سیاست

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۱:۰۴:۴۴
کد خبر: ۱۸۶۷۸۹

تدوین پیش‌نویس 20 صفحه‌ای در وین

یک شبکه لبنانی با اشاره به فضای مثبت موجود در مذاکرات وین و امکان رسیدن به توافق طی چند روز آتی اعلام کرد که پیش‌نویس سندی ۲۰ صفحه‌ای در وین تدوین شده است. شبکه لبنانی المیادین به نقل از خبرنگاران خود در وین اعلام کرد که پیش نویس سند ۲۰صفحه‌ای تدوین شده است که این پیش نویس چارچوب توافق سیاسی فراگیر را مشخص می‌کند. این شبکه اعلام کرد که اجرای پیش نویس توافق وین با برداشتن تحریم‌ها و دادن مجوز بهره‌مندی ایران از انتقال درآمدهای خود از خارج به داخل کشور آغاز می‌شود. این شبکه همچنین نوشت که فضای مثبت برای رسیدن به توافق طی چند روز یا چند هفته آتی حاکم است. هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری جهت ادامه دور هشتم گفت‌وگوها امروز وارد وین شد. مذاکرات از عصر امروز از سر گرفته شده است.  بنا به گفته منابع نزدیک به مذاکرات تاکنون طرفین توانسته‌اند در زمینه نگارش متن و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات اصلی پیشرفت‌هایی به دست آورده‌اند.

پشیمان‌ها ناکامی را به انقلاب نسبت می‌دهند

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پشیمان‌ها که روزی انقلابی بودند، امروز به دنبال این ادراک‌سازی هستند که انقلاب هیچ موفقیتی نداشته است یا هرآنچه ناکامی داریم را به انقلاب نسبت می‌دهند، تاکید کرد: درحالی که واقعیت دقیقا خلاف این رویکرد پشیمان‌هاست و ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌ها اتفاقا در جایی رخ داده که ما از مبانی انقلاب و امام (ره) فاصله گرفته‌ایم. وی مساله نظارت را یکی از نیازمندی‌های جدی کشور در شرایط کنونی برشمرد و ضمن تاکید بر استفاده موثر و قانونی از ابزارهای نظارتی، با اشاره به اختصاص یک روز از جلسات صحن علنی مجلس به اقدامات نظارتی تاکید کرد: در پی این اقدام نظارتی مجلس، ۱۸ هزار میلیارد تومان از ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات مربوط به اشتغالزایی و محرومیت زدایی که توسط مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰  پیش بینی شده اما تا آذر ماه هیچ تخصیصی نداشت، طی روزهای گذشته توسط دولت به استان‌ها اختصاص پیدا کرده است. رییس مجلس با تاکید بر اینکه این اقدام جای تقدیر دارد و در صحن مجلس نیز از دولت محترم تشکر کردم، افزود: امیدوارم با هزینه کرد این اعتبارات در مسیرهای مشخص شده قانونی شاهد تاثیرات خوب آن در اشتغال و محرومیت‌زدایی باشیم. قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهه مبارک فجر گفت: دهه مبارک فجر نمادی از انقلاب اسلامی است ولی باور ما این است که اقداماتی که در این دهه انجام می‌دهیم نمایشی نیست به این معنا که وقتی برای تجدید عهد و پیمان به مزار شهدا یا حرم امام می‌رویم معتقدیم که امام و شهدا یک حقیقت همیشه زنده هستند و حرکت انقلاب موجی است که هرگز آرام نخواهد گرفت و حرکتی بالنده و همیشه رو به جلو است. وی افزود: اگر کسی از من بپرسد چرا می‌گویی امام یک حقیقت همیشه زنده است؟ پاسخ آن در موفقیت‌ها و ناکامی‌های ۴ دهه گذشته است، اگر به این ۴۳ سال نگاه کنیم خواهیم دید زمانی که موفقیت به دست آمده جایی بوده که مبتنی بر اصول انقلاب و امام حرکت کردیم و آنجایی که ناکامی داشتیم زمانی بوده که از اصول و مبانی انقلاب و امام فاصله گرفته‌ایم و آیا این جز زنده بودن حقیقت امام (ره) است؟ رییس مجلس اضافه کرد: پشیمان‌ها که روزی انقلابی بودند و برای انقلاب حرف می‌زدند و می‌نوشتند، امروز به دنبال این ادراک‌سازی هستند که انقلاب هیچ موفقیتی نداشته است یا هرآنچه ناکامی داریم را به انقلاب نسبت بدهند، درحالی که مساله دقیقا خلاف این رویکرد پشیمان‌هاست و ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌ها اتفاقا در جایی رخ داده که ما از مبانی انقلاب و امام فاصله گرفته‌ایم.

دولت مصمم به رتبه‌بندی معلمان است

معاون اول رییس‌جمهور تکیه و اعتماد بر مردم را حلال مشکلات کشور دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های امام خمینی (ره) و همچنین مقام معظم رهبری اعتقاد به نقش آفرینی مردم در پیشبرد کارها و حل مسائل مختلف است. مخبر با اشاره به اینکه معلمان و دانش‌آموزان از گسترده‌ترین اقشار مورد خطاب امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس بودند، گفت: در دوران دفاع مقدس دانش‌آموزان و معلمان بخش قابل توجهی از رزمندگان را شامل می‌شدند و نقشی اساسی در پیروزی کشور ما در جنگ تحمیلی ایفا کردند. معاون اول رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود از مجمع خیرین مدرسه ساز به عنوان شجره طیبه یاد کرد و افزود: تا به امروز ۳۰ درصد از مدارس کشور توسط خیرین احداث شده که باید از این الگو در سایر بخش‌ها نظیر بخش تولید و حل مسائل اشتغال نیز استفاده کنیم. وی با قدردانی از خانواده میر محمدصادق خیر مدرسه ساز که در این مراسم حضور داشتند، گفت: خیرین مدرسه ساز کارهای بزرگی در کشور به انجام رساندند و آثار اقدامات پسندیده آنان در جای جای کشور دیده می‌شود. مخبر یکی از شعارهای محوری دولت مردمی آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی را عدالت عنوان کرد و اظهار داشت: عدالت آموزشی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های عدالت محسوب می‌شود و اگر در این بخش نتوانیم عدالت را مستقر کنیم در سایر بخش‌ها نیز تحقق عدالت میسر نخواهد شد. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: اگر فردی به لحاظ آموزشی در محرومیت باشد و نتواند از عدالت آموزشی برخوردار شود، استعدادها و ظرفیت‌های خدادادی آن شخص بروز و ظهور پیدا نخواهد کرد و از امکانات و سایر ظرفیت‌ها نیز برخوردار نخواهد شد.

 

ارسال نظر