سیاست

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۰۳:۲۷:۵۴
کد خبر: ۱۹۰۰۰۸

تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران در پیامی با اشاره به اینکه «ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد»، بر عزم ایران برای بی‌اثر کردن سیاست تحریمی امریکا تاکید کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییترش نوشت: جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد.امیرعبداللهیان افزود: به قانون مجلس پایبندیم، مذاکره را ادامه می‌دهیم، امریکا را به واقع بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می‌خوانیم. تردیدی به خود راه نمی‌دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.این اظهارات امیرعبداللهیان در پی این مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت پتروشیمی فن آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای در پی اعمال تحریم‌های جدید این کشور علیه اشخاص و نهادهای ایرانی در دفاع از تحریم‌های امریکا علیه ایران، گفت: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشت دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام[ توافق هسته‌ای] صادق و ثابت‌قدم بوده است. در نبود یک توافق، ما از اختیارات تحریمی‌مان برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی به خارج از ایران ادامه خواهیم داد.

تبعات خطرناک  شکست در مذاکرات

یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با یک رسانه سعودی نسبت به پیامدهای شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران هشدار داد. یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه تاکید کرد که شکست مذاکرات هسته‌ای تاثیر منفی بر روابط با ایران خواهد گذاشت.این دیپلمات اروپایی که نامش منتشر نشده است گفت: شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران چالش‌های خطرناکی به دنبال خواهد داشت.اخیرا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به اقدامات جبرانی هسته‌ای از سوی ایران که در واکنش به بدعهدی آژانس و طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است، گفت: گزینه بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران همچنان پابرجا است و اکنون توافقی روی میز است که ایرانی‌ها می‌توانند با آن موافقت کنند. گام‌های ایران در راستای غنی‌سازی و از کار انداختن دوربین‌های آژانس اقدامی سازنده نیست و با افزایش فشارهای اقتصادی به آن پاسخ خواهیم داد. باید به برجام و بازگشت به آن تمرکز کرد و توپ اکنون در زمین ایران است.وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت پتروشیمی فن آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.این وزارت‌خانه همچنین تحریم‌هایی را علیه محمد شهید رکن‌الدین بهور و جینگ فنگ گائو، به دلیل کمک مادی، حمایت و ارایه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس اعمال کرده است.

انتقاد از فساد در شهرداری

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه متروپل به وضعیت کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها پرداخت و گفت: تخلفات ساختمان‌ها به این کمیسیون ارجاع می‌شود و بیش از نیمی از پرونده‌ها جریمه مالی شده و بسته می‌شوند، متروپل از اینجا آب می‌خورد. حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر ضرورت جهاد تبیین گفت: بستر اصلی جهاد تبیین، فرهنگ عمومی تبین است. زودباوری، ساده‌انگاری، ظاهربینی، شتاب‌زدگی و تعجیل در قضاوت از یک طرف و از طرف دیگر خودعالم‌پنداری زمینه‌های خطرناکی است که مخاطرات امنیتی - اخلاقی جامعه را زیاد کرده و فرد را گرفتار آسیب می‌کند. گاهی درباره یک قطعه فیلم، یک قطعه عکس یا فراوانی یک خبر قضاوت می‌کنیم. گاهی باعث می‌شود افراد ساده‌انگار و ظاهربین به پل ارتباطی برای شیاطین و دشمنان بدل شوند.خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: اینجاست که فرمان خداوند آمده است و به جامعه مومنان می‌گوید مراقب باشید که با دست خودتان، خودتان را گرفتار نکنید. اگر این اتفاق بیفتد به خودمان می‌آییم و متوجه می‌شویم که بازار فرقه‌سازی، بدعت و بی‌حیایی‌ها زیاد شده است. راهکار، مواجهه عاقلانه، متفکرانه، هوشمندانه، آگاهانه، و متعهدانه با اخبار و گزارش‌ها و تحلیل‌هاست. مخصوصا اگر خبر مهم باشد و منبع خبر ناامن باشد، روند مذکور بسیار مهم است.حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه احتیاط این است که حتی اگر خبری را از منبع موثقی می‌شنویم، درنگ کنیم، گفت: ممکن است یک خبر به آبروی یک نفر ضربه بزند. قرآن سردمداران کفر را فاسق معرفی کرده است و ممکن است که یک خبر از شبکه‌های معاند باشد. جریان نفاق هم جزو فاسقین هستند. ناکارآمدان تباه‌گر منافع عمومی جزو این دسته هستند. بنابراین اگر خبری از سمت شبکه‌های معاند آمد، باید درنگ کنیم.وی در بیان دستورالعملی برای مواجهه با اخبار اظهار کرد: در وهله اول، هیچ قضاوتی نکنید. به هیچ‌وجه آن خبر را بازنشر نکنید. در آخر تحقیق کنید و سند بخواهید. اگر خودتان تخصص دارید، نظر دهید و اگر کذب بود، تکذیب کنید. اگر تخصص ندارید، با متخصص مشورت کنید. اگر موضوع بسیار اساسی و از موضوعات مربوط به امت اسلام است، باید موضوع را به ولی امر ارجاع دهید. در این صورت جامعه در امن و امان می‌ماند.خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با تبریک و تهنیت آغاز برگزاری مراسم حج و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مصطفی چمران برای مجروحان حادثه قطار مشهد - یزد طلب عافیت و برای جانباختگان طلب مغفرت و برای خانواده‌ها طلب صبر و آرامش کرد.

 

ارسال نظر