اقتصاد کلان

۱۴۰۰/۱۱/۲۵ - ۰۴:۵۱:۲۰
کد خبر: ۱۸۶۹۲۸

برگزاری آزمایشگاه‌های سیاست‌های اقتصادی

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و وزیر اقتصاد در نشستی مشترک، بر «استفاده از ظرفیت مرکز بررسی‌های استراتژیک در برگزاری آزمایشگاه‌های سیاستی در حوزه اقتصاد» تأکید کردند. محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در راستای تبیین وظایف و افزایش تعامل این مرکز با دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی با سید احسان خاندوزی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با بیان کارکردها و انتظارات رییس‌جمهور از این مرکز در دوره جدید، بر ضرورت افزایش همکاری‌ها با وزارت اقتصاد و مجموعه‌های پژوهشی و سیاستی این وزارتخانه تأکید کرد. همچنین در این جلسه استفاده از ظرفیت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در برگزاری آزمایشگاه‌های سیاستی در حوزه اقتصاد و اتصال شبکه نخبگان و استفاده از این امکان جهت حل مسائل اقتصادی کشور و ارایه راهکار به مجموعه دولت و وزارت اقتصاد از طریق مرکز بررسی‌ها به عنوان اتاق فکر دولت، مورد تأکید طرفین قرار گرفت. سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در این دیدار با استقبال از افزایش همکاری‌های این وزارتخانه با مرکز بررسی‌های استرتژیک، بر ضرورت رصد روندهای کلان اقتصاد کشور توسط مرکز و همکاری نزدیک‌تر میان این دو نهاد و ارایه تحلیل‌های همه‌جانبه مبتنی بر تحولات داخلی و بین‌المللی به مسوولان وزارت اقتصاد و دارایی توسط مرکز بررسی‌ها تأکید و از همکاری بیشتر معاونین این وزارتخانه با آن مرکز استقبال کرد.

حذف ارز4200 تومانی به نفع تولیدکننده است

نابب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بر اساس اقدامات کارشناسی انجام شده با قطعیت اعلام می‌کنم که برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ به نفع تولید‌کننده است. وی با پاسخ به این سوال که چرا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع تولید‌کننده است، افزود: حداقل۸۰-۷۰ درصد یارانه‌ای که به نهاده دامی تعلق می‌گیرد به دست تولید‌کننده و مصرف‌کننده نمی‌رسد. اگر دولت می‌تواند نظارت کند، ارز ۴۲۰۰ تومان کما‌فی‌السابق پرداخت شود ولی آنقدر راه فرار وجود دارد که نظارت شدنی نیست. نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۴ هزار مرغداری صنعتی در کل کشور وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد نزدیک ۴ هزار مرغداری نهاده را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل گرفتند ولی یک گرم هم مرغ تولید نکردند، با این حساب ۲۰ درصد نهاده از بین رفت.

تعیین عیدی 1.6 میلیون تومانی کارکنان و بازنشستگان

هیات وزیران با تعیین ۱۶ میلیون ریال به عنوان پاداش پایان سال ۱۴۰۰ کارکنان و بازنشستگان دولت، مقرر کرد مبلغ ۴ میلیون ریال برای همسر و برای هر فرزند تحت تکفل نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به عنوان کمک‌هزینه خانواده‌ پرداخت شود. به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه جلسه عصر دیروز هیات وزیران که به ریاست محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام‌وقت در سال ۱۴۰۰ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند. پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام‌وقت آنان در سال ۱۴۰۰ بوده و در هر حال میزان عیدی این‌گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود. علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذی‌ربط قابل پرداخت است. عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است. خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود. همچنین شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات‌مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها نیز مکلفند نظارت لازم در این خصوص را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند. به مشمولین این تصویب‌نامه که بر اساس قوانین و مقررات مربوط از کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد برخوردار هستند، علاوه بر مبلغ عیدی موضوع مصوبه، در راستای حمایت از خانواده مبالغی به شرح زیر توسط مرجع پرداخت‌کننده عیدی پرداخت می‌شود: «بابت همسر مبلغ ثابت ۴ میلیون ریال و بابت هر فرزند تحت تکفل مبلغ ثابت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال.»

 

ارسال نظر