سیاست

۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۰۱:۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۹۲۱۸۲

پیام محرمانه مکرون به رییسی

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری ساعتی پیش از درخواست یکی از روسای ارشد اروپای غربی برای میانجی‌گری سیدابراهیم رییسی در جنگ روسیه و اوکراین خبر داده بود، اما این مقام اروپایی کیست؟ محمد جمشیدی در حساب کاربری خود در توئیتر با اعلام این موضوع، از ارسال «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» از تهران به مسکو خبر داد. در پی انتشار این توییت، خبرنگار ایسنا کسب اطلاع کرده است که مقام ارشد اروپایی که خواستار میانجی‌گری رییس‌جمهوری ایران شده است، امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه است. جمشیدی در توییت خود توضیح داده بود که پس از مجموعه‌ای از رایزنی‌ها، این بسته ابتکار صلح در کنار یک «پیام مهم» از سوی امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به مسکو ارسال شده است. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر روز سه‌شنبه در خصوص اهدافش از سفر به روسیه اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.

به برداشتن تحریم‌ها خوشبینم

وزیر خارجه کشورمان در سفر به مسکو از ارسال پیام یکی از رهبران اروپایی در خصوص اوضاع پیرامون اوکراین به وزیر خارجه روسیه خبر داد.حسین امیرعبداللهیان با همتای روسی خود دیدار کرد.وی سپس در نشست خبری مشترک با لاوروف حضور یافت. بر اساس گزارش الجزیره، امیرعبداللهیان در این نشست خبری تاکید کرد که درخصوص اوضاع انسانی در اوکراین و تدابیری که مسکو در این زمینه اتخاذ کرده است تا با خسارت‌های احتمالی مقابله کند رایزنی کردیم. وی گفت که در خصوص اوضاع نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا تبادل نظر کردیم و ایران از تجارب هسته‌ای برخوردار است و آماده تقدیم کمک در این زمینه به منظور مقابله با آسیب‌ها است.امیرعبداللهیان همچنین گفت که در مورد روند آستانه به منظور پایان بحران سوریه رایزنی کردیم. وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که درخصوص تحولات عراق و افغانستان و لیبی نیز با طرف روسی تبادل نظر کرده است.وی گفت که مردم لیبی‌ باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.امیرعبداللهیان در ادامه گفت که به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که در امور داخلی ایران دخالت کند. وزیر خارجه کشورمان گفت: برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های قابل اعتماد هستیم، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم که از سیاست دوری کند و تنها در چارچوب فنی عمل کند. وی گفت که نسبت به برداشتن تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای خوشبین هستیم و هدف از مذاکرات وین رسیدن به توافق با ثبات و پایدار است.امیرعبداللهیان گفت که مواضع ما با مسکو در خصوص تحولات عراق یکسان است و امیدواریم که به زودی اوضاع این کشور به حالت عادی بازگردد.وی درخصوص بحران یمن نیز گفت که آتش بس در یمن نیازمند تصمیم‌گیری از سوی رهبران این کشور و رفع محاصره است.وزیر خارجه کشورمان گفت که اتهامات جدید علیه ایران درخصوص پرونده هسته‌ای را نمی‌پذیریم. امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد که از حمایت‌های مسکو در حمایت از مواضع مشروع ما در زمینه رفع تحریم‌ها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

مذاکره کلاس انشا نیست

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد، تاکید کرد: سوالات آژانس قبل از بازگشت همه طرف‌ها به برجام باید حل و فصل شوند در غیر این صورت روز «باز اجرا»یی وجود نخواهد داشت. اسلامی درباره پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم به برجام ۲۰۱۵ بازگردیم، تکلیف تعهدات متقابل ایران و ۱+۵ که هر کدام در یک تاریخ متفاوت قرار دارند چه می‌شود؟ اجرای برخی تعهدات بسیار جلوتر از زمان تعیین شده است و برخی اصلا اجرایی نشده است، تصریح کرد: تاریخ‌های برجام یعنی روز مبدا، روز صفر و روز آغاز هستند؛ هر چقدر از این تاریخ‌ها گذشته، ملاک همان است. آنچه ما همواره در روند مذاکرات بر آن تاکید داشتیم این بوده است که همان جدول زمانی که در برجام ۲۰۱۵ است، باید باقی بماند و ملاک باشد. وی در پاسخ به اینکه ایران در برنامه خود در سال‌های گذشته اعلام کرده بود که سانتریفیوژهای IR-۶ جایگزین ماشین‌های IR-۱ خواهد شد، آیا این ماشین‌ها قرار است از رده خارج شوند، گفت: ما هیچ­‌کدام از ماشین‌های نسل‌های گذشته که برچیده می‌شوند را دور نمی‌اندازیم. هرکدام از اینها مزیتی دارند، این طور نیست که دیگر استفاده نداشته باشند. هر کدام در جای خود استفاده می‌شود و آنها را به هیچ‌وجه از دست نمی‌دهیم. اسلامی درباره تولید و حفظ تارگت ۶۰ درصد اظهار کرد: ما توانستیم اصلاحاتی را در فرآیندهای مربوط به غنی‌سازی انجام دهیم و استفاده از مواد غنی شده را برای بهره‌برداری عملی در زمینه‌هایی به جز تولید سوخت یا ذخیره مواد غنی‌شده آماده کنیم، مثل غنی‌سازی ۲۰ درصد که برای تولید تارگت یا سوخت راکتور تهران مورد استفاده قرار گرفته است. اما تکمیل، ادامه و تولید تارگت ۶۰ درصد که در دنیا کمتر کشوری مبادرت به آن کرده است یک کار تحقیقاتی پیشرفته بود تا ما بتوانیم با بهره‌وری موثر تارگت‌ها را برای تولید رادیودارو استفاده کنیم. رییس سازمان انرژی اتمی درباره سوالات باقی‌مانده آژانس و اینکه این سوالات از نظر شما جدید و در قالب پادمان است یا ادامه مسائل PMD است، گفت: از نظر من، اینها همه بهانه سیاسی هستند. مشابه آنچه در PMD بود. مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که مطرح می­‌شود، همان‌هایی است که از حنجره صهیونیست‌ها و منافقین شنیده می‌شود. اینها سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می­‌کنند.

 

ارسال نظر