اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۰۷:۳۴
کد خبر: ۱۸۹۶۳۵

قطع برق به صنایع  آسیب می‌زند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: صنایع بزرگ که درآمد بالایی دارند باید ترغیب شوند که برق مورد نیاز خود را تولید کرده و از این طریق هم جلوی خسارات ناشی از قطعی برق به حوزه صنعت را گرفته و هم از بار شبکه کاسته شود.

مالک شریعتی نیاسر درباره خسارات قطعی برق به صنایع بر ضرورت تولید برق توسط صنایع بزرگ تاکید و بیان کرد: صنایع بزرگ کشور نظیر پتروشیمی، فولاد و سیمان خودشان در وضعیت امروز کشور و در کمبود برق مقصر هستند. محاسباتی که ما انجام دادیم نشان می‌دهد که مصرف انرژی کشور را خود این صنایع بالا برده و به صورت غیر بهره ور از انرژی استفاده می‌کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان اینکه قطعی برق برای صنایع زیان‌آور است و تاثیر مخربی بر تولید می‌گذارد، اظهار کرد: مجلس از سال گذشته به این موضوع ورود کرد و سعی داشت تا تعرفه برق صنایعی که درآمد بالایی دارند را واقعی‌تر کند تا این صنایع ترغیب شوند که خودشان نیروگاه تاسیس کنند و تاثیر مخربی که تا به امروز داشته‌اند را جبران کنند. صنایع نیز از مصوبه مجلس استقبال کردند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس تفاهمنامه‌هایی که به امضا رسیده، این صنایع پیگیر احداث نیروگاه هستند، بدین‌ترتیب تامین برق این صنایع از شبکه سراسری جدا خواهد شد. این امر هم به نفع خود صنایع بوده و هم به نفع مردم است و هم شدت مصرف انرژی کاهش خواهد یافت و هم از بار شبکه کاسته می‌شود. شریعتی در پایان تاکید کرد: این به نفع صنایع است که برق آنها قطع نشود و یک منبع پایدار تولید داشته باشند اما مقصر اصلی این قطعی خود این صنایع بزرگ هستند. با تولید برق توسط خود این صنایع، این مشکل مرتفع خواهد شد.

شرط عجیب برای گزارش‌های فرار مالیاتی

از اواخر سال گذشته امکان گزارش فرار مالیاتی از سوی مردم در سامانه سوت‌زنی سازمان امور مالیاتی و پرداخت پاداش در این زمینه فراهم شد اما تاکنون موردی مبنی بر پرداخت پاداش در این راستا اعلام نشده و یکی از شروط سازمان مالیاتی برای پرداخت پاداش نیز، وصول بیش از ۴۰ میلیون تومان درآمد از محل گزارش فرار مالیاتی است. سازمان امور مالیاتی در اواخر سال گذشته از سامانه سوت‌زنی رونمایی و رییس کل این سازمان نیز دستورالعمل سوت‌زنی را ابلاغ کرد.  با این اقدام، مردم از آن زمان تاکنون می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی intamedia.ir  و ورود به صفحه گزارش فرار مالیاتی، تخلف مالیاتی را ثبت کنند.  در این زمینه، اگر بر اساس اطلاعات ارسالی اشخاص ثالث، مودیان مالیاتی جدید و درآمدهای کتمان شده مشمول مالیات شناسایی و مالیات مطالبه و وصول شود، سازمان مالیاتی می‌تواند با رعایت مقررات قانونی نسبت به پرداخت پاداش متناسب با اطلاعات کسب شده و مالیات وصولی از درآمد اختصاصی سازمان در وجه اشخاص مذکور در چارچوب دستورالعملی که به تصویب رییس کل به سازمان می‌رسد، اقدام کند. البته، برای دریافت پاداش در این زمینه حتماً باید اطلاعات هویتی گزارش‌دهنده چون شماره تلفن همراه و مشخصات حساب بانکی در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت شود.  در این بین، پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که از زمان اجرای سامانه سوت‌زنی تاکنون گزارش‌های مردمی درباره فرار مالیاتی به وصول مالیات منجر نشده است و عمده گزارش‌های ارسالی نیز به استفاده نکردن اصناف به خصوص پزشکان از کارتخوان مربوط می‌شود.  همچنین، سازمان امور مالیاتی یک محدودیت در پرداخت پاداش به مردم برای گزارش فرارهای مالیاتی اعلام کرده و آن این است که با توجه به هزینه‌های وصول مالیات، گزارش فرار مالیاتی باید به وصول مالیات موثری منجر شود و مالیات موثر مالیاتی است که وصولی آن بیش از ۴۰ میلیون تومان برای سازمان مالیاتی باشد!  بنابراین، می‌توان دلیل اینکه تاکنون پاداشی برای گزارش‌های مردمی از فرار مالیاتی پرداخت نشده را در موثر نبودن آن گزارش‌ها در وصول بیش از ۴۰ میلیون تومان درآمد برای سازمان امور مالیاتی دانست.  البته، سازمان امور مالیاتی این را ذکر کرده که از آنجا که فرآیند بررسی صحت و سقم گزارش فرار مالیاتی و منتج شدن آن به درآمد طولانی است، برای برخی از این گزارش‌ها که امید بیشتری به آنها است تا به درآمد مالیاتی منجر شود، به تشخیص رییس کل سازمان امور مالیاتی هدایایی پرداخت می‌شود.

از سوی سازمان امور مالیاتی مالیات بر سپرده تکذیب شد

سازمان امور مالیاتی کشور طی اطلاعیه‌ای انتشار برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر اخذ مالیات ۱۰ درصدی از سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری را تکذیب کرد. سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه اعلام کرده است: منشأ این شایعات یکی از احکام پیشنهادی در پیش نویس لایحه موسوم به «مالیات مجموع درآمد» است که هم‌اکنون در مراحل اولیه کارشناسی قرار دارد و سازمان امور مالیاتی نیز مخالف این پیشنهاد است. لازم به ذکر است طبق بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت مالیات معاف است.

 

ارسال نظر