دریچه

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۰۲:۰۴:۱۸
کد خبر: ۱۸۸۴۸۰

گرانی کالا اصلی‌ترین مشکل مردم

رییس مجمع نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: گرانی کالاها از مهم‌ترین مشکلات مردم به شمار رفته که دلیل اصلی آن به ایراد در شبکه توزیع، رانت‌های پشت پرده و فعالیت دلال‌ها بازمی‌گردد.

علی حدادی در دیدار با جمعی از اصناف شهرستان نظرآباد در استان البرز، بیان کرد: اولویت اول مجلس معیشت مردم است. در حال حاضر گرانی کالاها در کشور گسترده‌ترین مشکلی است که مردم با آن در گیر هستند که دلیل اصلی آن به ایراد در شبکه توزیع، رانت‌های پشت پرده و فعالیت دلال‌ها بازمی‌گردد. مجلس در تلاش است تا با اصلاح قوانین مشکلات معیشتی را که حقیقتا مردم را تحت فشار قرار داده، حل کند

وی در ادامه اظهار کرد: در نشست با اصناف می‌توانیم مشکلات کف جامعه را بگیریم و برای حل آنها اقدام کنیم. ما شاهد بودیم که واردات خودرو در انحصار بود که با تلاش مجلس دارد می‌شکند و ان‌شاءالله امسال شاهد تغییرات خوبی در این موضوع خواهید بود.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قدرت خرید مردم کم شده است. ما در مجلس تلاش کردیم با اصلاح ساختار بودجه و هماهنگی با دولت سیزدهم و سازمان برنامه و بودجه بخش قابل توجهی از مشکلات رفع شود. در بودجه امسال حمایت از اقشار آسیب دیده در اولویت بود.بنده در موضوع قانون‌گذاری، تذکر و موضوعات مختلف از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ام و وظیفه خود می‌دانم روزانه کمتر از ۱۲تا ۱۴ ساعت برای مردم وقت نگذارم و حضور در میدان داشته باشم.

وی در ادامه تاکید کرد: باتوجه به جمعیت استان البرز توانستیم اعتبارات خوبی برای مناطق محروم، راه روستایی، بهداشت و درمان، کشاورزی، افزایش فضاهای آموزشی و آب در سال جاری بگیریم. مهم‌ترین آن جذب دویست میلیارد تومان اعتبار برای آب شرب شهرستان نظرآباد است که ان‌شاءالله در شهریور ماه امسال مخزن پنج هزار مکعبی آب شرب نظرآباد تکمیل و شاهد انتقال آب از سد طالقان خواهیم بود. تلاش می‌کنیم این جلسات خروجی خوبی داشته باشد و شاهد رفع مشکلات اصناف و مردم باشیم.

راهکار مبارزه با افزایش اخیر قیمت‌ها

یک کارشناس اقتصادی افزایش‌ قیمتهای قابل توجه در یک ماهه اخیر را ناشی از حرص و طمع دلالان دانست و گفت: اکنون دولت باید عزم و اراده خود را برای مقابله با محتکران و دلالان بازار صرف کند. آلبرت بغزیان درباره شرایط فعلی تورم و افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: درباره عوامل اصلی تورم همچون نقدینگی، تحریم، نرخ ارز، احتکار و انحصار، سال‌ها بحث شده و تاثیر این عوامل نیز در اقتصاد نهادینه شده است اما بحث فعلی باید پیگیری افزایش یک‌باره و قابل توجه قیمت‌ها در سه هفته اخیر باشد. به عنوان مثال، تورم فعلی در اروپا و امریکا به دلیل افزایش هزینه گندم وارداتی و سایر محدودیت‌هایی است که برای برخی کالاها تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه رخ داده که پس از رفع این موضوع، تورم هم کاهش پیدا می‌کند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این در حالی است که افزایش‌ قیمت‌های اخیر در ایران ناشی از احتکار و طمع دلالان است و باید افراد مداخله‌گر و بانفوذ در بازارهای مختلف شناسایی و ترسانده شوند که دیگر نتوانند دخالتی در قیمت‌ها داشته باشند. وی با بیان اینکه دلایل تورم در ایران پیچیده نیست، گفت: اگر عامل کلیدی تورم در هر دوره‌ای شناسایی و حل نشود، اثر آن به سال‌های دیگر منتقل می‌شود و به سختی می‌توان تاثیر آن را از بین برد. عامل کلیدی تورم در سال‌های اخیر نقدینگی و نرخ ارز بوده اما عامل مهم افزایش قیمت‌ها در مدت اخیر، طمع و حرص دلالان و عدم نظارت دولت بر این موضوع است. بغزیان در ادامه عامل اصلی تورم کنونی را دور فرض کردن چشم دولت از وضعیت قیمت‌ها و سوءاستفاده عده‌ای از این موضوع دانست و بیان کرد: باید با اراده قوی و نظارت، قیمت‌ها کنترل شود؛ نه اینکه صرفا با افزایش یارانه قدرت خرید را افزایش داد. اینکه گفته می‌شود افزایش نقدینگی و نرخ ارز موجب افزایش قیمت‌هاست موضوع جدیدی نیست و سال‌ها این عوامل تورم‌زا وجود دارند و تاثیر خود را گذاشته‌اند؛ بنابراین نمی‌توان آنها را عامل کلیدی افزایش یک‌باره قیمت‌ها در بازار خودرو، میوه و ... دانست بلکه این موضوع حاکی از آن است که بازار خودرو دست کسانی است که قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند و عده‌ای سلطان میوه، مسکن و... هستند.  این تحلیلگر اقتصادی گفت: باید به دنبال این باشیم‌ که در سه هفته اخیر چه اتفافی رخ داده که شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها هستیم. البته، این را نمی‌توان انکار کرد که اگر ناترازی بانک‌ها و رشد نقدینگی مدیریت شود، می‌تواند به سهم خود مانع افزایش قیمت شود اما افزایش هر ساله نقدینگی و متوقف نشدن آن، در زمینه تورم اثر خود را گذاشته است. اینکه فکر کنیم، دلیل افزایش قیمت برنج، گوجه و سایر کالاها، نقدینگی و نرخ ارز است، مسیر را گم کرده‌ایم زیرا دلیل فعلی افزایش ناگهانی و قابل توجه قیمت در روزهای اخیر، انحصار، حرص و طمع دلالان است. وی ادامه داد: اکنون با شناسایی و تنبیه محتکران می‌توان مانع افزایش و ماندگار شدن تورمی که در روزهای اخیر شکل گرفته، شد. البته، باید پس از شناسایی محتکران، قیمت‌ها نیز کاهش یابد و اگر این اتفاق رخ ندهد، یک جای کار می‌لنگد. بنابراین، اکنون دولت باید عزم و اراده خود را برای مقابله با محتکران و دلالان بازار صرف کند.

 

ارسال نظر