سیاست

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۰۲:۲۸:۱۲
کد خبر: ۱۹۱۶۴۳

اهمیت همکاری میان دولت  و مجلس

رییس‌جمهور وفاق موجود میان دولت و مجلس را فرصتی برای غلبه بر مشکلات دیرپای کشور دانست و با تاکید بر همدلی میان دو قوه مجریه و مقننه، گفت: مسوولیت مشترک همه اجزای جمهوری اسلامی، گره‌گشایی از زندگی مردم، جبران عقب‌ماندگی‌ها و حرکت پرشتاب به سوی پیشرفت و تعالی کشور است.

سیدابراهیم رییسی در نشست مشترک دولت، هیات‌رییسه و روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مردمی در شرایطی خاص مسوولیت اداره کشور را بر عهده گرفت، گفت: ۴۳ سال بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی، انتظار این است که کارها با همگرایی، همدلی و وفاق همه ارکان نظام حکمرانی پیش برود. رییس‌جمهور افزود: برای طی این مسیر، سند گام دوم انقلاب اسلامی را در اختیار داریم که وضع موجود، وضع مطلوب و گام‌های لازم برای رسیدن به سبک زندگی شایسته انقلاب اسلامی را بسیار دقیق ترسیم کرده است. رییسی با بیان اینکه دولت و مجلس به عنوان وضع‌کننده و مجری قوانین کشور مسوولیت مشترکی برای باز کردن گره‌های زندگی مردم و ایجاد گشایش در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، اظهار داشت: اقتضائات و دغدغه‌های جامعه باید بسیار دقیق شناسایی و در جهت تامین و حل و فصل آنها گام برداشته شود. رییس‌جمهور تصریح کرد: نمایندگان مجلس همان‌گونه که با بررسی و دقت‌نظر خود در زمان بررسی صلاحیت وزرا از دولت حمایت کردند، هم‌اکنون نیز از دولت به عنوان تجلی اراده مردم در مسیر توسعه و پیشرفت کشور حمایت کنند. رییسی با بیان اینکه همه بر یک کشتی سوار هستیم و ناکامی هر کدام از ما به پای نظام جمهوری اسلامی نوشته می‌شود، گفت: بنده به سهم خود در دولت هر قانونی را که در مجلس تصویب می‌شود، بدون معطلی برای اجرا ابلاغ می‌کنم و باور دارم حتی اگر قانونی از نظر ما نقص یا ضعفی دارد، نباید در اجرا با تاخیر مواجه شود، بلکه باید تلاش کرد در حین اجرا اشکالات آن در خود مجلس برطرف شود. رییس‌جمهور دولت و مجلس را دو بازوی حکمرانی در کشور معرفی کرد و افزود: ضرورت دارد دولت و نمایندگان مجلس به ویژه درباره طرح‌هایی که دارای بار مالی است، هماهنگی بیشتری داشته باشند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز همه ارکان کشور موظف به امیدآفرینی هستند، تصریح کرد: دشمنان جمهوری اسلامی همه توان خود را به کار بسته تا مردم را از نظام مایوس کنند و در این زمینه از هیچ کارشکنی، دروغ و فریبی دریغ ندارند. رییسی ادامه داد: در مقابل این جریان دولت و مجلسی قرار دارند که می‌گویند مسائل جامعه را به خوبی شناخته و به دنبال رفع آنها هستند. مقتدای ما سخنی دارد که ما کاملاً به آن باور داریم و آن این است که هیچ مشکلی در کشور نداریم که راه‌حل آن در داخل وجود نداشته باشد. رییس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه نظارت مجلس بر عملکرد دولت امری پسندیده و شایسته است، خاطرنشان کرد: نظارت البته باید به شکلی اعمال شود که شجاعت مدیران را از آنان نگیرد، چرا که اگر این اتفاق افتاد دیگر یک مدیر نمی‌تواند به خوبی از عهده ماموریت‌های خود برآید. رییسی با بیان اینکه همکاری دولت و مجلس تاکنون نتایج سازنده‌ و مهمی داشته است، افزود: اصلاحات اقتصادی که در این دولت با حمایت مجلس آغاز شد، از جمله کارهایی بود که سال‌ها معطل مانده و دولت‌ها و مجالس قبل از زیر بار اجرای آن شانه خالی کرده بودند. رییس‌جمهور افزود: امروز فرصتی در اختیار دولت و مجلس است که می‌توانیم و باید از آن به نفع کشور و مردم بهره ببریم. رییسی در خاتمه سخنانش از برگزاری جلسات تخصصی میان وزرا و کمیسیون‌های مجلس استقبال کرد و گفت این جلسات می‌تواند به فهم مشترک دولت و مجلس از مسائل کشور کمک کند و به هماهنگی بیشتر دو قوه بینجامد.

روایت مخبر از نواقص دولت قبل

معاون اول رییس‌جمهور با ترسیم شرایط و اوضاع کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، از مصرف تنخواهی که باید در طول سال هزینه می‌شد ظرف چند ماه توسط دولت دوازدهم و صرف و ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی که برای سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده بود، ظرف همان ماه‌ها توسط دولت قبل به عنوان عواملی یاد کرد که شرایط بسیار سختی را پیش روی دولت قرار داد.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه به ترسیم شرایط و اوضاع کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت و گزارشی از اقدامات ویژه و ضربتی صورت گرفته برای جبران کاستی‌ها و رفع نواقص به جا مانده از دولت گذشته ارایه کرد.  وی افزود: در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، تورم حدود پنجاه درصد، فروش نفت و وصول درآمدها پایین و هزینه‌های جاری کشور به دو برابر افزایش پیدا کرده بود و تنخواهی که باید در طول سال هزینه می‌شد ظرف چند ماه توسط دولت دوازدهم مصرف و ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی که برای سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده بود نیز ظرف همان ماه‌ها توسط دولت قبل هزینه شده بود که این مسائل شرایط بسیار سختی را پیش روی دولت سیزدهم قرار داده بود.  مخبر به اقدامات دولت سیزدهم برای تحقق وعده‌های رییس‌جمهور در حوزه اشتغال و مسکن نیز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده که این عدد تا پایان سال به ۳ میلیون واحد خواهد رسید و برنامه دولت برای احداث مسکن این است که با استفاده از ظرفیت و مشارکت خود مردم بتواند هدفگذاری انجام شده در تولید مسکن را تحقق بخشد.  معاون اول رییس‌جمهور همچنین به تشریح برنامه‌های دولت سیزدهم برای مدیریت منابع آب کشور پرداخت و گفت: دولت از ۴ روش انتقال آب از دریا، آب شیرین کن‌ها، انرژی هسته‌ای و منابع آب ژرف به دنبال تامین آب مورد نیاز کشور است تا صنعت، کشاورزی و مردم در اقصی نقاط کشور بتوانند از آب مناسب برخوردار باشند. 

 

ارسال نظر