اقنصاد کلان

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۰۵:۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۸۷۷۷۸

یارانه خانوارهای پردرآمد حذف می‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به شناسایی و حذف خانوارهای پردرآمد از لیست یارانه‌‌بگیران شد.

جبار کوچکی‌نژاد درباره درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 1401 اظهار داشت: فروش یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت در روز با قیمت هر بشکه 60 دلار در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شد که کار دشواری است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه حال باید دید مذاکرات به کجا ختم می‌شود گفت: چنانچه مذاکرات به بن بست رسد، قطعاً حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر و فروش نفت با مشکل مواجه شده و درآمد دولت بیش از 500 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند که رقم بسیار بالایی است. عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در مورد تکلیف مجلس به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دهک‌بندی خانوارهای یارانه‌بگیر و نظارت مجلس شورای اسلامی بر آن افزود: مجلس وزارت کار را موظف به تجمیع اسامی تمامی حقوق بگیران از نهادهای حمایتی کرد. کوچکی‌نژاد تصریح کرد: تا پیش از این اسامی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی، کمیته امداد خمینی (ره) و ستاد اجرایی فرمان امام تجمیع نشده بود و از این پس اسامی این افراد باید در سامانه وزارت کار ثبت شود تا مشخص شود یک فرد چه میزان و از چه نهادهایی کمک می‌گیرد‌.

وی گفت: وزارت کار موظف شد از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه به افراد واجدالشرایط آنان‌ را شناسایی کند از طرفی موظف به شناسایی خانوارهای پردرآمد و حذف یارانه آنان شد؛ دستگاه‌های نظارتی نیز وظیفه نظارت بر عملکرد وزارت کار برای اجرای موارد مذکور را دارند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت طرح صیانت از فضای مجازی و رویکرد مجلس برای بررسی آن در کمیسیون مشترک ابراز داشت: طرح صیانت از فضای مجازی از زمان مجلس دهم توسط نمایندگان آن دوره از مجلس پیگیری شد تا به قانون تبدیل شود. کوچکی‌نژاد با تأکید بر ضرورت وجود قوانینی برای مدیریت فضای مجازی برای برقراری امنیت در آن خاطرنشان کرد: اکنون به‌شدت نیازمند اعمال قوانینی برای برقراری امنیت مردم در حوزه فضای مجازی و در عین حال سهولت در انجام کسب و کارهای اینترنتی هستیم. عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با اشاره به اینکه مجلس به اشتباه با بررسی این طرح با اصل 85 قانون اساسی و بررسی آن در کمیسیون مشترک موافقت کرد اظهار داشت: اکنون نامه‌ای توسط نمایندگان مجلس نوشته شده تا این طرح به صحن بازگردد و مردم در جریان جزییات آن باشند. وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه مجلس برای بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت گفت: نمایندگان برای بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت منتظر لایحه دولت هستند و اگر دولت لایحه‌ای در این زمینه ارایه نکند ممکن است طرح مجلس با اصل 75 مواجه شود.

رییس شورای رقابت منصوب شد

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: در اجرای تبصره (1) بند (الف) ماده (53) قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، محمدرضا سید نورانی با رأی اکثریت شورای رقابت به ریاست این شورا و مرکز ملی رقابت انتخاب شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام مطلب بالا بیان کرد: محمدرضا نورانی، رییس جدید شورا و مرکز ملی رقابت، پیش از این به عنوان صاحب نظر اقتصادی عضو این شورا بود. وی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دارای دکترای اقتصاد با گرایش بخش عمومی، اقتصاد سنجی و اقتصاد نظری و کارشناسی ارشد اقتصاد با گرایش اقتصاد بین‌الملل، اقتصاد نظری و اقتصاد اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است. از اهم سوابق علمی و اجرایی رییس جدید شورای رقابت می‌توان به مدیریت گروه اقتصاد نظری دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در سال‌های ۱۳۸5-۱۳۸1، مدیریت گروه اقتصاد اسلامی پردیس دانشگاه علامه طباطبایی از سال ۱۳۹۳ تاکنون، عضویت در شورای پژوهشی سازمان بازرسی کشور از سال ۱۳۸۸ تاکنون، مشاور امور اقتصادی در شرکت ایران خودرو و نایب رییس و عضو هیات‌مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ اشاره کرد.

توزیع ناعادلانه بودجه

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم از توزیع ناعادلانه بودجه گله مند بوده و با این رویه روز به روز فاصله بین اقشار جامعه بیشتر می‌شود.

حبیب‌الله دهمرده در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: حرکت شیطانی و شیعه کش آل سعود را محکوم کرده و از شجاعت و اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدردانی کرده و با داشتن رهبری مقتدر به خود می‌بالیم. انتظار می‌رود در فصل بودجه نمایندگان مجلس به اقشار آسیب پذیر توجه بیشتری داشته باشند. مردم از توزیع ناعادلانه بودجه گله مند هستند و با این رویه روز به روز فاصله اقشار برخوردار و اقشار کم برخوردار از هم بیشتر می‌شود. وی در ادامه اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان امید فراوانی به همراه داشت و انتظار می‌رود با سرعت اجرایی شود. پیگیری حق آبه ایران از افغانستان، توجه به پروژه‌های استانی و راه‌های استانی و اشتغال زایی برای جوانان منطقه از جمله موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان و مطالبات این قشر باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. مسوولان به وعده‌های خود عمل کنند و از همدلی و تعامل سه قوه نیز قدردانی می‌کنیم.

 

ارسال نظر