یک گام تا یارانه هوشمند نان

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۰۶:۳۲:۲۱
کد خبر: ۱۸۹۷۷۸
یک گام تا یارانه هوشمند نان

با گذشت بیش از یک ماه از آغاز اصلاحات اقتصادی دولت سیزدهم، رفته رفته قطعات این پازل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و بیش از گذشته مشخص می‌شود که دولت برای ماه‌های پیش رو چه برنامه‌ای را در دستور کار قرار داده است. هرچند بنا بود با گذشت دو ماه، طرح کالابرگ الکترونیک نهایی شده و این نوع حمایت کالایی، جانشین، یارانه نقدی شود اما به نظر می‌رسد هنوز راهی نسبتا طولانی تا رسیدن به این مرحله باقی مانده است و به این ترتیب دولت تا آن زمان، پرداخت یارانه نقدی را ادامه خواهد داد.

در شرایطی که دولت اعلام کرده در دور جدید حمایت‌ها، تنها دهک دهم جامعه را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کرده است و دیگر گروه‌های مردم با توجه به وضعیت درآمدی یارانه 400 و 300 هزار تومانی را دریافت کرده‌اند اما در روزهای بعد مشخص شد که گروه‌هایی از مردم از این فهرست حذف شده‌اند که باید حمایت‌ها را دریافت می‌کرده‌اند و به این ترتیب رییس‌جمهور دستور داد که نام حذف شدنگان معترض بار دیگر در فهرست دریافت یارانه قرار بگیرد. پس از این اتفاق بار دیگر تعداد یارانه بگیران افزایش پیدا کرد و احتمالا نام آنها نیز در حمایت‌های آینده قرار خواهد داشت، هرچند هنوز مشخص نیست که این حمایت‌های نقدی تا کی ادامه پیدا می‌کند. آخرین توضیحات را در این زمینه سخنگوی دولت داده است.

بهادری جهرمی درباره بیان واژه تصمیم سخت توسط رییس‌جمهور، تصریح کرد: تصمیم سخت به معنای مبارزه با فساد بود و دولت قصد دارد در مبارزه با فساد با هیچ کسی مماشات نکند و این تصمیم سخت به این اقدام تلقی می‌شود. وی افزود: ابتدا از همراهی مردم در اصلاحات اقتصادی تشکر می‌کنم. باید سعی شود همواره خبرهای خوب را در جامعه نشر دهیم و با توجه به فشارهای فعلی و تورم در جامعه به دنبال حال خوب مردم باشیم. سخنگوی دولت با اشاره به بحث عادلانه‌سازی یارانه‌ها، بیان کرد: چندین سال بود که در توزیع یارانه‌ها بی‌مدیریتی و بی‌برنامگی وجود داشت و دولت سعی کرد تا این اصلاحات را انجام دهد تا توزیع یارانه‌ها به صورت عادلانه پرداخت شود و تاکید می‌کنم ارز دارو و نان حذف نخواهد شد و دولت هیچ قصدی برای افزایش بنزین، نان و دارو ندارد. بهادری جهرمی گفت: کالا برگ به صورت غیر رسمی در چند استان کشور درحال اجرایی شدن است و تا نهایی نشود یارانه‌ها به همین صورت پرداخت خواهد شد. سخنگوی دولت تاکید کرد: حجم مبادلات تجاری ایران در سال گذشته شکسته شد و ما توانستیم از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کنیم که این نشان‌دهنده آن است سیاست متوازن بسیار کارگشاست و باید به سمت همه کشورها برویم. بهادری جهرمی گفت: اساسا سیاست خارجی دولت سیزدهم ارتباط متوازن با همه کشورهاست و برای دولت سیزدهم همه کشورها در اولویت ارتباط هستند و معاون سیاسی وزیر امور خارجه مسوول این ارتباط است. وی با اشاره به فروش نفت، بیان کرد: امروز مطرح می‌شود که اگر فروش نفت در دولت سیزدهم بالاست چرا در سفره‌ها نمایان نیست باید گفت فروش نفت در دولت سیزدهم بالا بوده اما متاسفانه با به وجود آمدن مشکلاتی در جهان شاهد افزایش قیمت‌ها در کشورها بودیم از این رو درآمد وقتی بیشتر شد، مخارج نیز افزایش پیدا کرد. سخنگوی دولت تاکید کرد: نرخ رسمی ارز کشور، نرخ نیمایی است و عرضه ارز در این بازار زیاد است و وقتی ارز نیمایی به وارد‌کننده تخصیص پیدا می‌کند قیمت‌ها بر اساس قیمت نیمایی است نه بازار غیررسمی ارز و هیچ واردکننده و تولید‌کننده حق ندارد طبق بازار غیر رسمی نرخ‌گذاری کند. بهادری جهرمی با اشاره به موضوع حقوق بازنشستگان، تصریح کرد: در هر حوزه‌ای عدالت محوری دولت را می‌توان دید، مثلا در بیمه یا حتی حقوق بازنشستگان این مورد قابل مشاهده است و دولت سعی کرد افزایش حقوق‌ها به سمت عدالت پیش برود امروز سعی شد بازنشستگان حداقل حقوق ۶ میلیون دریافت کنند که قبلا این عدد بسیار کم بود. وی در بخش دیگر با اشاره به سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم، بیان کرد: سیاست خارجی دولت سیزدهم متوازن است یعنی قصد دارد از ظرفیت همه کشورها استفاده کند. بهادری جهرمی اضافه کرد: در گذشته متاسفانه سیاست خارجی کشور معطوف به یک طرف بود اما این دولت قصد دارد به صورت متوازن برخورد کند مثلا امسال در کشور دچار قطعی گاز نشدیم زیرا با تعاملات با کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و انعقاد سوآپ گازی؛ مشکل را حل کردیم. در کنار بحث درباره اصلاحات ارزی فعلی، 

گمانه زنی‌ها درباره شرایط دیگر کالاهای اساسی نیز همچنان ادامه دارد. در رابطه آینده قیمت بنزین آنطور که مسوولان دولتی بارها بر آن تاکید کرده‌اند، فعلا خبری از افزایش قیمت نیست و با گذشت بیش از دو سال از آبان 98، قیمت این سوخت تغییر نخواهد کرد. ارز دارو نیز فعلا تخصیص می‌یابد و اگر دولت در این زمینه به جمع‌بندی جدیدی برسد، احتمالا این طرح در نیمه دوم سال جاری بررسی خواهد شد. موضوع دیگر اما مربوط به قیمت نان و نحوه تخصیص یارانه آن است. در ماه‌های گذشته طرحی به شکل آزمایشی در برخی استان‌ها کلید خورده که هدف آن هوشمند‌سازی یارانه نان است، موضوعی که وزیر اقتصاد نیز بار دیگر بر آن تاکید کرده و از افزایش تعداد استان‌هایی که این برنامه در آنها اجرایی می‌شود خبر داده است. عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین در خصوص آخرین تحولات مرتبط با طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد اظهار کرد: با توجه به اینکه نان جزو کالاهای راهبردی است، لازم بود پیش از اینکه طرح هوشمندسازی یارانه آرد در کل کشور اجرا شود، ابتدا به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شود تا نقاط ضعف طرح احصا و استخراج گردد چرا که دولت معتقد است در تهیه نان به عنوان قوت غالب مردم مخاطره و ریسک جدیدی ایجاد نشود. وی ادامه داد: اجرای این طرح به صورت آزمایشی در برخی از استان‌ها کلید خورد و هم‌اکنون در بیش از ۱۰ استان کشور طرح هوشمندسازی یارانه آرد اجرا می‌شود و با تکمیل دوره آزمایشی تلاش می‌شود این طرح و رفع نقاط ضعف و نواقص احتمالی این طرح با حداکثر کارایی و حداقل مشکل در تمامی استان‌های کشور اجرا شود. خاندوزی همچنین درباره آخرین اقدامات مرتبط با کالابرگ هم گفت: بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول ایجاد یک زیرساخت فنی برای اجرای طرح کالابرگ هستند که بعد از آماده شدن زیر ساخت‌های لازم نحوه اجرای این طرح به صورت کامل و شفاف به اطلاع مردم رسیده و اجرایی خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی ایران دولت سیزدهم مجبور شده که در کوتاه‌مدت دست به برخی اصلاحات اقتصادی بزند که هرچند هزینه‌هایی را به همراه داشته اما به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز آن نیز وجود نداشته است. با اجرای سیاست‌های جدید پازل تصمیمات جدید اقتصادی دولت تکمیل خواهد شد و باید دید در پایان سال 1401، تا چه میزان دستیابی به اهداف اقتصادی دولت ممکن شده است.

 

ارسال نظر