اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۰۲:۴۲:۴۱
کد خبر: ۱۸۸۰۹۸

راز انفجار قیمت‌ها چیست؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که راز انفجار قیمت‌ها چیست؟ گفت: مردم شب عید سختی را سپری کردند و اکنون نیز در ماه مبارک رمضان با گرانی غیرقابل تحمل مواد غذایی به شدت تحت فشار هستند. حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی مجلس در تذکری شفاهی گفت: راه‌اندازی پروژه بن- بروجن تصمیمی غیرعقلانی، غیرشرعی و غیرقانونی است، براساس کدام عقلی آب را از حوزه فقیر زاینده رود به حوزه غنی کارون منتقل می‌کنید؟ این تصمیمات مدیران باید در گینس ثبت شود. وی ادامه داد: پروژه بن- بروجن پروژه‌ای است به نام آب آشامیدنی مردم محروم چهارمحال و بختیاری ولی به کام فولاد چهارمحال، فولاد سفیددشت، سیمان شهرکرد و شهرک صنعتی؛ در مسیر خط لوله نیز خلاف مصوبه شورای عالی آب و با رانت و فشار عده‌ای معدود با جار و جنجال، ۵۰ میلیون مترمکعب از زاینده رود اصفهان قرار است به یغما برده شود. لازم است که هر چه سریعتر این پروژه فسخ شود تا اسیر خشم مردم اصفهان نشوید. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکر دیگری گفت: حدود ۸ ماه از رفتن حسن روحانی و دولتش می‌گذرد، اما درد گرانی هنوز درمان نشده است، مردم شب عید سختی را سپری کردند، اکنون نیز در ماه مبارک رمضان با گرانی غیرقابل تحمل مواد غذایی به شدت تحت فشار  هستند. موسوی لارگانی در پایان گفت: وزیر جهاد کشاورزی به همراه سازمان حمایت وزارت صمت نیز نقش تماشاچی بازار را به خوبی ایفا می‌کنند، مقادیر تولید گوشت، تخم مرغ و شیر نسبت به سال گذشته رشد کرده و اتفاق جدیدی هم در رشد جمعیت صورت نگرفته است، همچنین مصرف نیز به دلیل گرانی‌ها کاهش یافته، اقتصاددانان دولت به این سوال پاسخ دهند که راز انفجار قیمت‌ها چیست؟

نظارت بر کالاهای اساسی قاطع‌تر باشد

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواستار صدور دستور رییس‌جمهور برای نظارت بر تامین و ذخیره دارو و کالا ای اساسی شد. جلیل میرمحمدی در جلسه علنی در تذکری به رییس‌جمهور، گفت: گرانی‌های سرسام آور دارو و کالاهای اساسی طی ماه‌های اخیر به جز سردرگمی دولتمردان در نظارت جدی و قاطع بر بازار دارو و کالاهای اساسی هیچ توجیهی ندارد. فشار گرانی ناشی از عدم نظارت دولت بر شانه مستضعفان و محرومان جامعه تحمیل می‌شود که نوعی حق الناس است. وی تاکید کرد که رییس‌جمهور دستور دهد نظارت بر تامین و ذخیره دارو و کالاهای اساسی قاطع‌تر، جدی‌تر و به روزتر انجام شود تا زحمات شبانه روزی دولت و شخص رییس‌جمهور کم اثر نشود. میرمحمدی در تذکر دیگری به وزیر نیرو گفت: با وجود نزدیک شدن به فصل گرما و کمبود شدید آب شرب در تفت و میبد هنوز مصوبات اخیر سفر رییس‌جمهوری برای ساخت مخازن ذخیره آب شهرستان‌های تفت و روستاهای آن و تجهیز ۷ حلقه چاه و ساخت مخزن ذخیره آب در میبد اجرایی نشده که جای نگرانی و گلایه دارد، مجددا دستور دهید اقدام عملیاتی صورت گیرد. وی در تذکری دیگر به وزرای کشور و جهاد کشاورزی اظهار کرد: شهر تفت به عنوان باغ شهر استان طی ۳ سال گذشته دچار آسیب محصولات کشاورزی به دلیل سرمازدگی شده است. بنابراین ضرورت دارد دستور دهید از محل اعتبارات بحران و جهاد کشاورزی خسارات این افراد پرداخت شود.

از سوی وزیر اقتصاد اعلام شد

تدوین برنامه کاهش اثرات تحریم بر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تهیه برنامه کاهش اثرات تحریم بر اقتصاد ایران و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی خبر داد. سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در صفحه مجازی خود نوشت: تلاش دیپلماسی برای رفع تحریم به این معنا نیست که نباید به فکر کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد از تحریم‌ها باشیم. در این زمینه وزارت اقتصاد برای نخستین بار طی چهار سال پس از حکم بر زمین مانده قانون مقابله با تحریم‌ها برنامه‌ کاهش اثر تحریم بر اقتصاد ایران را تهیه و به مجلس ارسال کرد. در بخشی از این طرح که با امضای وزیر اقتصاد به رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشته شده  آمده است: با توجه به اهمیت این برنامه و ضرورت تدوین برنامه راهبردی برای مقابله فعالانه با تحریم‌ها پیگیری تدوین این برنامه از زمان تصویب قانون یاد شده بودم  و در این زمینه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس با برگزاری ۲۰۰ نفر ساعت جلسه نسخه اول پشتیبان برنامه مقابله با تحریم‌های آمریکا را تدوین کردند.

همچنین براساس وظیفه قانونی تعریف شده در ماده ۱۹ قانون مذکور در نظر است گزارش دوم ۶ ماه در رابطه با تدوین قانون مورد نظر با هدف‌ عملیاتی‌سازی دقیق و مؤثر از طریق دریافت نظرات کارشناسی سایر دستگاه‌ها تدوین شود و نتیجه تا پایان شهریور به استحضار خواهد رسید.

خاندوزی همچنین با الصاق نامه ارسالی به رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین رییس کمیسیون اقتصادی به توییت خود، در پاسخ به یک کاربر که درباره زمان این نامه پرسیده بود که این نامه مربوط به دهم فروردین امسال است، نوشت: به اشتباه ۱۴۰۰ نوشته شده است.

 

ارسال نظر