اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۵/۰۳ - ۰۲:۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۹۱۰۴۷

سیاست دولت درباره نرخ سود تغییر نکرده

سید احسان خاندوزی در حاشیه بازدید از بانک قرض‌الحسنه یکی از نیازهای جدی دولت سیزدهم را توجه به نیازهای خرد مردم از طریق پرداخت تسهیلات از جمله تسهیلات قرض‌الحسنه دانست و گفت: وزارت اقتصاد با کمک شبکه بانکی دولتی سرمایه بانک قرض‌الحسنه را دو برابر کرد و برای بار دوم تا پایان امسال سرمایه این بانک افزایش می‌یابد. وی هدف از افزایش سرمایه بانک قرض‌الحسنه را ارتقای قدرت وام دهی بانک‌های قرض‌الحسنه به مردم عنوان و اظهار کرد: این بانک‌ها یکی از بهترین نسبت‌های کفایت سرمایه و همچنین کمترین تسهیلات معوقه جاری را دارند. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به افزایش ۸۰ درصدی سپرده بانک‌های قرض‌الحسنه در دولت سیزدهم گفت: دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دولت سیزدهم وام قرض‌الحسنه گرفته‌اند که در زمان فشار اقتصادی کمک بسیاری به خانواده‌ها می‌کند؛ کمک‌های قانونی خاص به بانک‌های قرض‌الحسنه ادامه دارد و با بانک مرکزی مذاکره کرده‌ایم تا توان و ظرفیت بانک‌های قرض‌الحسنه افزایش یابد. خاندوزی درباره عدم همکاری برخی بانک‌ها در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه، فرزندآوری و ودیعه مسکن گفت: اخباری به ما می‌رسد که به جهت اعمال کنترل نقدینگی بانک‌ها با مشکل محدودیت بیشتر برای پرداخت وام‌های خرد مواجه شده‌اند. وزیر اقتصاد ادامه داد: بسیاری از نیازهای مردم را تسهیلات خرد تأمین می‌کند، با توجه به تکالیف قانونی بانک‌ها مبنی بر اعطای تسهیلات ازدواج، بانک‌ها دچار تنگناهایی شده‌اند که نمی‌توانند تسهیلات بدهند و نارضایتی بخش زیادی از مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها را در پی داشته است، همچنین مردم با مشکل تأمین ضامن‌های چندگانه برای تسهیلات مواجه‌اند. خاندوزی یادآور شد: با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر دسترسی آسان‌تر مردم به تسهیلات خرد به دنبال رفع این مشکل هستیم که راهکار آن تأمین منابع بیشتر برای تسهیلات قرض‌الحسنه و همچنین افزایش سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه است. وی خاطرنشان کرد: راهکار دیگر این است که شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی گردش مالی خود را به بانک‌های قرض‌الحسنه منتقل کنند تا مردم از این گردش مالی بهره مند شوند. امسال با همکاری بانک مرکزی خبرهای خوبی برای بانکداری قرض‌الحسنه خواهیم داشت. وزیر اقتصاد در خصوص نرخ سود بین بانکی گفت: سیاست اقتصاد دولت در خصوص نرخ سود بانکی تغییر نکرده، سقف آن ۲۰ درصد بوده که الان ۲۱ درصد شده است. برای حل این مساله در جلسه آتی شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهیم کرد. خاندوزی در خصوص تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه گفت: قانونگذار ۵ سال پیش برای اینکه تمام تسهیلات بودجه‌ای در حوزه تولید و اشتغال متمرکز شود آن را در تبصره ۱۸ قانون بودجه تجمیع کرد.

مالیات ندهید اموال‌تان  توقیف می‌شود

سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای به صاحبان خانه و خودروهای لوکس که تاکنون مالیات خود را نپرداخته‌اند، اعلام کرد که تا یک ماه دیگر برای پرداخت مالیات فرصت دارند؛ در غیر اینصورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف اموال آنها نسبت به وصول مالیات اقدام می‌کند. سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اعلام مالیات واحدهای مسکونی گرانقیمت و مالیات مالکان خودروهای با مجموع ارزش بیش از یک میلیارد تومان در اجرای حکم بند (خ) و (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، برگ اجرایی وصول مالیات مذکور برای مالکان واحدهای یاد شده که تاکنون نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نکرده‌اند، صادر و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir به آنها ابلاغ و از طریق پیامک نیز اطلاع‌رسانی شده است. بنابراین، این اشخاص حداکثر یک ماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. در غیر اینصورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف و بازداشت اموال اعم از منقول و غیر منقول نسبت به وصول مالیات و ۱۰ درصد آن به عنوان هزینه اقدام خواهد شد. همچنین، مودیان گرامی معترض به مالیات اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی می‌توانند در سامانه مذکور با ثبت «عدم پذیرش » مراتب اعتراض خود را اعلام تا به اعتراض آنها رسیدگی شود. طبق این گزارش، نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس نیز به شرح ذیل است: 

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵- نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

همچنین، نرخ مالیات سالانه مجموع ارزش روز انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین به شرح زیر است: 

1- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد 

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد 

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد 

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

از سوی دیگر، بررسی عملکرد سه ماهه درآمدهای مالیاتی در سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت، معادل ۵ میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات از واحدهای مسکونی گرانقیمت اخذ شده است. 

 

ارسال نظر