نگران تامین کالاهای اساسی نیستیم

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۲:۵۷:۳۹
کد خبر: ۱۸۷۵۸۰
نگران تامین کالاهای اساسی نیستیم

آیت‌الله رییسی با اشاره به اینکه دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشورها است، به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرد و افزود: از هیچ یک از خطوط قرمز عقب‌نشینی نکرده و نخواهیم کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور در اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری مهم‌ترین نتیجه «جهاد تبیین» را همگام شدن مردم با نظام اداری، افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقاء اعتماد عمومی به نظام و کارگزاران کشور دانست و افزود: قدرت جمهوری اسلامی بر همراهی مردم و حضور آنان در صحنه‌های مختلف استوار بوده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت، اقتدار و امنیت ملی کشور است.

رییسی با بیان اینکه دولت مردمی اعلام کرده که حسب انتظار مردم وظیفه اصلی خود را ایجاد تحول در کشور می‌داند، اظهار داشت: برای اجرای تحول ابتدا باید وضع موجود را دقیقاً شناخت و وضع مطلوب را ترسیم کرد و در مرحله بعد، فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب را کمتر کرد.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند و مبنای تحول در دولت است، تصریح کرد: محور اصلی فعالیت‌های دولت مردمی اقامه عدالت و رفع عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه است. امام راحل پرچم عدالت را در کشور برافراشت و رهبر معظم انقلاب پس از ایشان پرچمدار عدالت بودند و این دولت نیز به پیروی از امام و رهبری تحت لوای پرچم عدالت فعالیت خواهد کرد.

رییسی در ادامه با تشریح اقدامات دولت در کاهش قابل توجه آمار مرگ و میر کرونایی، نگرانی از وضعیت ذخایر کالاهای اساسی را دیگر دغدغه دولت در آغاز فعالیت خود عنوان کرد و گفت: دولت پس از برطرف کردن نگرانی ذخایر کالاهای اساسی، بر رفع کسری بودجه و کنترل نقدینگی تمرکز کرد و در این زمینه نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورد.

رییسی افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه و با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد، در حالی که در سال‌های گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد و حدود ۴ دهم درصد بوده است. رییس‌جمهور با طرح این سوال که آیا امکان تحقق هدف رشد ۸ درصدی اقتصادی وجود دارد، یا نه؟ اظهار داشت: براساس سند بودجه ۱۴۰۱ اگر هزینه‌ها کنترل، درآمدها افزایش و جریان نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تحقق این هدف دور از دسترس نیست.

وی در تشریح چگونگی تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، گفت: با دو گام افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری قدم در مسیر تحقق این هدف گذاشته‌ایم. دولت توانسته شرکت‌های بزرگ را برای اجرای ۴۸ پروژه بزرگ با بیش از ۱۷ میلیارد دلار اعتبار پای کار بیاورد و از سوی دیگر مقرر شده بانک‌ها نیز به جای فعالیت در عرصه‌هایی مثل خرید ملک، طلا و ارز و فعالیت‌های غیرمولد مشابه سرمایه‌هایشان را به طرف تولید هدایت کنند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: به‌طور طبیعی وقتی شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها در اقتصاد و تولید مولد فعال شوند، بخش خصوصی نیز به افزایش حضور در این عرصه ترغیب می‌شود.

رییسی با بیان اینکه تعداد پروژه‌های نیمه کاره کشور به قدری زیاد است که اگر تا سال‌ها پروژه جدید کلید نزنیم باز هم پروژه برای تکمیل وجود دارد، خاطرنشان کرد: بودجه مصوبات تمام سفرهایی که انجام شده، تصویب و فعالیت‌ها با سرعت خوبی در حال انجام است.

رییس‌جمهور ادامه داد: به عنوان مثال کارگاه‌های عمرانی در خوزستان نسبت به قبل از سفر دولت چندین برابر شده است یا عملیات احیای خلیج گرگان در طول همین چند روزی که از سفر اخیر دولت به استان گلستان می‌گذرد، آغاز شده است. یکی دیگر از برنامه‌های دولت در سفرهای استانی، فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه تعطیل است که ستادی به همین منظور تشکیل شده و به‌طور جدی پیگیر رفع مشکلات این واحدها است.

رییسی گفت: در مدت سپری شده از آغاز فعالیت دولت تلاش کردیم، خلق پول و افزایش نقدینگی مهار شود و از بانک مرکزی استقراض نشود. در نتیجه همین اقدامات نرخ تورم که به‌شدت صعودی و در حال شکستن رکوردهای ۷۰ ساله بود، امروز متوقف شده و در حال حرکت به سمت سیر نزولی است. رییس‌جمهور با ارایه برخی آمارها از جمله کاهش رشد پایه پولی از ۴۲ درصد به ۳۳ درصد، کاهش ۱۲ درصدی خالص بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش قابل توجه صادرات نفتی و غیرنفتی و وصول درآمدهای آن، افزود: همه اینها در شرایطی است که همچنان تحریم‌ها و تهدیدهایی که برخی‌ها می‌گفتند مانع فروش نفت و صادرات غیرنفتی است، وجود دارد.

رییسی با اشاره به افزایش چشمگیر تجارت با کشورهای همسایه، اظهار داشت: عده‌ای ما را متهم به نگاه تک بعدی به شرق می‌کنند و می‌گویند همان‌گونه که در گذشته نگاه‌ها متوجه غرب بود، امروز دولت چشم به شرق دوخته است. این سخن صحیحی نیست و دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشورها و ایجاد توازن در سیاست خارجی کشور است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفع فقر مطلق یکی دیگر از دغدغه‌های جدی دولت بوده و هست، گفت: اگر چه شاخص‌های متفاوتی برای تعیین فقر مطلق در جهان وجود دارد، اما ما براساس تعریف عرفی خودمان از فقر مطلق در تلاش هستیم تا آن را در جامعه اسلامی به‌طور کامل ریشه کن کنیم.

رییسی ادامه داد: گام بعدی سامان دادن وضعیت خانواده‌هایی است که با خط فقر درگیر هستند. دولت برای بهبود معیشت این بخش از جامعه تصمیم دارد با حذف نظام چانه‌زنی در تعیین حقوق کارگران و کارمندان و متناسب‌سازی دریافتی‌ها، نظام پرداخت را عادلانه کند.

رییس‌جمهور با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای در تشریح راهبرد دولت در این زمینه، تصریح کرد: دولت در گام اول خنثی سازی تحریم‌ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملا عزتمندانه به دنبال رفع تحریم‌ها است.

رییسی تاکید کرد: دولت مردمی مذاکرات هسته‌ای را کاملا براساس اصول و چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری دنبال می‌کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.

 

ارسال نظر