اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - ۰۱:۴۶:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۳۰۵

احتمال تغییر سیاست یارانه انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف و اصلاح نظام بازتوزیع یارانه‌های حامل‌های انرژی باید به نحوی دنبال شود که در کوتاه‌مدت و میان مدت منابع موجود پاسخگوی نیاز داخلی باشند.مالک شریعتی نیاسر درباره وضعیت تامین بنزین در سطح کشور، بیان کرد: با توجه به گزارشی که دست‌اندرکاران اجرایی کشور از شرایط موجود تامین بنزین در سطح کشور ارایه کرده‌اند ما در کوتاه‌مدت مشکلی در تامین سوخت به ویژه در حوزه بنزین نداریم اما اگر روند افزایش مصرف ادامه یابد با مشکل مواجه خواهیم شد.سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه با بیان اینکه ما در ۸ سال اخیر با عقب‌ماندگی در ساخت پالایشگاه‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های جدید برای تولید فرآورده‌ها مواجه شدیم، اظهار کرد: این روند می‌تواند در میان مدت کشور را در تامین سوخت دچار مشکل کند. امیدوار هستیم با مدیریت صحیح مصرف بتوانیم ۴ سال پیش رو را پشت سربگذاریم تا پالایشگاه‌هایی که در دست ساخت است به موقع به اتمام برسد و ما را از واردات بنزین بی‌نیاز کند.شریعتی تصریح کرد: حتما سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف، مدیریت مصرف و اصلاح نظام بازتوزیع یارانه‌های حامل‌های انرژی باید به نحوی دنبال شود که چه نیاز جدیدی به کشور افزوده شود و چه نیازی پدید نیاید بتوانیم شرایط کمبود را در کوتاه‌مدت و میان مدت پشت سرگذاشته تا پالایشگاه‌های در دست ساخت به اتمام برسد.

دارو با قیمت قبل به مردم برسد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارش‌ها حاکی است که تهیه دارو با نرخ جدید برای مردم عادی نیز سنگین بوده و سازمان غذا و دارو باید تلاش خود را برای تامین دارو با قیمت مناسب برای آحاد مردم جامعه به ویژه بیماران خاص و نیازمندان به کار گیرد.اصغر سلیمی با اشاره به وضعیت قیمت دارو و توزیع آن در سطح کشور، بیان کرد: این روزها در حوزه تامین دارو بیماران و به ویژه بیماران خاص دچار مشکل هستند. متاسفانه بعضی مواقع شاهد هستیم که داروها با قیمت‌های نجومی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. سازمان غذا و دارو باید تلاش کند تا داروها را با قیمت مناسب به دست بیماران برساند.وی در ادامه اظهار کرد: سازمان غذا و دارو باید تلاش کند تا دارو را به دست افراد نیازمند و بیماران خاص برساند. امروز حتی داروهایی که در سطح داروخانه‌ها برای مردم عادی عرضه می‌شود گران است. مشاهده‌ها نشان می‌دهد تهیه دارو با نرخ جدید برای مردم عادی نیز سنگین است.نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو اقداماتی را در دستور کار قرار داده تا بیماران با نسخه‌ای که از پزشک دارند بتوانند با همان قیمت‌های قبلی داروی خود را دریافت کنند. این طرح هم می‌تواند مردم را در مسیر مراجعه به پزشک و سپس مراجعه به داروخانه هدایت کرده و از اینکه برخی‌ها خوددرمانی انجام می‌دهند جلوگیری کند؛ هم اینکه مردم بتوانند با همان قیمت‌های قبلی داروی خود را دریافت کرده و یارانه آن از سوی دولت و بیمه‌ها به داروخانه‌ها پرداخت شود.

مافیای بزرگ‌تر از فولاد مبارکه  در کار است

یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی گفت: نصف افرادی که در فساد فولاد مبارکه سهیم بودند اکنون در پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان سهیم هستند و اگر این پروژه با مدل فعلی پیش برود مافیاهای بزرگ‌تری از آن بیرون می‌آید. هاجر چنارانی درباره گام‌های برداشته شده برای اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی، بیان کرد: بنده امروز هشدار می‌دهم که همانطوری که مافیاهای بزرگ از فولاد مبارکه اصفهان بیرون زد، مافیاهای بزرگ آب در پشت پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی وجود دارد.وی اظهار کرد: دولت باید آگاه باشد که از همین امروز مافیاهای آب در پشت این پروژه شکل گرفته و در ظرف ۱۰ سال آینده اگر توجه جدی به این موضوع نشود مافیاهای بزرگ‌تر و به مراتب بدتر از فولاد مبارکه اصفهان از این پروژه نمایان خواهد شد. کسانی که در فساد فولاد مبارکه دست داشتند، نصف‌شان در پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان هستند.نماینده مردم فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنده با شرایطی که اکنون قرار است انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان صورت گیرد صد درصد مخالفم اما اگر این پروژه تحت نظر خود دولت اجرایی شود و دست مافیاها از این پروژه کوتاه شود با آن موافق هستم. اگر این پروژه با مدل فعلی پیش برود نتیجه‌اش به فولاد مبارکه ختم می‌شود.

وصول مطالبات ارزی صندوق توسعه پیگیری می‌شود

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در جلسه‌ای به میزبانی اتاق بازرگانی و با موضوع وصول مطالبات این صندوق شرکت کرد. به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، با توجه به اینکه بخشی از مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی است، امروز جلسه‌ای با حضور مهدی غضنفری، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و غلامحسین شافعی، رییس اتاق و اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی، به میزبانی این اتاق برگزار شد.بر اساس این گزارش، تسهیل در وصول مطالبات ارزی صندوق از بخش خصوصی، مهم‌ترین هدف جلسه مذکور است.

 

ارسال نظر