سیاست

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۰۴:۰۸
کد خبر: ۱۹۰۸۲۷

ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای برجام

رییس‌جمهور امریکا با طرح ادعاهایی گفت که کشورش به «تلاش‌های دیپلماتیک» برای فشار آوردن به برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. به گزارش الجزیره، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در سخنان خود در نشست جده مدعی شد که ایران باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه می‌شود. وی گفت: ما می‌خواهیم منابع تروریسم را ازبین ببریم. ما با تقویت ائتلاف‌ها می‌خواهیم از شرکایمان حمایت کنیم تا تمام مشکلات را حل کنیم. بایدن همچنین گفت: امریکا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار آوردن بر برنامه هسته‌ای ایران اد امه می‌دهد و تلاش می‌کنیم که تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. همچنین ولیعهد سعودی در اظهارتی گفت که ایران را به همکاری با کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در آغاز نشست جده که با حضور رهبران امریکا و کشورهای عرب منطقه برگزار می‌شود، گفت که ایران را به همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به قوانین بین‌المللی دعوت می‌کنیم. وی همچنین گفت که جهان اکنون با چالش‌های بزرگی مواجه است که نیازمند تلاش‌های بین‌المللی است. این در خواست از سوی بن سلمان درحالی است که ایران در ساله‌های اخیر بارها خواستار مشارکت جمعی در تامین امنیت منطقه شده است و ابتکارعمل‌های مختلفی را در همین راستا به کشورهای عربی ارایه کرده است که متاسفانه غالبا با کارشکنی یا بی‌میلی عربستان سعودی این تلاش‌ها تاکنون کار به جایی نبرده است.

تا رسیدن به اهداف انقلاب زمان لازم است

علی‌اکبر صالحی تاکید کرد: ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و الان وقتش است درباره مقولات اقتصادی و تاثیر دیپلماسی بر اقتصاد صحبت کنیم. علی اکبر صالحی، قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و رییس پیشین سازمان انرژی اتمی روز شنبه در همایش دیپلماسی اقتصادی برگزاری این همایش را «به موقع» خواند و گفت: ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد، طبیعی است تا به بلوغ برسد مدتی طول می‌کشد و با همه فراز و نشیب‌ها الان وقتش است درباره مقولات اقتصادی و تاثیر دیپلماسی بر اقتصاد صحبت کنیم. وی گفت: ایران در چهار دهه با همه سختی‌هایی که داشتیم، از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های فلج‌کننده به لطف الهی و همت مردم و مساعی دولت‌هایی که آمدند در وضعیتی هستیم که می‌توانیم چنین همایش‌هایی را برگزار کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. صالحی ادامه داد: تا رسیدن به اهداف انقلاب زمان لازم است. ممکن است هر کدام در زمان مسوولیت مان موفقیت‌ها و شکست‌هایی داشته باشیم اما استقلال سیاسی یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب بود و ما هواره برای تحقق این هدف گام برداشتیم. اصلاح‌پذیری از دیگر اهداف نظام ماست که بسیار مبرز و مبارک است.وزیر خارجه اسبق کشورمان درباره زیرساخت‌های کشور گفت: در بخش اموزش به لحاظ کمی ما رشد قابل توجهی داشتیم و جمعیت دانشحوی ما نسبت به جمعیت کشور افزایش چشمگیر داشته است. به لحاظ کیفی هم معتقدم کارنامه قابل قبولی داریم. ما بالاترین میزان چاپ مقالات بین‌المللی و ارجاع به این مقالات را داریم. در رابطه با گاز و گاز رسانی بیش از ۹۵ درصد خانواده‌های ایرانی به گاز شهری وصل هستند یعنی بیش از چند صد هزار کیلومتر لوله کشی گاز شده است. اینها در شرایط جنگ تحمیلی و تحریم فراهم شده است پس این نیمه پر لیوان را فراموش نباید کنیم نه اینکه به نیمه خالی نگاه نکنیم. همیشه ما باید مطالبه‌گر باشیم تا دولت‌ها تحولات را سرعت دهند. قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم در رابطه با توسعه برق در کشور گفت: پیک مصرف برق در کشور ما به ۶۸ هزار مگاوات رسیده است در حالی که جمعیت ما دو برابر شده است و این ساده به دست نمی‌آید.

اسراییل توان حمله به تاسیسات ایران را ندارد

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم توانایی و امکانات نظامی لازم برای هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران را ندارد. به گزارش العربی الجدید، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت که تل آویو امکانات نظامی لازم برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران و نابودی آنها را ندارد. وی تاکید کرد: اسراییل توانایی پایان دادن به تهدیدات هسته‌ای ایران با حمله نظامی را ندارد و مسوولان اسراییلی که تهدید به گزینه نظامی علیه ایران می‌کنند هم به خوبی می‌دانند که این کار عملی نیست. اولمرت تاکید کرد: علی‌رغم تمام تهدیدات، اسراییل قدرت نظامی کافی برای مقابله با ایران را ندارد؛ این امر غیرعملی است و همه از جمله امریکایی‌ها و ایرانی‌ها این مساله را می‌دانند.

 

ارسال نظر