مذاکره مستقیمی با مصر نداشته‌ایم

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۰۳:۰۸:۰۹
کد خبر: ۱۹۰۵۳۴
مذاکره مستقیمی با مصر نداشته‌ایم

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: ما هنوز مذاکره‌ای را برای پیشرفت روابط و توسعه روابط به صورت مستقیم با طرف مصری نداشته‌ایم.

حسین امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های اخیر فواد حسین وزیر امور خارجه عراق مبنی بر اینکه گفت‌وگوهای اطلاعاتی بین ایران و مصر و ایران و اردن در بغداد برگزار شده، اظهار کرد: ما هنوز مذاکره‌ای برای پیشرفت روابط و توسعه روابط به صورت مستقیم با طرف مصری نداشته‌ایم ولی برخی از تلاش‌ها در جریان است که در جریان همکاری‌ها بین کشورهای اسلامی، تهران و قاهره هم روابطشان به حالت طبیعی و عادی برگردد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با بیان اینکه در حال حاضر دفتر حافظ منافع ایران در قاهره فعالیت می‌کند و مصر نیز در تهران دفتر حافظ منافع دارد، تصریح کرد: مصر کشور مهمی در جهان اسلام است و ما روابط طبیعی و رو به توسعه تهران و قاهره را به نفع دو کشور و منطقه می‌دانیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در مورد دیدار اخیرش از سوریه و رایزنی وی با بشار اسد رییس‌جمهور این کشور عربی و فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه، گفت: در این سفر توافقاتی که در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران صورت گرفته بود را پیگیری کردیم. پیشرفت‌های خوبی در انجام این توافقات صورت گرفته و قرار شد که پیگیری‌ها را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه قرار است که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در کوتاهترین زمان ممکن برگزار شود، افزود: بیش از دو ساعت با آقای بشار اسد رایزنی کردیم.

وی همچنین با اشاره به بحران پیش آمده بین سوریه و ترکیه و احتمال انجام عملیات ویژه نظامی از سوی آنکارا در بخش‌هایی از مناطق سوریه، افزود: ما در تهران تلاش می‌کنیم که این بحران و مشکل از طریق سیاسی حل شود. توسل به جنگ را مردود می‌دانیم.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه در جریان رایزنی با مقامات سوری قرار شد همکاری‌های تجاری، بازرگانی و گردشگری دو کشور گسترش بیشترین پیدا کند و توافقات در این زمینه به صورت جدی پیگیری شود در پاسخ به سوالی در مورد دیدارش با علی مملوک مشاور امنیت ملی سوریه نیز گفت: در این دیدار آقای مملوک مشاور امنیت ملی سوریه برخی از مسائل امنیتی را مطرح کردند، از جمله در مورد حملات نظامی گستاخانه رژیم صهیونیستی به سوریه. وی افزود: صهیونیست‌ها در سوریه پای خود را از گلیم‌شان در مواردی بیشتر دراز کردند و طبعا این وضعیت را سوریه و منطقه تحمل نخواهند کرد.

یک کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه ایران همواره از گسترش روابط با مصر استقبال کرده است، گفت: روابط ایران و مصر طبیعتا زمانی به سمت آینده پرسود حرکت می‌کند که مردم دو کشور بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و مسیر رفت و آمد مردم بین دو کشور تسهیل شود.

جعفر قنادباشی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری مذاکرات اطلاعاتی بین ایران و مصر به میزبانی بغداد و اظهار تمایل مجدد مقامات تهران برای گسترش روابط با مصر از جمله صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرد: اگر مصر بتواند از این فضای خاصی که غربی‌ها حاکم کرده‌اند و هزینه‌هایی که رژیم صهیونیستی و ارتجاع عربی انجام می‌دهند تا بین ایران و مصر فاصله و شکاف بیشتری ایجاد کنند، فاصله بگیرد و براساس منافع ملی خود تصمیم بگیرد، طبیعتا روابط دو کشور می‌تواند گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندی در ایران برای ارتباط با مصر زیاد است، ادامه داد: اگر روابط دو ملت ایران و مصر را از بعد تاریخی در منطقه بررسی کنیم، می‌بینیم که این روابط نمونه‌ای نداشته است.

قنادباشی با بیان اینکه مصری‌ها به مردم ایران علاقه‌مند هستند و ایرانی‌ها را جدا از مذاهب اسلامی نمی‌بینند، افزود: از سویی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که مردم مصر به‌شدت ضد صهیونیست هستند و همچنین از گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا نیز همچون وهابیت دوری می‌کنند.

این کارشناس مسائل آفریقا در همین ارتباط تصریح کرد: در زمان حسنی مبارک ایران قدم‌هایی برای گسترش روابط با مصر برداشت و در همین چارچوب شاهد سفر افرادی چون آقایان ولایتی، حداد عادل و لاریجانی به مصر و دیدارشان با حسنی مبارک بودیم و بعد از سرنگونی حسنی مبارک نیز مقامات ایران از جمله احمدی‌نژاد رییس‌جمهور وقت به مصر سفر کرد و با محمد مرسی دیدار کرد و محمد مرسی نیز برای در شرکت اجلاس سران شرکت‌های غیرمتحد سفری یک روزه به تهران داشت.

وی با بیان اینکه غربی‌ها و برخی کشورهای مرتجع عرب از بهبود روابط ایران و مصر نگران هستند چرا که این باعث ایجاد وحدت بین مسلمانان می‌شود، افزود: در همین چارچوب آنها تلاش می‌کنند که مصر را در محور کشورهای مخالف ایران قرار دهند و در همین راستا اقدام به برگزاری مانور مشترک با مصر می‌کنند یا اجلاس‌هایی چون شرم الشیخ را در این کشور برگزار می‌کنند برای اینکه مصر را در دسته کشورهای مقابل ایران قرار دهند.

قنادباشی با بیان اینکه یکی از ملزومات گسترش روابط با کشورها نزدیکی دو کشور از نظر ساختار سیاسی به یکدیگر است، ادامه داد: هرچه ساختار یک کشور مردمی‌تر باشد امکان نزدیک شدن ما به آنها بیشتر است.

قنادباشی با اشاره به محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای که برای سفر ایرانیان به مصر وجود دارد، گفت: روابط ایران و مصر طبیعتا زمانی به سمت آینده پرسود می‌رود که مردم دو کشور با یکدیگر تعامل داشته باشند و در موضوعاتی چون گردشگری میزبان یکدیگر باشند.

وی با بیان اینکه ایران همیشه تمایل داشته که روابطش را با مصر گسترش دهد، افزود: هر موقع که آنها گامی برداشته‌اند این موضوع با استقبال ایران مواجه شده است و در این راستا گام‌هایی را برداشته است.

این کارشناس مسائل مصر با تاکید بر اینکه گسترش روابط بین ایران و مصر فقط به نفع دو کشور نیست بلکه برای منطقه و جهان اسلام منافع عمده‌ای به همراه دارد، گفت: گسترش روابط بین کشورهای چون ایران، مصر و ترکیه می‌تواند تحولات مهمی را در منطقه ایجاد کند.

عبدالرضا مصری نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه کنفرانس شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد (NAMPN) با رییس مجلس الجزایر و نواب رییس قطر و عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبدالرضا مصری در حاشیه کنفرانس شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد، در دیدار با رییس مجلس الجزایر، ضمن تأکید بر روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور گفت: این روابط بر پایه دوستی‌های بلندمدت و همکاری‌های صمیمانه میان دو کشور استوار است و دولت و مردم ایران احترام زیادی برای انقلاب، مردم و دولت الجزایر قائل هستند.

وی در این راستا بر آمادگی مجلس شورای اسلامی برای گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها و روابط دو و چندجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی افزود: الجزایر با انتخاب سیاست‌های اصولی و منطقی، همواره مواضع خوبی در قبال مسائل مختلف بین‌المللی دارد.

ابراهیم بوغالی نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دوستانه و برادرانه با جمهوری اسلامی ایران از اهمیت فراوانی برای الجزایر برخوردار است، ضمن استقبال از اظهارات نایب‌رییس مجلس، آمادگی کشورش را برای توسعه روابط پارلمانی دو کشور اعلام کرد. عبدالرضا مصری در دیدار با خانم حمده حسن السلیطی نایب‌رییس مجلس قطر، با اشاره به اراده جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم روابط فیمابین، دوستی و برادری دیرینه بین دو کشور را سرمایه ارزشمندی برای ارتقای مناسبات همه‌جانبه برشمرد و نقش سازنده قطر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، را حائز اهمیت خواند.

وی در این راستا افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان ارتقاء تعاملات منطقه‌ای است و قطر می‌تواند نقش ویژه‌ای برای تسهیل این گفت‌وگوها داشته باشد. حمده حسن السلیطی نایب‌رییس مجلس قطر نیز با ابراز خرسندی از دیدار با هیات پارلمانی کشورمان افزود: استمرار روابط پارلمانی و مناسبات فیمابین در همه زمینه‌ها برای ما حائز اهمیت است.

 

ارسال نظر