اقتصادکلان

۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - ۰۳:۴۲:۵۶
کد خبر: ۱۹۰۶۸۴

طرح کاهش قیمت‌ها فایده‌ای ندارد

نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت که بازگرداندن حقوق گمرکی از چهار درصد به یک درصد تأثیری در کاهش قیمت کالاها از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان ندارد. محسن زنگنه با اشاره به لایحه دوفوریتی دولت برای تغییر حقوق ورودی کالاها گفت: اگر تغییر حقوق ورودی تأثیری در افزایش قیمت‌ها داشت قطعا تاکنون این اتفاق افتاده بود؛ پس بازگرداندن حقوق گمرکی از چهار درصد به یک درصد تاثیری در کاهش قیمت کالاها از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان ندارد و با این روش قیمت‌هایی که افزایش پیدا می‌کند به بهای قبلی برنمی گردد. وی ادامه داد: تاثیر تغییر حقوق گمرکی بر تورم کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی کمتر از یک درصد و برای کالاهای غیر اساسی حداکثر حدود سه درصد است بنابراین با توجه به تورم ۴۰ و ۵۰ درصدی، این موضوع تأثیری چندانی در تورم ندارد. زنگنه همچنین توضیح داد: براساس لایحه دولت تغییر حقوق ورودی کسری بودجه‌ای حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان را به دنبال دارد که اگر دولت به دنبال جبران این عدد از طریق انتشار اوراق یا استقراض از بانک مرکزی باشد، بخشی از اثرات کاهش تورم به عنوان هدف دولت خنثی می‌شود و چه بسا اگر دقیق اجرا نشود اثرات تورمی آن بیش از تاثیر آن در کاهش تورم است. این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: با توجه به گذشت بیش از چهار ماه از ابتدای سال این لایحه دوفوریتی به سودآوری مضاعف واردکنندگانی که قیمت کالاهای خود را طی این مدت افزایش دادند منجر می‌شود و در نهایت رانتی را نصیب واردکنندگان می‌کند.

خطر بیخ گوش منطقه یورو

خطر رکود اقتصادی منطقه یورو با نزدیک شدن به اوج تورم در حال افزایش است. به گزارش ایسنا، به گفته اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند، با افزایش احتمال کمبود گاز طبیعی و باقی ماندن تورم در سطوح بی‌سابقه، خطر رکود اقتصادی در منطقه یورو در حال افزایش است. احتمال انقباض اقتصادی از ۳۰ درصد در نظرسنجی قبلی و ۲۰ درصد قبل از حمله روسیه به اوکراین به ۴۵ درصد افزایش یافته است. آلمان، یکی از آسیب‌پذیرترین اعضای بلوک ارزی در برابر کاهش جریان‌های انرژی روسیه به احتمال زیاد شاهد کاهش تولید اقتصادی نخواهد بود اما اریک یان ون هارن، استراتژیست در رابوبانک گفت: ما رکود اقتصادی را بر اساس تحریم نفتی که قبلا اجرا شده و تاثیر افزایش قیمت نهاده بر صنعت فرض می‌کنیم. اقتصاد آلمان در حال حاضر در حال کاهش و روند به وضوح نزولی است. افزایش هزینه‌های زندگی تلفات فزاینده‌ای را بر تجارت و ظهور مصرف‌کنندگان پس از دو سال همه‌گیری وارد می‌کند. در همین حال، محموله‌های کمتر گاز از روسیه، تهدیدی برای تحویل انرژی در زمستان خواهد بود. پیش‌بینی‌های تورم نسبت به نظرسنجی قبلی افزایش یافته است اگرچه انتظار می‌رود رشد قیمت همچنان به هدف دو درصدی بانک مرکزی اروپا (ECB) در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد و پاسخ‌دهندگان همچنان شاهد اوج‌گیری آن در سه ماهه جاری باشند. بیزنس گزارش کرد، انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا نرخ سپرده خود را تا پایان سال به ۰.۷۵ درصد و در نشست ماه مارس به ۱.۲۵ درصد افزایش دهد و قبلا تنها در ژوئن به آن سطح رسیده است. جیمز روسیتر از TD Securities گفت: منطقه یورو احتمالا در نیمه دوم سال جاری وارد یک رکود خفیف خواهد شد اما این برای بازگشت تورم به هدف تعیین شده کافی نیست و بانک مرکزی اروپا را در مسیر افزایش تدریجی نرخ‌ها قرار می‌دهد.

یارانه بامداد سه‌شنبه واریز می‌شود

سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یارانه تیرماه در ساعت ۲۴ امروز خبر داد. سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۷ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مطابق معمول به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و از ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ تیرماه قابل برداشت است. بر همین اساس، در صورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.  گفتنی است در صورتی‌که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد. ضمنا به اطلاع می‌رساند در این مرحله، برخی از سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه تیرماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد. همچنین متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده یا افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس

 https: //hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل بگیرند.

 

ارسال نظر