اقتصاد کلان

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۰۱:۵۹:۲۲
کد خبر: ۱۸۷۰۷۱

تلاش برای منتفی کردن مالیات مناطق آزاد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و تعهد بر رعایت قانون مادر مناطق آزاد گفت: تلاش و اقدام جدی مجلس برای منتفی کردن دریافت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد در دستور کار خواهد بود.  محمدرضا پورابراهیمی شب گذشته (۲۹ بهمن ماه) در جمع اعضای مجمع توسعه سازندگان کیش، مناطق آزاد را یکی از فرصت‌های بزرگ برای اقتصاد ایران دانست و افزود: به علت پاره‌ای تخلفات در برخی مناطق آزاد نباید کلیت فلسفه وجودی مناطق آزاد را زیر سوال برد. وی با اشاره به پایان یافتن دوره ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺠﺴﺎﻟﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ، از آغاز بررسی و تدوین برنامه هفتم خبر داد و گفت این برنامه از سال ۱۴۰۲ اجرایی خواهد شد.  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با ذکر تاریخچه و دلایل گفت: جهت پاسخگو کردن مناطق آزاد در برنامه ششم توسعه، این مناطق زیرمجموعه وزارت اقتصاد قرار گرفتند که این موضوع باعث دوگانگی حاکمیتی در این مناطق شده است و به نظر من باید در برنامه هفتم توسعه اصلاح شود. وی با اشاره با شکست فشارهای اقتصادی حداکثری امریکا، از گشایش در اقتصاد کشور خبر داد و گفت: بعد از چند سال تراز منفی تجاری، پیش بینی می‌کنیم که امسال تراز تجاری صفر یا مثبت شود.  پورابراهیمی با تقدیر از کار جمعی سازندگان بزرگ بخش خصوصی کیش و ایجاد یک تشکل بزرگ صنفی خواستار گسترش آن به سایر مناطق آزاد شد. وی همچنین افزایش تعامل و حفظ ارتباط با مجلس و نمایندگان را یکی دیگر از نیازهای تشکل‌های صنفی مناطق آزاد دانست. اطلاع‌رسانی از حجم کارهای عمرانی و سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در مناطق آزاد، تشکیل گروه مطالعاتی و بررسی سایر مناطق آزاد مشابه و هم سو در دنیا، احصا و شناسایی آیین نامه‌های اجرایی محدود‌کننده و خلاف قانون و اعلام آنها به کمیسیون تطبیق مجلس از جمله موارد دیگری بود که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کیش خواست تا جهت کمک به رفع موانع و شناخت بهتر مجلس از این مناطق انجام دهند.

فرار مالیاتی نتیجه عملکرد بانیان وضع موجود

رییس کل سازمان امور مالیاتی از اجرای منویات بیانیه گام دوم انقلاب در نظام مالیاتی خبر داد و گفت: فرار مالیاتی گسترده و معوقات سنگین ناشی از عملکرد بانیان وضع موجود است. داود منظور اظهار داشت: تحول نظام مالیاتی قبل از هر چیز مستلزم تجدید آرایش مدیران این سازمان با رویکرد به کارگیری جوانان نخبه، کاردان و انقلابی است. به گفته رییس کل سازمان امور مالیاتی، اصلاحات مدیریتی در این سازمان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبنی بر جوانگرایی و امیدآفرینی در جامعه به سرعت در حال انجام است. وی اظهار داشت: در دوره تصدی چهار ماهه خود تاکنون بیش از بیست نفر از مسببان وضع موجود در تهران و استان‌ها از پست‌های مدیریتی خود در ادارات کل مالیاتی برکنار شده‌اند. معاون وزیر اقتصاد افزود: فرارهای مالیاتی گسترده، عدم استیفای حقوق حقه دولت در وصول مالیات، عدم تکریم مودیان، عدم استفاده از درگاه‌های خدمات الکترونیک مالیاتی، نابسامانی در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، بالا بودن مطالبات مالیاتی معوقه، بر زمین ماندن قوانین مالیاتی مهم همچون قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی از جمله مواردی است که از سوی بانیان وضع موجود بر جا مانده است.

افزایش حقوق سربازان منتفی نشده است

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی با رد برخی اخبار منتشر شده درخصوص منتفی شدن افزایش حقوق سربازان در سال آینده گفت: حقوق سربازان از محل جدول ۷ بودجه تامین می‌شود و ارتباطی به موضوع خرید سربازی ندارد. حجت‌الاسلام «محمدرضا میرتاج‌الدینی» افزود: مصوبه کمیسیون تلفیق درباره افزایش حقوق سربازان در سال آینده منتفی نشده است و در صورت تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان در سال ۱۴۰۱ اجرایی می‌شود. عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، از افزایش ۶۰ تا ۹۰ درصدی حقوق سربازان خبر داد و گفت: این افزایش بر مبنای وضعیت تاهل و منطقه ارایه خدمت آنها انجام می‌شود. نایب‌رییس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ‌حقوق ماهیانه سربازان متاهل پنج میلیون تومان خواهد شد، گفت: ‌به‌طور میانگین حقوق سربازان نسبت به امسال سه برابر می‌شود؛ حقوق سربازان مجرد غیرعملیاتی نیز معادل ۶۰ درصد یک پایور، سربازان مجرد عملیاتی معادل ۷۵ درصد یک پایور و سربازان متاهل معادل ۹۰ درصد یک پایور خواهد شد. عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: ‌پارسال متوسط حقوق سربازان ۳۰۰ هزار تومان بود که این رقم امسال به ۱.۵ میلیون تومان رسید و سال بعد بالای ۳.۵ میلیون تومان خواهد شد. وی ادامه ‌داد: در سال ۱۴۰۱، هیچ سربازی کمتر از سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت. حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی با رد برخی اخبار منتشر شده درخصوص منتفی شدن افزایش حقوق سربازان در سال آینده گفت: حقوق سربازان از محل جدول ۷ بودجه تامین می‌شود و ارتباطی به موضوع خرید سربازی ندارد. وی با اشاره به اینکه ستاد نیروهای مسلح نیز موافق این افزایش حقوق است، یادآور شد: افزایش حقوق سربازان و اعطای کارت معافیت رایگان برای سربازان با ۳۰ سال سن و ۲ فرزند در سال آینده به تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان بستگی دارد. چندی قبل کمیسیون تلفیق افزایش حقوق سربازان در سال آینده را تصویب کرد که «محسن دهنوی» نایب‌رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در توضیح این مصوبه گفت: حداقل حقوق سربازان در سال آتی به سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید. حقوق ماهیانه سربازان متاهل نیز پنج میلیون تومان خواهد شد و به‌طور میانگین، حقوق سربازان نسبت به امسال سه برابر می‌شود.

 

ارسال نظر