دنیا بداند ما به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۰:۵۳:۵۴
کد خبر: ۱۸۸۰۵۴
دنیا بداند ما به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم

مراسم شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مقامات بلندپایه کشوری و لشکری صبح دیروز (شنبه) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این نشست محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی  در سخنرانی خود به بخشی از برنامه‌های ایران در این حوزه و عملکرد ماه‌های گذشته کشور اشاره کرد. او گفت: اکنون پس از سپری شدن نزدیک به نیم قرن از حیات پر برکت سازمان انرژی اتمی ایران و ورود پیروزمندانه تلاشگران و متخصّصان صنعت هسته‌ای کشور به قرن جدید، با عنایات خداوند متعال توانستیم در این مدت کوتاه از دولت سیزدهم با نگاهی آسیب‌شناسانه و کاملاً سنجیده وضعیت عملکرد گذشته و شرایط کنونی سازمان را ارزیابی کنیم. از این رهگذر با هم اندیشی و تشکیل کارگروهی از جامع نخبگان، سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای را تهیه نماییم. فقدان این سند یکی از اساسی‌ترین نواقص سازمانی بوده که در بررسی‌های کارشناسی انجام شده در کارگروه‌های مطالعات جامع وضعیت موجود کشور که توسط جناب آقای رییسی سازماندهی شده بود، به عنوان یک نکته مهم و پایه‌ای به آن اشاره شده است و به عنوان یکی از نکات برجسته در سند تحول دولت سیزدهم مورد توجه واقع گردیده است. رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: با عنایت خداوند متعال و تلاش بی‌وقفه همکاران و صاحب‌نظران برای مرتبه اوّل است که سند راهبردی صنعت هسته‌ای برای افق بیست ساله تهیه شده، سیر مراحل تصویب را طی نموده و امروز توسط مقام عالی ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله رییسی رونمایی می‌گردد. همچنین امروز سند توسعه منابع انسانی، سند توسعه کاربرد پرتوها، به منظور پوشش دهی کل محصولات تولیدی کشور به ویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی در قالب ۱۲ قطب منطقه‌ای پیش بینی گردیده و سند توسعه برق اتمی شامل، برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه جدید در بازه زمانی فوق نیز رونمایی خواهد شد. اسلامی ادامه داد: کلیه اسناد تهیه شده در زمره کاستی‌هایی بودند که قبـلاً در کارگروه‌های تشکیـل شده در بررسی کارشناسی کارگروه‌های منتخب آقای رییس‌جمهور محترم مورد شناسایی و تأکید قرار گرفته بود و امروز به یاری خداوند متعال ما می‌توانیم ادّعا کنیم که اوّلین دستگاه در دولت سیزدهم هستیم که در راستای سند تحوّل دولت، نقشه راه و برنامه تحوّلی سازمان را تهیه نموده‌ایم و آن را به یاری خداوند متعال عملیاتی می‌نماییم. در بحث تعاملات بین‌المللی و به ویژه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با ممارست ویژه تلاش می‌کنیم تا با خنثی‌سازی نفوذ دشمنان، تعاملات را به سمت رفتار حرفه‌ای هدایت و کنترل نماییم. نکته حائز اهمیت دیگر، ضرورت ارایه سند چارچوب برنامه کشور (CPF) برای ارایه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد که پیش از این مورد غفلت واقع شده و فقدان این سند فرصتی شده است برای بدخواهان که با دروغ‌پردازی‌های مستمر و عملیات روانی برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال ببرند. وی اضافه کرد: این سند نیز در دست تهیه است و پس از تکمیل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارایه خواهد شد. همزمان انتظار داریم با سیاست شفاف‌سازی صورت گرفته این نهاد بین‌المللی نیز نسبت به اجرای وظایفِ قانونی خود متعهّد باشد و بیش از این در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و فشاره‌ها و عملیات مخرب دشمنان ملت ایران به سرکردگی رژیم صهیونیستی وادادگی نشان ندهد.

در این روز مبارک مفتخریم به استحضار عالی برسانم که سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷ دستاورد جدید به دستاوردهای غرورآفرینِ خود افزوده است، در این میان، ۲۹ دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ۱۹ دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ۱۵ دستاورد مربوط به حوزه تأمین انرژی و ۱۴ دستاورد مربوط به حوزه کاربرد پرتوهاست که امروز از ۹ دستاورد اصلی و نمونه توسط رییس‌جمهور محترم رونمایی خواهد شد، این دستاوردها عبارتند از: 

۱- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن.

۲- تدوین دانش فنّی و ساخت اوّلین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران.

۳- طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فنّاوری پلاسمای سرد، با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می‌رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد.

۴- طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، این سامانه به‌صورت انتخاب سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می‌گردد.

۵- تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده، در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را به‌صورت موضعی از بین می‌برد.

۶- نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستازهای آن.

۷- تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنیسیوم ۹۹

۸- کسب فنّاوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.

۹- طراحی و ساختِ چشمه لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقّت بسیار بالا.

اسلامی خاطرنشان کرد: با شکرگزاری به درگاه خداوند متعال از عنایات، حمایت‌های بیدریغ، تدابیر و تأکیدات مستمر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی (مدّظلّه‌العالی) که در هر فرصتی توسعه فناوری هسته‌ای را یادآوری می‌نمایند، از صمیم قلب سپاسگزاری می‌نمایم و با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدّس و جبهه مقاومت و به ویژه شهدای هسته‌ای عزیز دکتر مسعود علیمحمّدی، دکتر مجید شهریاری، مهندس مصطفی احمدی‌روشن، مهندس داریوش رضایی‌نژاد، دکتر محسن فخری‌زاده و شهیدِ عزیز رضا قشقایی، با این شهدای عزیز، مقام معظّم رهبری و مردم عزیز و شریف ایران میثاق می‌بندیم که در راهی که آغاز کرده‌ایم با اراده مصمم با عنایات خداوند متعال مستحکم به پیش می‌رویم و دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مومن هستیم. به ویژه در سالِ جاری که سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است، با یک برنامه جامع در عمق بخشیدن به خودکفایی صنعتی از جمله طرح‌های رآکتورهای تحقیقاتی ۱۰ و ۴۰ مگاواتی و همچنین اولین نیروگاه اتمی ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی با استفاده از ظرفیت واحدهای تحقیقاتی، صنعتی و اجرایی کشور بتوانیم تراز صنعت کشور را به تراز هسته‌ای ارتقا بدهیم و با این حرکت پیشرفت‌های ماندگاری را به نام ملت بزرگ ایران ثبت تاریخ کنیم.

 

ارسال نظر