بودجه جهاد تبیین حذف شد

۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۰۰:۵۷:۱۹
کد خبر: ۱۸۷۸۰۹
بودجه جهاد تبیین حذف شد

جواد هاشمی|

«شنیدم در مجلس یک بودجه سنگینی برای جهاد تبیین در نظر گرفتند؛ بنده به عنوان کسی که خیلی به جهاد تبیین اهمیت می‌دهم با اینجور بودجه گذاشتن توافقی ندارم.» این بخشی از انتقاداتی است که رهبر معظم انقلاب چند روز قبل مطرح کردند، انتقادی که نشان از آن داشت که رهبری در شرایط فعلی با در نظر گرفتن بودجه اینچنینی برای جهاد تبیین موافق نیستند. به دنبال این صحبت، نمایندگان مجلس در جلسه علنی خود در روز چهار شنبه اعلام کردند که بودجه جهاد تبیین را حذف کرده و دیگر به این موضوع ردیف بودجه‌ای مشخصی تعلق نخواهد گرفت.

نمایندگان مجلس در حالی روز گذشته آخرین جلسه علنی سال جاری را برگزار کردند که با توجه به رسیدن اصلاحات مدنظر شورای نگهبان، مجلس زمان کوتاهی داشت تا برخی از اصلاحات مدنظر این شورا را نهایی کند. در صورت به نتیجه رسیدن این اصلاحات و دریافت موافقت‌های لازم، امکان آن وجود دارد که بودجه که برای سال آینده آماده اجرای نهایی باشد.

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که بحث درباره آن نهایی شد، بحث حذف بودجه جهاد تبیین بود. در جزء الحاقی بند (ی) تبصره ۶ مصوبات مجلس در بودجه ۱۴۰۱ آمده بود که «یک هزار میلیارد ریال از درآمد حاصل از این بند به منظور تولید و انتشار محتواهای رسانه‌ای در مقابله با جنگ نرم و جهاد تبیین به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می‌یابد.»

همچنین جزء ۲ بند (ی) تبصره ۶ نیز به اصلاح شد که به موجب آن «مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما است.»

بر این اساس مصوبه مجلس در جزء ۲ بند (ی) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شرح زیر اصلاح شد.حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتور) های ارایه‌دهنده خدمات مخابراتی به میزان دو درصد (۲%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود و منابع درآمدی این ردیف تا سقف بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صرف توسعه زیرساخت همان کارور در بستر شبکه ملی اطلاعات می‌شود. منابع حاصل از حق السهم دولت از کارور و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت مازاد بر یکصد و شانزده هزار میلیارد (۱۱۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در ردیف ۱۳۰۴۰۴ صرف طرح (پروژه) ‌ها و طرح‌های مرتبط با فضای مجازی تحت نظارت و راهبرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی به خصوص (طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات) مصوب شهریور ۱۳۹۹ با اولویت بومی‌سازی تجهیزات و خدمات امنیت و تولید محتوا و سالم‌سازی، ذخیره‌سازی و پردازش کلان داده‌ها، حمایت از توسعه هوشمندسازی در قوای سه‌گانه و نیروی انتظامی و ایجاد یک زیرساخت مرجع ملی به نحوی که امکان نظارت برخط و قابل اتکای سهم ترافیک داخلی در کل مصرف اینترنت کشور فراهم شود. مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما است. در کنار آن نمایندگان، بودجه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را نیز حذف کردند. از بند الحاقی (۳) تبصره (۹) عبارت سی درصد ۳۰ درصد از منابع این بند .... هزینه گردد؛ حذف شد. بر اساس بند الحاقی ۳ در تبصره ۹؛ به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و یکپارچه‌سازی حکمرانی در ترویج و همچنین بسط و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت به عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاه‌ها در این امر خطیر، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسالمی ایران مکلفند، حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را به استثناء فصول (۱) و (۶) برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، مطابق دستورالعمل اجرایی که توسط شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و ابلاغ می‌گردد، هزینه نمایند.

در حوزه‌های اقتصادی نیز نمایندگان اصلاحاتی را در بودجه اعمال کردند که یکی از آنها به بحث پر سر و صدای واردات خودرو اختصاص داشت. بر این اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ به شرح زیر اصلاح شد: 

«به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ با رعایت سیاست‌های کلی نظام و با شرایط ذیل نسبت به صدور مجوز واردات خودرو توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با اخذ حقوق ورودی که به تصویب مراجع ذیربط می‌رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف .... جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید: 

شرایط واردات: 

۱- ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت تعیین می‌شود.

۲- قیمت خودرو وارداتی سواری تا سقف معادل ۲۵۰۰۰ یورو می‌باشد.

۳- حجم موتور خودرو کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی باشد.

۴- عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت

۵- شرایط رقابتی رعایت شود.

اقلام وارداتی عبارت است از: 

۱- تعداد ۵۰۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز (هیبریدی و برقی) 

۲- تعداد ۱۰۰۰۰ دستگاه کامیون و تریلی یخچالدار و کشنده

۳- تعداد ۱۰۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری

۴- تعداد ۱۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچالدار

۵- تعداد ۵۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راهسازی اعم از نوساخت یا حداکثر پنج سال ساخت

مجلس به وضعیت معافیت سربازهای متاهل نیز اصلاحاتی را وارد کرد. در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی ۱ تبصره ۱۰ حذف شد که در آن آمده بود «در انتهای ماده (۲) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹/۹/۱۹ و اصلاحات و الحاقات بعدی، بعد از عبارت «جریمه مالی» عبارت «و جزای نقدی معادل مالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده است» اضافه می‌شود و منابع حاصل پس از واریز به خزانه داری کل کشور از محل ردیف‌های مربوط، به صورت درآمد-  هزینه جهت مبارزه با سوء جریانات اداری و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد.

در بند (ه) تبصره ۱۲ عبارت «دستگاه‌های موضوع ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی اصلاحی ۲۲/ ۱/ ۱۳۷۷ از شمول حکم این بند مستثنی هستند» حذف شد، لذا نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتشار حقوق و دستمزد خود مستثنی نیستند. به این ترتیب و با نهایی شدن این مصوبات، کار مجلس در سال 1400 رسما به پایان رسید. رییس مجلس با بیان اینکه آغاز جلسات مجلس در سال جدید همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان است، اظهار کرد: بر این اساس اولین جلسه مجلس در سال ۱۴۰۱ در روز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه تشکیل می‌شود مجلس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه نیز جلسه دارد. جلسات مجلس در ایام ماه مبارک رمضان در ساعت ۸: ۴۵ آغاز خواهد شد. در صورت تایید مصوبات جدید مجلس از سوی شورای نگهبان بودجه 1401 از ابتدای سال آینده برای اجرا در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و اگر ایرادات به جا مانده باشد در جلسات سال آینده مجلس به باید به آنها رسیدگی شود. به این ترتیب نخستین بودجه طراحی شده از سوی دولت سیزدهم به خوان پایانی بررسی‌ها رسید تا دولت رییسی طرح اقتصادی خود برای ایران را از سال آینده رسما آغاز کند.

 

ارسال نظر