سیاست

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۰۱:۳۸:۰۳
کد خبر: ۱۸۸۶۱۶

گسترش روابط راهبردی با چین

رییس‌جمهور با بیان اینکه سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط راهبردی بلندمدت در عرصه‌های مختلف با چین است، اظهار داشت: این روابط راهبردی را فارغ از تحولات بین‌المللی و براساس اعتماد سیاسی متقابل دنبال می‌کنیم و اجرای موفق برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله در این راستا اولویت دارد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در دیدار ژنرال «ویو فنگ» وزیر دفاع جمهوری خلق چین با بیان اینکه تحولات منطقه‌ای و جهانی، ارزش همکاری‌های راهبردی ایران و چین را بیش از گذشته نشان می‌دهد، تأکید کرد: یکجانبه‌گرایی و سلطه‌طلبی با هدف کنترل کشورها و ممانعت از رشد اقتصادی پایدار جهان شکل می‌گیرد و مقابله با یکجانبه‌گرایی و ایجاد ثبات و نظم صرفاً از طریق همکاری قدرت‌های مستقل و هم‌اندیش میسر است.رییس‌جمهور با بیان اینکه زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ایران وجود دارد، افزود: ظرفیت‌های بی‌نظیر ایران در حوزه حمل و نقل بین‌ منطقه‌ای، ظرفیت‌های ایران در امنیت انواع انرژی و همچنین همکاری‌های زیرساختی منطقه‌ای، بسترهای جدی برای همکاری و سرمایه‌گذاری هستند.رییس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به خروج یکجانبه امریکا از برجام، تصریح کرد: امریکایی‌ها می‌خواستند با نقض برجام ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار دهند اما امروز رسما اعتراف می‌کنند که در اعمال فشار حداکثری به ایران شکست مفتضحانه‌ای خورده‌اند.رییسی تاکید کرد: ملت ایران نشان داد که می‌شود با مقاومت و ایستادگی به حقوق و خواسته‌های آرمانی خود دست یافت.ژنرال «ویو فنگ» وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم رییس‌جمهور کشورش برای آیت‌الله رییسی گفت: تقویت روابط بین ایران و چین همواره و به خصوص در شرایط بحرانی و ناآرام کنونی جهان برای منطقه و جهان امنیت‌آفرین است. وزیر دفاع جمهوری خلق چین افزود: ایران و چین می‌توانند در همه مسائل جهانی با یکدیگر همکاری داشته و به توسعه صلح و آرامش در جهان کمک کنند.ژنرال ویو فنگ تصریح کرد: یکجانبه‌گرایی مانع رشد اقتصادی پایدار جهان است.

درخواست گشایش راه‌های زمینی عراق

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مهم‌ترین خواسته ملت ایران بحث زیارت به خصوص باز شدن راه‌های زمینی در ایام اربعین است که از مجلس و دولت عراق این درخواست را داریم. قالیباف پس از در دیدار با محمد الحلبوسی رییس مجلس عراق با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اینکه در روزهای اول تشکیل پارلمان و انتخاب رییس پارلمان عراق میزبان رییس و تعدادی از نمایندگان هستیم، خوشحالیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورها، با اولویت با کشورهای همسایه و منطقه است. به خصوص خواستار ارتباط عمیق اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به ویژه همکاری در حوزه محیط زیست هستیم که از فرصت سفر و مذاکرات بین من و رییس پارلمان عراق استفاده شد.  وی ادامه داد: امید و آرزوی ملت ایران و مسوولان جمهوری اسلامی این است تا همانطور که پارلمان عراق کار خود را در سریع‌ترین زمان با توافق سیاسی بین همه گروه‌های سیاسی و آنچه خواست ملت عراق بوده تشکیل شده، در آینده دولت عراق نیز سرنوشت خود را مشخص کند. ملت، دولت و پارلمان ایران پشتیبانی لازم از دولت و پارلمان عراق خواهد داشت. رییس مجلس گفت: آرزو داریم همیشه ایران قوی و عراق قوی کنار هم باشند و همه دست به دست هم دهیم چرا که ایران و عراق نقش مهمی در مسائل منطقه‌ای، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و استحکام کشورهای اسلامی دارند. روابط دو جانبه و قوی ایران و عراق در سطح منطقه و جهان موثر است و باید در سطح پارلمانی دو کشور، سطح قاره آسیا و سطح پارلمان‌های جهانی گام‌برداریم.محمد الحلبوسی رییس مجلس عراق در این نشست خبری مطرح کرد: در ابتدا تشکر می‌کنم از استقبال گرم و دعوتی که برای سفر به ایران انجام داده‌اید، تأکید می‌کنم روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر پایدار بوده و خواهد بود.وی تأکید کرد: امیدوارم با تقویت روابط بتوانیم موانع پیشِ روی توسعه و همکاری دولت‌ها را از پیشِ رو‌برداریم و توسعه روابط به نفع ملت دو کشور تمام شود. ثبات در ایران تأثیر مثبتی در عراق و منطقه دارد همانطور که ثبات در عراق بر ایران و منطقه تأثیرگذار است. رییس مجلس عراق بیان کرد: در عراق تلاش می‌کنیم مشکلات منطقه‌ای با دیپلماسی نیابتی حل شود و زمینه حل مشکلات بین همسایگان را نشست و مذاکره و تفاهم می‌دانیم، بخش زیادی از مشکلات نیازمند گفت‌وگو و رایزنی است، ملت‌ها دنبال روابط بهتر هستند و بهبود زندگی، آینده و شرایط اقتصادی را طلب می‌کنند و می‌خواهند مانع بازگشت سایه جنگ شوند. الحلبوسی گفت: احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و پاسداشت حقوق شهروندان باید اصول روابط بین کشورها باشد و تلاش کنیم روابط بین کشورهای منطقه بهتر و توسعه یابد. در این زمینه لازم است بستر روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و پارلمانی کشورها فراهم شود.وی اظهار داشت: باید در جوامع بین‌المللی جهانی، کشورهای منطقه مواضع مشترکی داشته باشد چرا که چالش‌های مشترکی نیز داریم و باید به منطقه آرامش و ثبات برگردد زیرا خداوند نعمت‌های مادی و معنوی بسیاری به منطقه ما عطا کرده است و باید رفتار ما متناسب با این ظرفیت‌ها باشد و تلاش کنیم به فتنه‌گران اجازه اقدام در منطقه را ندهیم. رییس مجلس عراق با اشاره به شرایط سخت اقتصادی سال‌های گذشته در کشورها بیان کرد: شاهد مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بودیم و سال‌های خوبی نبود، باید پرونده این سال‌ها بسته شود و به نقض حاکمیت ملت‌ها پایان داده شود و موانعی که باعث عدم توسعه روابط ملت‌ها است برداشته شود. 

 

ارسال نظر