سیاست

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۰۵:۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۸۹۲۰۶

تولید دانش‌بنیان می‌تواند موجب توسعه شود

رییس‌جمهور تاکید کرد که مساله تولید آن هم تولید برپایه علم و فناوری باید مورد توجه قرار گیرد. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در مراسم دیدار با اقشار مختلف مردم، ایثارگران و خانواده شهدای مهاباد اظهارکرد: باید از ظرفیت‌های استان جهت رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بهره‌گیری کنیم؛ چرا که اشتغال‌زایی جزو برنامه‌های محوری دولت است. وی با اشاره به اینکه مساله مردم، خواسته‌ها و معیشت مردم برای دولت نکته‌ای محوری است، تصریح کرد: همان‌گونه که در بحث کرونا همکاری مردم موجب شد به نتایج مطلوب برسیم، در زمینه اقتصادی نیز با مشارکت و همراهی مردم گام‌های زیربنایی را در جهت رشد اقتصادی ۸درصدی خواهیم برداشت. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم منطقه یک آزمون ویژه دادند و آن آزمون این بود که در مقابل بدخواهان، معاندان و منافقین با بصیرت ایستادگی کردند و آنها را ناامید کردند. رییسی با تاکید به اینکه مساله تولید در استان یک مساله مهم است، اظهار کرد: مساله تولید آن هم تولید برپایه علم و فناوری باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که تولید دانش‌بنیان می‌تواند موجب توسعه شود. وی با تاکید بر اینکه فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل از محورهای کاری دولت است، خاطرنشان کرد: بومی‌گزینی و گزینش از نیروهای کارآمد بومی خود استان از اولویت‌های کاری دولت است. رییس‌جمهور در خصوص بازگشایی مرزها و بازارچه‌های استان نیز یاد آور شد: مرز یک فرصت است، نه یک تهدید، بنابراین از این فرصت باید جهت تبادل اقتصادی، تجاری و ایجاد زمینه برای تبادلات مرزی و فعال کردن تجارت استفاده کرد. وی ادامه داد: بازگشایی و فعال کردن بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی به صورت قانونمند مورد تاکید دولت است. رییسی تصریح کرد: رمز توسعه یافتگی در کشور و رفع مشکلات وجود وحدت و انسجام ملی است و این وحدت به خوبی در استان قابل مشاهده است. وی ادامه داد: مردم از دولت انتظار بحق دارند و آن رفع مشکلات فعلی از جمله اشتغال است که دولت باهمه توان در جهت حل این مشکل فعال است.

ایران در مذاکرات  جدیت دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ نشانه‌ای دال بر عدم جدیت لازم از سوی ایران برای از سرگیری مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد. صفحه توییتر شبکه الجزیره نوشت: مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد، هیچ گونه نشانه‌ای مبنی بر اینکه ایران در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای خود جدیت لازم را ندارد، در اختیار نداریم. رافائل گروسی که در کنفرانسی مطبوعاتی در ژاپن سخن می‌گفت، در عین حال، تصریح کرد: همچنان منتظر توضیحات قانع‌کننده از جانب ایران در ارتباط با برخی فعالیت‌های هسته‌ای آنها هستیم. مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در امریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در یکی کنفرانس خبری در این باره گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و ۱+۴ در مورد آن توافق کرده‌اند. فکر می‌کنیم واشنگتن می‌داند که باید چه کاری کند که توافق در دسترس‌تر از آن چیزی که امروز است قرار گیرد. در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم بر روی میز است. فکر می‌کنیم یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم. گروسی در ارتباط با بحران اوکراین نیز گفت: روسیه، اوکراین از جمله تاسیسات هسته‌ای این کشور را اشغال کرده است. در سفری که به اوکراین داشتم از تاسیسات اتمی این کشور بازدید کردم.

توافق منصفانه در وین

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی عنوان کرد که واشنگتن به اعمال فشار اقتصادی علیه ایران تا زمان پذیرش توافق «کاملا منصفانه و منطقی » در وین ادامه خواهد داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی نسبت به مذاکره احتمالی روسای‌ جمهوری امریکا و کره جنوبی درخصوص آزادسازی 7 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران گفت: ما عموما در سطوح فنی و تخصصی با کره جنوبی درخصوص این مسائل گفت‌وگو داریم. این مساله به تحریم‌های اعمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران وابسته است. نمی‌دانم که آیا این مساله محور گفت‌وگوهای دو رییس‌جمهور خواهد بود یا نه. وی در پاسخ به سوالی درباره موضع امریکا در رابطه با آزادسازی پول‌های ایران گفت: دیدگاه ما این این است که تحریم‌ها باید اعمال شوند و تا زمانی که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، ما باید به همکاری با متحدان و شرکایمان ادامه دهیم تا از حفظ فشار اقتصادی علیه ایران اطمینان حاصل کنیم و آنها مجبور کنیم که در نهایت توافق کاملا منصفانه و منطقی که اکنون روی میز در وین وجود دارد را بپذیرند. مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، فعلا متوقف شده است.

 

ارسال نظر