مذاکرات وین پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۰۱:۰۰:۲۱
کد خبر: ۱۸۶۵۴۲
مذاکرات وین پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین تحولات در ارتباط با بدهی کره جنوبی به ایران و برخی از اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: کره جنوبی به ایران بدهی قطعی دارد. پیگیری‌ها در این زمینه انجام شده و امیدواریم برای یک بار این پرونده تمام شود و موضوع به نتیجه برسد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طبق برخی از اخبار منتشر شده سعید جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی کشور در مورد مذاکرات وین نامه‌ای را به برخی از مقامات کشور نوشته و از این مذاکرات انتقاد کرده است، آیا وزارت خارجه در جریان این موضوع است، گفت: من خبری از این موضوع ندارم.

مناسب است در مورد این مساله از خود ایشان سوال کنید. اما می‌توانم بگویم که ما در مذاکرات وین با یک اجماع ملی و با استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی گفت‌وگوها را به جلو می‌بریم و این سرمایه بزرگی است که باید پاس داشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اهدای تعدادی واکسن از سوی ایتالیا به ایران گفت: برخی از همکاری‌ها بین ایران و کشورهای دیگر در حوزه سلامت همچنان ادامه دارد. ما از دولت ایتالیا برای اهدای واکسن به ایران تشکر می‌کنیم.

وی همچنین افزود: ایران نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته که به برخی دیگر از کشورها در حوزه بهداشت کمک‌هایی را داشته باشد. از این جهت که ما در داخل کشور در حوزه واکسن و تهیه آن و موارد مربوط به آن در وضعیت خوبی قرار داریم.

خطیب‌زاده همچنین در مورد تفاهم صورت گرفته بین عربستان و عراق در زمینه تهیه برق و نگاه ایران به این تفاهم گفت: ما از گسترش روابط کشورهای منطقه با یکدیگر از جمله گسترش روابط میان عراق و عربستان حمایت می‌کنیم. ما همواره بر اهمیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرده‌ایم و آن را به نفع منطقه می‌دانیم. ایران خود یکی از پیشنهادکنندگان همکاری‌های منطقه‌ای است و امیدواریم این همکاری‌ها که به نفع کل منطقه است افزایش پیدا کند. در منطقه ما فضا به اندازه کافی برای همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد و نیازی به رقابت‌های بیجا و غیرسازنده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در مورد روابط ایران و عربستان و آخرین تحولات مربوط به آن گفت: میان ایران و عربستان تحول خاص جدیدی رخ نداده است و اگر اتفاق بیفتد آن را به شما رسما اعلام می‌کنیم.

وی در همین ارتباط گفت: بدون شک هر چه بتوانیم از فضای تقابل به فضای تعامل منطقی حرکت کنیم این موضوع به نفع دو کشور و منطقه است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در جریان دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در مورد حملات رژیم صهیونیستی به مواضع ایران در سوریه بحث و گفت‌وگو شده است، خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: مناسب است که در مورد این ملاقات مفصل و چند ساعته از سخنگوی دولت سوال کنید ولی جهت اطلاع شما بگویم که در آن ملاقات و گفت‌وگوی صمیمانه و چند ساعته روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع سوریه با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگوهای خوبی انجام دادند.وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تحولات یمن و تشدید بحران در این کشور بر روی مذاکرات ایران و عربستان اثرگذار خواهد بود یا خیر، گفت: متأسفانه ائتلاف خودخوانده به صورت وحشیانه مردم یمن را هدف حملات گسترده خود قرار داده است. مردم یمن قربانی این تجاوزات هستند. ایران همواره سعی کرده که صدای مظلومیت مردم یمن باشد و در همین راستا تلاش کرده که از طریق سازوکارهای بین‌المللی و گفت‌وگوهای یمنی-یمنی این بحران پایان پیدا کند و در چند روز گذشته ایران رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خود در این زمینه را شدت بخشیده و از تمام توان خود در این حوزه استفاده کرده است. ما شاهد ادامه چرخه خشونت توسط برخی از کشورهای منطقه در این کشور هستیم. این چرخه بی‌پایان است مگر اینکه کشورهایی که به خشونت متوسل می‌شوند نقطه پایانی بر آن بگذارند و بدانند که راه‌حل این بحران سیاسی است نه نظامی.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه و تأثیر آن بر مذاکرات وین اظهار کرد: دو کشور ایران و فرانسه دو کشور مهم در جریان مذاکرات وین هستند. تاکنون روسای جمهور دو کشور چندین بار به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. در این گفت‌وگوی تلفنی مواضع تهران در جریان مذاکرات وین بار دیگر به خوبی تبیین شد. در مورد برخی از مسائل بین دو طرف تبادل نظر صورت گرفت و امیدواریم طی روزهای آتی نتیجه این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها را در وین مشاهده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین تصریح کرد: اگر فردای بازگشت هیات‌ها به وین طرف‌های مقابل حقوق ایران را به رسمیت بشناسند و به خواسته‌های به حق ایران پاسخ درست بدهند و در چارچوب برجام خواسته‌های خود را مطرح کنند و انتظاری بیش از آن نداشته باشند ما در فردای آن روز می‌توانیم به یک توافق خوب و پایداری برسیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: طرف‌های مقابل موارد اختلافی را به روشنی می‌دانند و باید تصمیمات سیاسی در مورد آن اتخاذ کنند به ویژه در واشنگتن.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه رفع تحریم‌ها موضوعات مهمی همچنان باقی مانده است و برخی از اختلاف‌ها وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه تضمین‌ها و راستی‌آزمایی‌ها نیز باید امریکایی‌ها این تضمین را بدهند که بار دیگر به مانند چند سال پیش حقوق بین‌الملل را به سخره نمی‌گیرند. مجددا اتباع ما را به بهانه‌های واهی دور زدن تحریم‌ها گروگان نمی‌گیرند و این زمینه را فراهم می‌کنند که ایران از منافع اقتصادی برجام استفاده کند. متأسفانه عملکرد اروپایی‌ها و امریکایی‌ها در حوزه برجام براساس عملکرد چند سال اخیرشان خوب نبوده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در بحث مذاکرات وین ایده‌ها مکتوب شده است و ما از فاز ایده‌ها رد شده‌ایم، گفت: جمهوری اسلامی ایران خلاقانه تمام موارد را مکتوب کرده است. ابتکارات را مطرح کرده است. منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم. امیدواریم در حوزه رفع تحریم‌ها به نتیجه خوبی برسیم. وی در عین حال گفت: بر این نکته نیز تأکید می‌کنم که دولت سیزدهم تاکنون در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها و ایجاد سازوکارها برای گسترش روابط تجاری دو کشور در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و ما همه‌چیز را به وین گره نزده‌ایم.

 

ارسال نظر