امام راحل در سلوک خود به خدا و مردم توجه داشت

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۰۲:۰۳:۲۱
کد خبر: ۱۸۸۴۷۹
امام راحل در سلوک خود به خدا و مردم توجه داشت

رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از شب‌های پرفیض قدر برای استغفار و مناجات به درگاه خداوند متعال، گفت: استغفار دو رکن دارد اول نسبت به گذشته که ظلم‌ها، کجی‌ها و پلشتی‌ها جبران شود و دوم اینکه تصمیم بگیریم دیگر سراغ گناه نرویم.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) در جمع مردم شب‌زنده‌دار با اشاره به فضایل شب قدر گفت: لیله‌القدر شب امید و استغفار از خداوند و شب رقم خوردن مقدرات همه انسان‌ها است.

رییس جمهور کسب معرفت نسبت به شب قدر و نسبت به صاحب این شب را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: این شناخت و معرفت باید از طریق کتاب کامل (قرآن) و انسان کامل (نبی مکرم اسلام) باشد.

رییسی وجود مقدس نبی مکرم (ص) و قرآن را دو مرجع مهم برای هدایت همه انسان‌ها دانست و گفت: با این حال همه از این دو منبع لایزال فیض و نور بهره نمی‌برند، چرا که برای بهره‌مند شدن باید دل به پیغمبر (ص) و قرآن داد.

رییسی افزود: برخی در زمان پیغمبر(ص) حضور داشتند و یا بالاتر از آن خدمت شخص نبی مکرم(ص) می رسیدند و آیات قرآن را می شنیدند و سلوک ایشان را می دیدند، لکن ایمان نمی‌آوردند، اما صدها سال بعد مردمانی با وجود آنکه هیچگاه پیغمبر را ندیده بودند، نور ایمان در قلب آنان جلوه‌گر شد و پیام پیامبر(ص) را دریافت ‌کردند، در مسیر اسلام گام ‌نهادند و خود، خانواده و مال و هستی‌شان را برای اسلام عزیز فدا کردند.

رییسی با بیان اینکه انسانیت انسان در پرتو ارتباط با قرآن شکل می‌گیرد، افزود: در ماه رمضان میزبان خداوند است و مهمان خلایق هستند، لذا هیچ کس حق ندارد ناامید باشد. زیرا خداوند ما را دعوت کرده است که سخن، نجوا و خواسته‌های ما را به لطف و کرمش اجابت کند و رحمت خود را بر ما ارزانی دارد.

رییس جمهور با توصیه به جوانان برای مطالعه دو کتاب «چهل حدیث» و «شرح دعای سحر امام خمینی» تاکید کرد: امام خمینی (ره) شاگرد مکتب پیامبر بود. سنگ زیربنای تفکر امام خمینی این جمله بود که «عالم محضر خداست». رییسی افزود: انسانها بدانند نسبت به فعل و ترک فعل‌شان باید پاسخگو باشند.

رییس جمهور با تاکید بر شناخت معرفت ائمه اطهار(ع) و به خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) در شب قدر گفت: امام خمینی(ره) همیشه مردم را دعوت به خدا می‌کرد و اگر در جبهه‌ها رزمندگان دچار مشکل می‌شدند، می‌فرمود نگاه به خودتان کنید، نکند غرور برای شما ایجاد شده باشد. امام خمینی(ره) در سلوک خود به خدا و مردم توجه داشت و هیچ مستکبری مورد اعتنای امام نبود.

رییسی افزود: توجه امام خمینی (ره) فقط به نجات محرومان نبود، بلکه توجه به نجات هر مظلومی در هر جای دنیا بود.

رییس جمهور با اشاره بر لزوم توجه به پشتیبانی از ولایت فقیه در سیره امام خمینی(ره) تصریح کرد: امام خمینی با امید زندگی می‌کرد و تا آخر عمرشان از قرآن جدا نمی‌شدند و در وصیت خود توجه به ائمه اطهار(ع) داشتند.

رییسی در پایان با تاکید بر ضرورت پیگیری عملی همه خصوصا مسئولان از سیره و کلام امام راحل (ره)، گفت: همه مسئولان باید نسبت به جامعه و همراه بودن با زندگی مردم توجه داشته باشند. رییس‌ جمهور پیروزی در نبرد اراده‌ها را در گروی خداخواهی و حرکت در مسیر خواست حضرت حق دانست و گفت: بر خلاف ادعای مستکبران که فکر می‌کنند، جهان براساس اراده آنها شکل می‌گیرد، ملت ایران نشان داد، ملتی که برای خدا قیام کرده، پیروز است.

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی بامداد شنبه در اجتماع شب‌زنده‌داران دومین شب قدر ماه مبارک رمضان و سوگواران شهادت مولی‌الموحدین علی(ع) در مصلای حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به سنت و وعده الهی درباره حمایت از مستضعفان و حق‌جویان، به مساله فلسطین اشاره و خاطرنشان کرد: روزی تصور می‌شد سرنوشت ملت فلسطین دور میزهای مذاکره رقم خواهد خورد، اما امروز سرنوشت فلسطین به دست و اراده مجاهدین در حال رقم خوردن است.

رییس جمهور با اشاره به فرازهایی از وصیت نامه امام علی (ع) اظهار داشت: امیرالمومنین (ع) در وصیت نامه خود تاکید می‌کند که همواره در جانب مظلومین و مقابل ظالمان بایستید. امروز شاهد ۲ ظلم و جنایت بزرگ علیه مسلمانان؛ یکی از جانب رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی و دیگری جنایات و ستم داعش به عنوان جریانی دست‌ساخته غرب و صهیونیست‌ها، علیه مردم مظلوم افغانستان هستیم.

رییس جمهور با اشاره روشنگری چند سال قبل رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه داعش دست‌پرورده سرویس‌های غربی و صهیونیسم است، گفت: امروز که شاهد جنایات مشابه داعشی‌ها و رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان و نمازگزاران مظلوم در مسجدالاقصی و مساجد افغانستان هستیم، جهان بیش از هر زمان دیگر به حقانیت روشنگری مقام معظم رهبری پی برده است.

رییسی حفاظت از جان همه مردم افغانستان از جمله شیعیان این کشور را وظیفه حاکمان فعلی این کشور دانست و تاکید کرد: از حاکمان افغانستان می‌خواهیم که از جان مردم مسلمان این کشور که با زبان روزه در مساجد به شهادت می‌رسند، دفاع کرده و جلوی گرگ‌هایی را که ناجوانمردانه به جان و امنیت آنها حمله می‌کنند، بگیرند.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به فرارسیدن روز قدس افزود:‌ پیوستگی و همبستگی امت اسلامی که یکی از نمادهای آن روز قدس است، به لطف خدا و به اعتبار اخلاص امام راحل(ره) روز به روز بیشتر می‌شود و امیدواریم این همبستگی به زودی منتهی به آزادی قدس شریف و رسیدن فلسطینیان به حق ۷۰ ساله‌شان شود. لبیک به توصیه امیرالمومنین علی(ع) در دفاع از مظلوم ان‌شاءالله در روز قدس اتفاق خواهد افتاد.

رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود، به اهمیت جهاد تبیین و رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره و تصریح کرد: امروز هر کس امکان سخن گفتن و نوشتن دارد باید در عرصه جهاد تبیین فعال باشد. امروز امپراطوری خبری در اختیار دشمن است و مکرر حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهند.

رییسی اهتمام به جهاد تبیین و ایستادگی در برابر هجمه‌های سازمان‌یافته رسانه‌ای دشمن را در منافات با طرح انتقادات و پیشنهادات با هدف بهبود حکمرانی ندانست و خاطرنشان کرد: مشارکت در جهاد تبیین به این معنا نیست که ما هیچ کاستی نداریم،‌ بلکه به معنای بیان واقعیت‌های امیدبخش و جداسازی حق از باطل است.

 

ارسال نظر