سیاست

۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۰۲:۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۸۷۱۹۷

فایل صوتی چیز جدیدی نبود

خداییان ، سخنگوی قوه قضاییه  در پاسخ به سوالی درباره اینکه در خصوص فایل منتشر شده اخیر از فرمانده کل سابق سپاه، روند برخوردها به چه شکل بوده و به چه شکل ادامه خواهد داشت؟ گفت: این فایل صوتی چیز جدیدی نبوده و همین فایل سال‌ها قبل مطرح شد و قبل از انتشار این فایل، مسوولان سپاه و دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی ورود کردند و نسبت به شناسایی تعدادی افرادی که در یکی از شرکت‌های بنیاد تعاون سوءاستفاده کرده بودند اقدام و پیگیری جدی شد و به کمک سازمان قضایی نیروهای مسلح افراد دستگیر شدند و برخوردی که در این پرونده با مرتکبین جرایمی که در آن پرونده بود شد، نسبت به سایر پرونده‌ها هم قاطع‌تر و هم شدیدتر بود.

وی افزود: بعضی از متهمان پرونده در تمام دوره رسیدگی بازداشت بودند و اخیرا به اشد مجازات محکوم شدند. یکی از افرادی که در فایل مطرح شده بود، عیسی شریفی منش است و این شخص قریب به ۴ سال در دوران رسیدگی در بازداشت بود و با قرار تامین آزاد نبود و به جرم مشارکت در کلاهبرداری باندی بود به ۲۰ سال حبس تعزیری و رد مال و جزای نقدی محکوم شد و تمام اموالی که از شرکت معادل ۵۰۰ میلیارد تومان بود مسترد شد و به جزای نقدی نیز محکوم شد.

وی ادامه داد: یکی از افراد دیگر محسن سجادی نیا به جرم سردستگی و مشارکت در کلاهبرداری باندی و پولشویی بود که به ۳۰ سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شد. فرد دیگر محمود خاکپور به جرم مشارکت در کلاهبرداری بود که به ۵ سال و نیم حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شد. فرد دیگر مسعود مهردادی به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع به دو سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شد. لذا برخوردی که سازمان نیروهای مسلح با مرتکبین جرایم در این پرونده داشت برخورد قاطع و شدید بوده است.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره درخواست داوطلبان برای تعویق برگزاری آزمون قضاوت در ۱۳ اسفند به‌دلیل کرونا هم گفت: تاریخ برگزاری آزمون قضاوت مشخص است و تاکنون تصمیمی برای تعویق آزمون گرفته نشده است و قوه قضاییه تابع مصوبه ستاد مبارزه با کروناست. اگر تصمیم جدیدی باشد انجام می‌شود وگرنه آزمون در تاریخ مقرر برگزار می‌شود.

خداییان در پاسخ به این سوال که معاونت اول قوه قضاییه تشکیل دادگاه‌های تجاری را ضروری دانست و در یک مهلت زمانی تا اواسط دی برگزار می‌شود، آیا این امر محقق شده است؟ گفت: در سال گذشته مجتمع تجاری رسیدگی به دعاوی تجاری در تهران افتتاح شد، با پیگیری‌هایی که معاون اول قوه قضاییه داشت در ۱۴ استان تشکیل شده است و در سایر استان‌ها نیز در شرف تشکیل است.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص صدور مجوزهای کسب و کار و برخورد قوه قضاییه با کسانی که مانع صدور این مجوزها هستند؟ گفت: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۹۹ اصلاح شد که ضمانت اجرای مناسبی برای احکامی که در این قانون مقرر شده بود، تعیین شد. در تبصره ۴ ماده ۷ این قانون تاکید شد دستگاه‌هایی که مجوز کسب و کار صادر می‌کنند مکلفند ثبت درخواست و مجوزهای خود را به صورت الکترونیکی ارایه دهند و مقرر شد که هیچ دستگاهی حق ندارد به جز موارد خاص مدرک یا هزینه یا شرط دیگری از متقاضیان مطالبه کند و در پایان این تبصره ضمانت اجرایی تعریف شد.

رابطه چین و ایران مهر باطل بر هژمونی امریکا است

وزیر کشور در دیدار با سفیر چین، روابط تهران و پکن را مستحکم و راهبردی دانست و گفت: این رابطه راهبردی، مهر باطلی بر هژمونی امریکا بر دنیا است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در نشست مشترک چانگ‌هوا سفیر چین در تهران با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های مختلف اقتصادی و تجاری میان دو کشور، گفت: از مواضع اصولی چین نسبت به جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی، مقابله با تحریم‌های امریکا و نقش مثبت آن در دفاع از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تشکر می‌کنیم.

دکتر وحیدی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین صرفا یک رابطه اقتصادی نیست، گفت: اراده سیاسی مسوولان جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها است .

وی با اشاره به همکاری امنیتی ایران و چین در مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تاکید کرد: ما آماده هستیم در چارچوب همکاری امنیتی، تعامل در این زمینه را افزایش دهیم.

وزیر کشور با اشاره به زمینه‌های مساعد برای همکاری دوجانبه با چین در توسعه مسائل شهری و مترو تاکید کرد که حوزه‌های فناوری و علمی همچون ایجاد شهر هوشمند یکی از موضوعات برای توسعه این تبادلات است . وی با اشاره به همه‌گیری کووید ۱۹ در جهان، تصریح کرد: مسوولیت فرماندهی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در جمهوری اسلامی ایران با وزارت کشور است و با توجه به تجربیات دو کشور در کنترل و مقابله با این بیماری، تعامل نزدیک میان تهران و پکن برای مقابله با کرونا بیش از پیش ادامه یابد.

 

ارسال نظر