خبر

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۰۲:۳۱:۳۵
کد خبر: ۱۸۸۵۳۶

  برنامه اتحادیه اروپا برای به صفر رساندن واردات گاز از روسیه تا ۲۰۲۷

لئونور گیوسلر، وزیر اقدام اقلیمی، محیط زیست، انرژی و نوآوری و فناوری اتریش روز یکشنبه اعلام کرد که که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2027 واردات گاز روسیه را متوقف کند. او در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که اتریش چه زمانی گاز روسیه را کنار می‌گذارد، گفت: کمیسیون اروپا یک هدف برای تمام 27 کشور اتحادیه اروپا برای سال 2027 تنظیم کرده است که یک هدف بسیار جاه‌طلبانه است. او با بیان اینکه این هدف اتحادیه اروپا مربوط به همه کشورهای عضو است، افزود: دستیابی به آن با تلاش‌های مشترک امکان‌پذیر خواهد بود. این وزیر اتریشی به وابستگی 80 درصدی فعلی این کشور به گاز روسیه اشاره کرد. او توضیح داد: ما باید به زودی از شر آن خلاص شویم، چرا که این وابستگی ما را در برابر باج‌گیری آسیب‌پذیر می‌کند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. اتحادیه اروپا اخیرا پنجمین بسته تحریمی خود علیه روسیه از زمان اعزام نیروهای مسکو به اوکراین که شامل ممنوعیت واردات زغال‌سنگ، چوب، مواد شیمیایی و سایر محصولات می‌شود را به تصویب رساند.

  تردید طلا برای بالا یا پایین‌آمدن؟

قیمت طلا روز دوشنبه نزدیک به پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر کاهش یافت زیرا افزایش ارزش دلار امریکا به فشار بر تقاضا برای شمش با قیمت دلار ادامه داد. بهای هر اونس طلا با ۶.۷ درصد کاهش به ۱۹۲۵ دلار و ۶۰ سنت رسید و در بازار معاملات آتی امریکا نیز بهای هر اونس طلا با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۱۹۲۶ دلار و ۶۰ سنت رسید. دلار به بالاترین میزان خود در دو سال اخیر نزدیک شد و باعث شد طلا برای دارندگان سایر ارزها جذابیت کمتری داشته باشد. قیمت طلا در روز جمعه به پایین‌ترین حد خود از هفتم آوریل رسید و کاهش هفتگی را نشان داد زیرا نشانه‌هایی از تشدید سیاست‌های سریع‌تر فدرال رزرو امریکا باعث افزایش بازدهی خزانه‌داری و دلار شد. با این حال، بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده از بالاترین رقم اخیر پایین آمد و زیان طلای با بازده صفر را محدود کرد. بر اساس گزارش کیتکو، طلا نسبت به افزایش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت ایالات‌متحده و بازدهی بالاتر بسیار حساس است که هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را افزایش می‌دهد. با این حال، به عنوان یک ذخیره امن ارزش در بحران‌های اقتصادی و سیاسی نیز در نظر گرفته می‌شود.

  اعلام آمادگی دولت ترکیه برای استقبال از شرکت‌های روسیه

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه در جریان سفر خود به امریکای لاتین به خبرنگاران گفت: از آنجایی که آنکارا به تحریم‌ها علیه مسکو نپیوسته، شرکت‌های روسی می‌توانند در ترکیه تجارت کنند. روزنامه صباح به نقل از وی گفت: اگر شرکتی می‌خواهد تجارت کند، باید قوانین ما و بین‌المللی را رعایت کند. پیش‌تر آنکارا بارها اعلام کرده بود که ترکیه قصد ندارد به تحریم‌ها علیه روسیه بپیوندد تا به اقتصاد خود آسیب نرساند و کانال ارتباطی با مسکو را باز بگذارد. بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در 24 فوریه از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین خبر داد. پس از آن ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و تعدادی از کشورهای دیگر اعلام کردند که تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی روسیه اعمال خواهند کرد.


 

ارسال نظر