سیاست

۱۴۰۱/۰۴/۳۰ - ۰۰:۵۷:۴۶
کد خبر: ۱۹۰۹۲۷

لزوم الگو‌برداری از جشن عید غدیر

رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از ثمردهی روند حرکت جدید دستگاه دیپلماسی کشور و ارتقای کم‌سابقه سطح مراودات تجاری کشور با همسایگان، از همه دستگاه‌های اجرایی خواست به الزامات و اقتضائات این رویکرد پایبند باشند. آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت به مذاکرات سران کشورهای ضامن روند آستانه و دیدار با روسای جمهور روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: بحمدالله حرکتی که در زمینه تقویت سیاست همسایگی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از سوی دولت مردمی آغاز شده در حال نتیجه دادن است. در دیدارهای دوجانبه، هم آقای پوتین و هم آقای اردوغان بر اجرای توافقات صورت گرفته با کشورمان مُصِر بودند که این مساله پیگیری مجدانه دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.

رییس‌جمهور با اشاره به درخواست رییس‌جمهور روسیه از ایران برای تکمیل خط راه آهن رشت-آستارا، به معاون اول خود ماموریت داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری و زمانبندی دقیق آغاز و تکمیل آن را ارایه کند.

رییسی ضمن تبریک موفقیت‌های چشمگیر دانش‌آموزان کشورمان در المپیادهای بین‌المللی، به دانش‌آموزان مدال‌آور، معلمان و فعالان نظام آموزشی کشور، با تاکید بر لزوم استمرار حمایت‌های دولت از دانش‌آموزان مستعد برای تکرار موفقیت‌ها، از وزیر آموزش‌وپرورش خواست زمینه را برای ارتقای علاقه‌مندی و تحصیل دانش‌آموزان نخبه در رشته‌های علوم انسانی هم فراهم کند. وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری مراسم میهمانی ۱۰ کیلومتری در روز عید غدیر تصریح کرد: این اقدام ارزشمند که جلوه باشکوهی از آوردن غدیر به متن جامعه و خانواده است، الگوی بسیار خوبی برای مناسبت‌ها و دیگر مفاهیم ارزشمند دینی خواهد بود که جامعه را در برابر بسیاری از تهاجمات مخرب ضددینی مصون خواهد کرد. رییس‌جمهور همچنین با قدردانی از مردم برای حضور پررنگ در این جشن بزرگ، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست، با توجه ویژه به تجربه برگزاری جشن مردمی غدیر، الگوپردازی برای برگزاری رویدادها و مراسم‌های آیینی خلاقانه جدید را دستور کار قرار دهد. رییسی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر ضرورت گفت‌وگوی مستمر مسوولان دستگاه‌های اجرایی با مردم و پاسخ به سوالات افکار عمومی، خطاب به مسوولان این دستگاه‌ها گفت: لازم است در تبیین اقدامات و عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود فعال‌تر و جدی‌تر عمل کنید. این حق مردم است که از اقدامات و روندها در دستگاه‌های اجرایی اطلاع کامل داشته باشند. رییس‌جمهور همچنین ضرورت پاسخ بهنگام نسبت به شب‌هات و القائات نادرست از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد و افزود: شما وظیفه دارید در مواجهه با کسانی که در جامعه القای شبهه نموده یا برای مردم گره ذهنی ایجاد می‌کنند، منفعل نباشید و سوالات و شبهات را با ارایه توضیحات متقن و دقیق پاسخ دهید. رییسی همچنین پس از استماع گزارشی از وزارت جهاد کشاورزی، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندم‌کاران، با قدردانی از کوشش ارزشمند کشاورزان در تامین این کالای استراتژیک برای کشور، به مسوولان مربوطه دستور داد تا اجازه ندهند در پرداخت مطالبات گندم‌کاران وقفه‌ای ایجاد شود.

امریکا پذیرفته که جنگ به جایی نمی‌رسد

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امریکایی‌ها، تروریسم و مخالفان جبهه مقاومت به این باور رسیده‌اند که با جنگ به جایی نخواهند رسید، گفت: تجربه نشان داد مقاومت، تکیه بر مردم و اجرای دقیق برنامه‌های اقتصادی تنها راه نجات کشور از تحریم‌ها است. فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه با حضور در بهارستان با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس این گزارش محمدباقر قالیباف در این نشست ضمن تشکر از کشور سوریه به دلیل مواضع خود در روابط دوجانبه، مسائل منطقه و جبهه مقاومت به سفر خود به سوریه و دیدار با بشار اسد رییس‌جمهور سوریه اشاره کرد و گفت: موضوعات مربوط به این سفر به ویژه مسائل اقتصادی مانند بحث‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را مرتب پیگیری می‌کنم. وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم موضوعاتی مانند شرق فرات، ادلب و مسائلی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک در درعا اتفاق بیفتد، به زخمی کهنه تبدیل شود، افزود: اگر زمان به این شکل پیش رود به نفع ما نیست، باید برای این موضوعات تدبیر ویژه از طریق گفت‌وگوها و بحث‌های سیاسی مانند نشست آستانه و تحرک در میدان اندیشید.  رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر زمان بگذرد و این موضوعات کهنه شود، ممکن است مانند غده سرطانی باقی بماند و این موضوع شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کند. قالیباف با بیان اینکه هر چند موضوعات مذکور مهم است، اما مسائل اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است، ادامه داد: امریکایی‌ها، تروریسم و مخالفان جبهه مقاومت به این باور رسیده‌اند که با جنگ به جایی نخواهند رسید، بنابراین اولویت خود را بر اعمال فشار و تحریم‌های اقتصادی علیه ملت‌ها قرار داده‌اند که فشار بر ملت‌ها، فشار بر دولت‌هاست. وی، جنگ رسانه‌ای را یکی دیگر از ترفندهای آنها برای سخت کردن شرایط برای جبهه مقاومت دانست و تصریح کرد: آنها به یمن، عراق، سوریه، لبنان و ایران فشار می‌آورند؛ از حدود ۲۰ سال گذشته فشار اقتصادی بسیاری به ما تحمیل شده است. رییس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: ۲ نگاه در برابر این فشارهای اقتصادی در کشور وجود دارد؛ نخست آنکه در برابر آنها تسلیم شویم و با فشارها کنار آییم و دوم آنکه مبارزه کنیم و بتوانیم روی پای خود بایستیم که تجربه نشان داد مقاومت کردن، تکیه بر مردم و برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای برنامه‌های اقتصادی تنها راه نجات است.

 

ارسال نظر