اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۰۱:۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۸۸۳۸۷

جزییات اصلاح قانون اخلالگران اقتصادی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیش‌خرید کالاهای اساسی یا نیازمندی‌های عمومی به قصد ایجاد انحصار و گرانی در بازار و فروش کالای تقلبی و نامرغوب از جمله مواردی است که در طرح مجلس به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور جرم انگاری شده است. اقبال شاکری با اشاره به جزییات طرح اصلاح قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، بیان کرد: در جلسه امروز (دیروز) مجلس کلیات این طرح مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید. این طرح به دنبال اصلاح قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور است. در این طرح مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور به صورت مفصل آمده است. حدود 10 ماده به قانون اضافه شده است. نحوه رسیدگی به جرایم و برخورد با مجرمین در این طرح پیش‌بینی شده است. وی در ادامه اظهار کرد: از جمله مواردی که در این طرح به عنوان اخلال در نظام اقتصادی دیده شده است، جعل اسناد خزانه و سایر اسناد یا پیش خرید کالاهای اساسی یا نیازمندی‌های عمومی به قصد ایجاد انحصار و گران فروشی در بازار است. یا در جای دیگر فروش غیرمجاز تجهیزات فنی یا مواد اولیه واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی به عنوان اخلال در نظام اقتصادی تلقی شده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اختلاس، کلاهبرداری و اخذ پورسانت از سوی مقامات دولتی یا جذب سپرده یا پذیرش وجوه و اموال یا اهدای تسهیلات بیش از سقف تعیین شده بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی همگی مصداق اخلال در نظام اقتصادی بوده و جرم تلقی می‌شود. انجام فعالیت‌های بورس بدون اخذ مجوز از سازمان بورس یا انجام عملیات بیمه‌ای بدون اخذ مجوز از بیمه یا ایجاد سپرده سوری برای اشخاص یا اعطای سود بیش از مبلغ مندرج در قرارداد، فروش کالای تقلبی و نامرغوب نیز از مصادیق اخلال در نظام اقتصادی تعیین شده است. وی در ادامه تاکید کرد: همچنین برداشت، تصاحب یا ربودن اموال در اختیار سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی، رباخواری یا مدیریت قمارخانه، تصرف اراضی و املاک ملی و دولتی با نقض قوانین، استفاده از تسهیلات بانکی خارج از محل تخصیص آن یا واگذاری آن به غیر از دیگر مصادیق اخلال در نظام اقتصادی تشخیص داده شده است.

آمار ثبت نام متقاضیان شغل در سامانه

معاون اشتغال وزیر کار از ثبت نام ۲۵ هزار جوینده کار و ۳۵۰۰ کارفرما در سامانه جست‌وجوی شغل خبر داد و اسامی فرصتهای شغلی بارگذاری شده در این سامانه را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، سامانه جست‌وجوی شغل با هدف کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغل، اتصال سریع کارجو و کارفرما، رضایت خاطر مخاطبان و ایجاد پویایی در بازار کار دی ماه سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت.این سامانه اکنون به درگاهی برای ثبت نیروی کار و فرصت شغلی مورد نیاز تبدیل شده تا هم کارجویان با مراجعه به سامانه و ثبت نام در آن، کار مورد نظر را پیدا کنند و هم کارفرمایان برای تامین نیروی مورد نیازشان، اطلاعات خود را همراه با درخواست نیروی کار به ثبت برسانند.پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بارگذاری ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه خبر داده و از تمام کارجویان و کارفرمایان برای ثبت نام و بارگذاری رزومه خود دعوت کرده بود.محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کارـ به تازگی آمار جدیدی از کارجویان و کارفرمایان ثبت نام کرده در سامانه ارایه کرده و گفته است: سامانه جست‌وجوی شغل با هدف اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان، ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات کاریابی‌ها و استفاده بهینه از فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی راه‌اندازی شده و تاکنون حدود ۳۰۰ هزار فرصت شغلی توسط کارفرمایان متقاضی نیروی کار جدید، در سامانه جست‌وجوی شغل درج شده است.وی از ثبت نام ۲۵ هزار نفر از جویندگان کار و ۳۵۰۰ نفر از کارفرمایان در سامانه خبر داد و گفت: عمده فرصت‌های شغلی اعلام شده در بخش خدمات به حسابداری، انبارداری، کارمند دفتری، نگهبان، کارشناس فروش و کارگر ساده و در بخش صنعت به جوشکار، کارگر خط تولید، تکنسین، طراح کفش و مونتاژکار اختصاص دارد.سامانه جست‌وجوی شغل از سامانه‌های راه‌اندازی شده فعال توسط وزارت کار است که از دو بخش جست‌وجوی نیروی کار و فرصت شغلی تشکیل شده و کارفرما، کارجو و کاریابی را به هم متصل می‌کند. این سامانه یک فرصت مناسب برای کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغل و بهبود عملکرد موسسات کاریابی است و رضایتمندی استفاده‌کنندگان از خدمات کاریابی را افزایش می‌دهد.بر این اساس کلیه متقاضیان جویای کار می‌توانند با ثبت نام، تکمیل پروفایل شغلی و جست‌وجو در فرصت‌های شغلی موجود در سامانه جست‌وجوی شغل و از طریق دفاتر کاریابی به کارفرمایان معرفی و مشغول به کار شوند.سامانه جست‌وجوی شغل به نشانی https: //shoghl.mcls.gov.ir بر سایت وزارت کار قرار دارد و متقاضیان کار و کارفرمایان در صورت تمایل می‌توانند برای اطلاع از فرصتهای شغلی موجود و تامین نیروی کار مورد نیاز به سامانه مراجعه و مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند.

 

ارسال نظر