بودجه

۱۴۰۰/۱۲/۰۲ - ۰۰:۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۸۷۱۲۸

دولت به حذف  ارز4200 تومانی اصرار دارد

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس درباره بودجه و ارز ترجیحی گفت: دولت اعلام کرد که آمادگی لازم برای تامین معیشت اقشار کم‌درآمد جامعه در صورت حذف ارز ترجیحی را دارد منتها تاکید نمایندگان مجلس بر این است که هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص ارز ترجیحی به گونه‌ای باشد که معیشت مردم به ویژه نظام حمایتی برای دهک‌های پایین و اقشار کم‌درآمد جامعه را با مشکل مواجه نکند و معیشت آنها تضمین شود.

سیدنظام موسوی در توضیح نشست غیرعلنی گفت: این جلسه برای هماهنگی دیدگاه‌ها بین دولت و مجلس درباره بودجه تشکیل شد. وی توضیح داد: بودجه دخل و خرج دولت و همه دستگاه‌ها و قوای کشور در سال آینده را مشخص می‌کند و صرفا نسخه‌ای برای دولت نیست بلکه در زندگی و معیشت مردم هم اثرگذار است. با توجه به اهمیت بودجه برای مجلس، نشست غیر علنی تشکیل شد تا گزارش کمیسیون تلفیق بررسی شود. موسوی گفت که این جلسه با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و رییس بانک مرکزی و مسوولانی از دستگاه‌های امنیتی و نظارتی همچون رییس سازمان اطلاعات سپاه تشکیل شد و آنها نگاه کارشناسانه دستگاه‌های امنیتی را تشریح کردند. همچنین رییس دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز درباره بودجه و ارز ترجیحی به بیان توضیحاتی پرداختند. روسای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه، کشاورزی، انرژی و جهش تولید و ۶ نفر از نمایندگان مجلس به قید قرعه نظراتشان را درباره بودجه مطرح کردند. سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت ارز ترجیحی در بودجه اهمیت بسزایی دارد، گفت: حذف یا ابقای حذف ترجیحی موضوع مهمی است که درباره آن نظرات مختلفی وجود دارد لذا باید آمادگی لازم را داشته باشیم. از این رو در این جلسه دیدگاه‌های مجلس و دولت مطرح شد تا بین قوی مقتنه و مجریه هماهنگی و اتفاق نظر ایجاد شود. داشتن بودجه قوی منوط به هم افزایی و هماهنگی بین دولت و مجلس است. موسوی در جمع‌بندی گفت: در این جلسه نمایندگان مجلس بر لزوم هماهنگی دولت و مجلس در مورد بودجه و وضعیت ارز ترجیحی تاکید داشته و اینکه هرگونه تصمیم در رابطه با حذف ارز ترجیحی باید با در نظرگرفتن نظام حمایتی و معیشتی مردم باشد و به گونه‌ای انجام شود که به سبد معیشت مردم دچار مشکلی نشود.  وی ثبات اقتصادی را از جمله موضوعات مورد اشاره دولت و مجلس برشمرد و افزود: بر این موضوع تاکید شد که مدل اجرای ارز ترجیحی باید بنا بر تصمیم مجلس باشد تا معیشت مردم دچار تکان های شدیدنشود. سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود مجلس به بررسی جزییات بودجه ۱۴۰۱ گفت: مطابق آیین‌نامه جلسات بررسی بودجه در دو شیفت تشکیل می‌شود و به‌طور همزمان مصوبات مجلس به شورای نگهبان ارسال می‌شود لذا فرآیند بررسی لایحه بودجه به گونه‌ای تنظیم شده که تا قبل از ۲۰ اسفندماه بودجه نهایی شده و به شورای نگهبان ارسال شود و بعد از آن مجلس نیز اصلاحات لازم را در آن اعمال کرده تا قبل از پایان سال به تصویب برسد. موسوی همچنین با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق مینی بر مخالفت با حذف ارز ترجیحی گفت: تلفیق ۹ میلیارد دلار برای تخصیص ارز ترجیحی تصویب کرد منتها دولت کماکان بر حذف ارز ترجیحی اصرار دارد بدین دلیل که لایحه بودجه را بر این مبنا تنظیم کرده است، ما در این باره در نشست غیرعلنی گفت‌وگوی جدی با دولت داشتیم مبنی بر اینکه در کل باید فضا را به سمتی ببریم که هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص ارز ترجیحی معیشت مردم به ویژه نظام حمایتی برای دهک‌های پایین و اقشار کم درآمد جامعه با مشکل مواجه نشده و معیشت آنها تضمین شود. دولت نیز تاکید داشت آمادگی لازم را درخصوص تامین معیشت اقشار کم درآمد جامعه در صورت حذف ارز ترجیحی را دارد و مابه ازای تغییر وضعیت ارز ترجیحی را در قالب یارانه نقدی یا بن کالا به آنها پرداخت خواهد کرد.

امکان صادرات  2.7 میلیون بشکه نفت نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه که در لایحه بودجه در خصوص صادرات روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت گمانه زنی شده و بر اساس آن پیش بینی‌ها صورت گرفته است این امکان وجود نداشته و باید در این بخش بازنگری صورت گیرد. الیاس نادران در جریان جلسه علنی نوبت دوم دیروز یکشنبه مجلس در تذکری با استناد به تبصره ۱ ماده ۱۸۲ ایین نامه داخلی مجلس بیان کرد: تذکر اول بنده به پیشنهاد آقای زنگنه باز می‌گردد. بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۸۲ آیین‌نامه تنها پیشنهاداتی در جریان بودجه قابل طرح است که با قانون برنامه مغایرت نداشته باشد اما در ماده ۱۸۱ می‌گوید اصلاح قانون دایمی و برنامه توسعه در حین بررسی بودجه سالانه نیاز به دو سوم رای نمایندگان دارد. حال هیات رییسه باید به یک جمع‌بندی برسد که پیشنهادات مغایر قانون برنامه با دو سوم رای در ریان بررسی بودجه مطرح شده و تصویب شود یا این امکان وجود ندارد. وی در ادامه اظهار کرد: تذکر بعدی من به بند ۴ ماده ۱۸۲ باز می‌گردد. اکنون ما در جریان بررسی درآمدهای عمومی کشور هستیم. یکی از اجزای مهم درآمدهای عمومی دولت درآمدهای نفتی می‌باشد که از صادرات نفت و میعانات گازی حاصل می‌شود. اکنون در تبصره ۱ که به درآمدهای نفتی اختصاص دارد به بخشی از این درآمدها اشاره شده است. بر اساس آنچه که دیده شده است برای تحقق منابع پیش بینی شده صادرات نفت ما در سال آینده باید به روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برسد. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه سهم دولت و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه سهم سایر بخش‌ها در صادرات به شمار می‌رود اما واقعیت این است که شرکت ملی نفت ایران زیرساخت‌های لازم برای این حجم از صادرات به صورت روزانه را ندارد.

 

ارسال نظر