سیاست

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۰۳:۴۹:۴۷
کد خبر: ۱۹۱۴۳۶

تشکر جهاد اسلامی از ایران پس از آتش‌بس

زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، یکشنبه‌شب پس از اعلام آتش‌بس در نوار غزه، در سخنانی ابعاد پیروزی ملت فلسطین را تشریح کرد. زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در نشست خبری خود در تهران، درباره آتش‌بس اخیر با رژیم صهیونیستی گفت: به مردم فلسطین که اکنون با تجاوز صهیونیست‌ها روبرو هستند و بر استقامت آنها درود می‌فرستم. بر اساس گزارش العالم، وی در ابتدا از طرف‌هایی که برای تحقق این آتش‌بس یاری کردند، تشکر کرد و گفت: از وزیران خارجه ایران و قطر و رییس پارلمان لبنان تشکر می‌کنم. وی در ادامه گفت: ملت فلسطین و به ویژه سرایا القدس، توانستند دستاورد بزرگی در برابر دشمن صهیونیست کسب کنند. النخاله ادامه داد: جنبش جهاد اسلامی برای دفاع از وحدت ملت فلسطین و رویارویی در عرصه‌های مقاومت پا به عرصه وجود گذاشت و ثابت و استوار باقی می‌ماند و دیدید که چگونه سرایا القدس توانست امتیازات بزرگی را به دست آورد. وی افزود: ۵۸ شهرک صهیونیست نشین به‌طور همزمان زیر آتش راکت‌های سرایا القدس قرار داشت و اشغالگران نتوانستند هیچ یک شروط خود را بر ما تحمیل کنند. النخاله گفت: این پیروزی را به تمام ملت‌هایی که در کنار ملت فلسطین ایستادگی کردند، تقدیم می‌کنم. وی تاکید کرد، در برابر شهدا سر تعظیم فرود می‌آورم و به مردم فلسطین و ملت‌های عرب و اسلامی که با ما همبستگی کردند درود می‌فرستم. دبیرکل جهاد اسلامی با بیان اینکه این جنبش برای وحدت فلسطین به وجود آمده است تاکید کرد که نهضت جهاد اسلامی پایدار و قویتر از همیشه باقیمانده است. وی با اشاره به اینکه اشغالگران نمی‌توانند هیچ شرط و شروطی برای ما تعیین کنند گفت: رژیم صهیونیستی برای آزادی شیخ بسام السعدی و خلیل العواده تحت فشار مقاومت قرار داشت. وی در ادامه با اشاره به اینکه دشمن صهیونیستی بود که به دنبال آتش‌بس بود تاکید کرد، ما آزادی السعدی و العواده را شرط آتش‌بس تعیین کردیم.

شرط پیشرفت در مذاکرات وین

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: وضعیت ما درباره چگونگی عمل درباره مذاکرات روشن است. ما دنبال آن هستیم تحریم‌های ظالمانه رفع شود و تا وقتی این اراده در دولت بایدن به وجود نیاید که تحریم‌های برجامی و پس از برجامی را رفع کند، به‌طور طبیعی شاهد پیشرفت در روند مذاکرات نخواهیم بود چون ایران حاضر نیست تعهد را در مقابل بی‌تعهدی طرف مقابل بپذیرد. محسن پاک‌آیین با اشاره به فضاسازی غرب و امریکا در بحث برجام و فشار به ایران برای اتخاذ تصمیم گفت: در حال حاضر شاهد هستیم تمرکز امریکا روی مباحث هسته‌ای ایران کم شده از این رو با توجه به عدم رفع تحریم‌ها ما می‌توانیم در حوزه تقویت فعالیت‌های صلح‌آمیز اقداماتی را انجام دهیم. وی افزود: ما ضمن اینکه مذاکرات را ادامه می‌دهیم باید همزمان پیشرفت‌های جدیدی را در حوزه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشیم؛ مثلا در حوزه ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای جدید، در حوزه تولید رادیو دارو و نیز ‌کشاورزی می‌توانیم اقداماتی قابل توجه را انجام دهیم معتقدم نباید محدودیت‌ها در این حوزه را بپذیریم. این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگر امریکا در روند مذاکرات برجامی حاضر به لغو تحریم شد، آن وقت ما هم محدودیت‌ها در صنعت هسته‌ای را باید بپذیریم در غیر این صورت اراده ما باید تمرکز بر پیشرفت هر چه بیشتر در حوزه هسته‌ای به ویژه در حوزه تحقیقاتی باشد، گفت: نباید روند مذاکرات برجامی موجب کند شدن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران شود. ما باید هر چه می‌توانیم توان خود در این حوزه را گسترش دهیم.

محکومیت هتک حرمت به ساحت قرآن

سفارت ایران در برلین، اقدام تحریک‌آمیز عده‌ای در هتک حرمت کلام‌الله مجید و اهانت به مقدسات اسلامی و انسانی، در برابر مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان در روز تاسوعای حسینی را شدیدا محکوم کرد. در بخشی از بیانیه سفارت ایران در آلمان آمده است: این اقدام هتاکانه بر خلاف اصل آرمان احترام به فرهنگها و اعتقادات است که در قانون اساسی آلمان مورد تصریح قرار گرفته است. این سفارتخانه تاکید کرد: ایران ضمن پاسخگو دانستن دولت و مقامات آلمان در قبال این واقعه تاسف بار، تاکید دارد که برخورد با عوامل این اقدام توهین آمیز و پیگیری سریع قضایی جهت پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی می‌تواند گامی در جهت رفع آلام معتقدان به ادیان الهی باشد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام تحریک آمیز تعداد اندکی از معاندین در هتک حرمت کلام‌الله مجید و اهانت به مقدسات اسلامی در برابر مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان، در روز تاسوعای حسینی را شدیدا محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در این ارتباط تأکید کرد: این اقدام هتاکانه، مصداق بارز فتنه‌انگیزی و نفرت پراکنی است و از سوی همه مسلمانان، موحدان و وجدان‌های پاک و معتقدان به همزیستی و گفت‌وگوی بین ادیان قویا محکوم است. کنعانی همچنین نسبت به پیامدها و عواقب خطرناک اینگونه اقدامات جسارت آمیز و فتنه انگیزانه هشدار داد و افزود، اینگونه جسارت‌ها نسبت به مقدسات اسلامی، وجه دیگری از افراطی‌گری و خشونت آفرینی تکفیری و داعشی است که برخورد قوی و بازدارنده علیه آن از مسولیت‌های دولت‌های مدعی حقوق بشر، آزادی و دموکراسی است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن پاسخگو دانستن دولت آلمان در قبال این واقعه تاسف بار، تاکید کرد منتظر واکنش فوری، شدید و صریح آلمان در برخورد با عوامل این اقدام توهین آمیز و پیگیری سریع قضایی جهت پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی هستیم.

 

ارسال نظر