سیاست

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۲:۵۸:۲۹
کد خبر: ۱۸۷۵۸۱

آخرین برنامه دولت برای مبارزه با فقر

سخنگوی دولت در آغاز نشست خبری خود با اشاره به اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیمات مهمی در زمینه کاهش و کنترل قیمت‌ها به ویژه در کالاهای اساسی اتخاذ شده است، اظهار کرد: در خصوص کنترل برخی کالاها از جمله برنج مصوب شد برنج هندی به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت منجمد گوساله هم به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد.  وی افزود: همچنین ۴ هزار و۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه‌ها با تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصد از جمله در حوزه پوشاک عرضه خواهد شد. در حوزه لوازم خانگی شاهد کاهش ۵ تا ۱۳ درصدی بوده‌ایم.  بهادری جهرمی اظهار کرد: تا پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود. این مبلغ از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.  سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ۱۳ سال پیش تصویب شده است، اظهار کرد: اما متاسفانه کوتاهی‌های زیادی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته است و با اقدامات جهادی دولت سیزدهم، موانع اجرایی شدن این قانون برداشته شده است.  وی یادآور شد: صرفا در حوزه مشاغل خانگی وزارت کار صدور ۵۰۹ عنوان مجوز کسب و کار را صددرصد الکترونیکی کرده است. ۳۵۰ عنوان صرفا ثبت‌ مجوز است و به محض ثبت، مجوز در لحظه صادر می‌شود و ۱۵۹ حوزه نیز تنها مجوزمحور است که پس از ثبت مدارک که آن هم کاملا الکترونیکی است، نهایتا تا سه روز مجوز صادر می‌شود. بهادری جهرمی گفت: از ۲۸ بهمن ماه تا روز گذشته ۴۰۷۸۶ نفر مجوز کسب‌وکار خود را به صورت الکترونیکی دریافت کرده‌اند. ۳۹۶۱۲ به صورت لحظه‌ای مجوز گرفته‌اند و ۱۱۶۴ نفر هم پس از ثبت و در مهلت سه روزه مجوز خود را دریافت کرده‌اند. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای رفع فقر مطلق تاکید کرد: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در این زمینه ارایه شد و رییس‌جمهوری دستورات لازم را در سطوح مختلف و در زمانبندی مشخص جهت رفع فقر دادند که این برنامه و زمانبندی در سه سطح است. وی افزود: 

در خصوص سطح فقر مطلق رییس‌جمهوری گفتند قابل پذیرش نیست که کسی شب سر گرسنه بر بالین بگذارد، برای آنها باید برنامه فوری‌تری انجام شود. همچنین برای آن افرادی هم که وضعیت مناسب ندارند همزمان برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است و برای کارمندان و کارگران شریفی که کف دریافتی دارند نیز اقداماتی انجام خواهد گرفت. بهادری جهرمی با اشاره به دیگر اقدامات دولت در خصوص رفع فقر مطلق، گفت: هزینه آب، برق، گاز برای سطوح و دهک‌های پایین که الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند رایگان شده است. در زمینه مسکن مهر هم زمین‌های رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تحویل خواهد شد. همچنین توزیع بسته‌های نقدی و غیرنقدی ادامه خواهد داشت.

تاکید رهبری بر فقرزدایی

رییس دفتر مقام معظم رهبری گفت: حضرت آیت‌الله آقای خامنه‌ای مدظله العالی روی قضیه فقرزدایی و رسیدگی به محرومان تاکید دارند که کم هم نیستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در مراسم «افتتاح همزمان ۸۹۲۷ طرح محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان به ارزش ۷۸۸ میلیارد تومان» گفت: نامی برده شد از شهید بزرگوارمان، مرحوم آقای قاسم سلیمانی؛ شخصیت والایی که افتخار می‌کرد و می‌گفت ما امام حسینی هستیم. وی با بیان اینکه مکتب حضرت اباعبدالله الحسین مکتبی است که تا ابدیت زنده خواهد بود، گفت: همه حوادثی که در جهان اتفاق افتاده و حوادث بزرگی هم بوده، به مرور زمان گرد فراموشی بر آن نشسته است. جنگ جهانی اول و دوم کم تلفات نداشت. تا ۵۵ میلیون نفر هم نوشته‌اند. اما اگر کسی بخواهد اطلاعاتی از این جنگ داشته باشد در گوشه کتابخانه‌ها و در کتاب‌های تاریخی باید بگردد و پیدا کند که این داستان چیست و از کجا شروع شده است؟ همه فراموش شد، اما حادثه کربلا نه‌تنها زنده است، روزبه‌روز هم بر رونق آن بیشتر افزوده می‌شود. رییس دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما افتخار داریم که ایام محرم که می‌شود وضع و سبک زندگی مردم عوض می‌شود. لباس سیاه می‌پوشند و دسته‌جات عزاداری راه می‌اندازند و هرچه با شکوه‌تر هرسال برگزار می‌شود. این قضیه فراموش نمی‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم، افزود: از آقای مهندس فتاح تشکر می‌کنیم و خدا قوت عرض می‌کنیم. محمدی گلپایگانی همچنین گفت: حضرت آیت‌الله آقای خامنه‌ای مدظله العالی تاکید روی قضیه فقرزدایی و رسیدگی به محرومان تاکید دارند که کم هم نیستند.

ماهواره نور2 در فضا  قرار گرفت

صبح روز سه‌شنبه ماهواره نور ۲ با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. به گزارش سپاه‌نیوز، همزمان با اعیاد شعبانیه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره بر سه مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود ماهواره نور ۲ را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد. بنا بر این گزارش؛ ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است و ماهواره نور ۲ با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت. گفتنی است؛ اولین اقدام فضایی سپاه ۲۱ ماه قبل و در سال ۹۹ با قرار دادن ماهواره نور یک آغاز شد وبه برغم پیش‌بینی‌های عمر یکساله، ماهواره نور همچنان زنده و فعال است و اطلاعات خود را منتقل می‌کند. اطلاعات تکمیلی و ویژگی‌های این اقدام و دستاورد راهبردی متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

ارسال نظر