دیوان محاسبات عملیاتی بودن بودجه را بررسی کند

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۰۱:۴۳:۲۱
کد خبر: ۱۸۵۷۳۰

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ضرورت توجه به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در لوایح بودجه و همچنین در جریان بررسی و تصویب آن گفت: بودجه عملیاتی از ویژگی‌های یک بودجه ایده‌آل است که همه دولت‌ها این شعار را دادند و همیشه گفتند که ما می‌خواهیم بودجه را عملیاتی ببندیم ولی اینکه چقدر توفیق حاصل شده تا به حال ارزیابی نشده است. وی افزود: من معتقدم دیوان محاسبات باید شاخصه‌هایی را در اصلاح ساختار بودجه برای این کار در نظر بگیرد و بر اساس این شاخص‌ها، عملیاتی بودن بودجه را بسنجد و ارزیابی کند و در تفریغ بودجه یکی از آیتم‌هایی که اعلام می‌کند همین میزان عملیاتی بودن بودجه باشد. در مرحله اول عملیاتی بودن عملیاتی بودن بودجه به این نحو است که بودجه به صورت گلوبال در اختیار برنامه‌ها قرار نگیرد بلکه برنامه‌ها را ارایه کنند و در تبصره‌ها و جداول مشخص شود و تخصیص بودجه بر اساس ارایه برنامه‌ها باشد و نظارت شود که چه مقدار تحقق پیدا کرده است. این در صورتی است که نظارت مستقیم‌تر و قوی‌تری وجود داشته باشد. نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: در حال حاضر لایحه بودجه ۱۴۰۱ ویژگی عملیاتی بودن را دارد لکن عمده عملیاتی بودن بودجه در نظام تخصیص و اجرا و نظارت بر آن است وگرنه تکلیف خیلی از دستگاه‌ها در بودجه مشخص می‌شود و می‌گویند باید به این برنامه‌ها عمل کنند؛ این یعنی عملیاتی بودن، اما اینکه چقدر تحقق پیدا کند در نظام تخصیص و تفریغ بودجه است. ما باید شاخص‌ها و آیتم‌هایی را به صورت دقیق تعریف کنیم و بر اساس آن بسنجیم. میرتاج‌الدینی همچنین گفت: موضوع عملیاتی بودن بودجه در دو مرحله است؛ یکی در بودجه‌ریزی و یکی در مرحله تخصیص بودجه. ما باید این نگاه را در کلیات بودجه دنبال کنیم و ببینیم که دولت چقدر بودجه را عملیاتی بسته و ملاک‌های عملیاتی بودن هم برای ما مشخص شود. در بررسی کلیات همیشه تاکید وجود داشته و گفته‌اند که بودجه به صورت عملیاتی بسته شده اما باید بررسی بیشتری در این باره صورت گیرد تا این موضوع برای ما روشن شود.

    به دنبال اصلاحاتی در بودجه هستیم

سید کاظم دلخوش عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در این باره گفت: بودجه‌ریزی ما بعد از انقلاب عملیاتی نبوده و حالا حالاها هم عملیاتی نمی‌شود به دلیل اینکه بودجه پیش‌بینی درآمد و هزینه است و این یعنی اینکه شما مواردی که در بودجه سالانه می‌بینید باید تحقق پیدا کند؛ نفت که هر سال بالا و پایین می‌شود، در حوزه مالیات هم که فرار مالیاتی تا ۴۵ درصد داریم و عوارض دیگر مثل خصوصی‌سازی و امثال آن هم وضعش معلوم نیست. پس بودجه سالانه ما عملیاتی نیست و سنتی است. دوم اینکه جداولی که تهیه می‌شود از قبل بوده و تنها عدد و رقم آن فقط بالا و پایین می‌شود زیرا همان کارشناسی‌هایی که در بودجه سنوات گذشته شده امسال هم انجام شده است. وی افزود: مثلا امسال دلار ۲۳ هزار تومان را در بودجه دیده‌اند که منشأ آن مشخص نیست چیست. اگر تحریم ادامه پیدا کند که منشأ دلار باید بالاتر باشد و اگر تحریم از بین برود باید پایین‌تر دیده شود. ما نفهمیدیم منشأ ارز ۲۳ هزار تومانی چیست. از سویی می‌گویند می‌خواهیم دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم که ما شدیدا مخالف این هستیم. می‌گویند رانت می‌آورد آیا این رانت را نمی‌شود کنترل کرد؟ نباید صورت مساله را پاک کنیم. الان صورت مساله را می‌خواهند پاک‌کنند که مشکلی را حل نمی‌کند. این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: در بحث مالیات سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه به جای اینکه نرخ مالیات را افزایش دهند از کسانی که فرار مالیاتی کنند و اقتصاد زیرزمینی دارند مالیات بگیرند و اینها را در سامانه وارد کنند. ما نباید مالیات را ۷۰ درصد افزایش دهیم، این به قشر ضعیف و کارمند فشار وارد می‌کند. این در حالی است که افزایش حقوق کارمندان زیر ۱۰ درصد دیده شده و با این افزایش همخوانی ندارد. وی در پایان تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که یکسری اصلاحاتی را در کمیسیون تلفیق با کمک دولت انجام دهیم و تا جایی که بتوانیم به دنبال این هستیم که اصلاحات را به گونه‌ای اعمال کنیم که به ضرر دولت نباشد چرا که به هر حال دولت هم می‌خواهد کار کند.

    بخش عمده بودجه  صرف حقوق کارمندان می‌شود

سیدمصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس با اشاره به انتظارات از مجلس و دولت و چگونگی دستیابی به بودجه مطلوب گفت: اصلاح وضع بودجه به ویژه در شرایط کنونی، نیازمند درایت و جرأت است و با محافظه‌کاری و اتلاف فرصت سازگار نیست. برخی از رویه‌های جاری ادامه اقدامات دولت‌های گذشته است؛ مانند پرداخت یارانه نقدی ماهانه بدون حذف دهک‌هایی که از آن مستغنی‌اند و با توجه به ضرورت کمک بیشتر به دهک‌های آسیب پذیر. امید است در قانون بودجه این قبیل موارد اصلاح شود و دولت نیز برای اجرای دقیق و سریع آن خود را آماده کند. این نماینده مجلس با بیان اینکه امکان کارشکنی در این مسیر یا ایجاد مزاحمت برای جلوگیری از موفقیت دولت وجود دارد، یادآور شد: ما همگی باید هوشیار باشیم. دفع اقدامات زیانبار دشمنان و سوءاستفاده‌کنندگان از ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی موجود لازم است. عده‌ای ممکن است بخواهند از فشارهایی که مردم تحمل می‌کنند برای ایجاد بی‌ثباتی اجتماعی و به تأخیر انداختن اقدامات اصلاحی که بی‌شباهت به نوعی جراحی اقتصادی نیست، به نفع خود و بر ضد مصالح کشور و عامه مردم، بهره‌برداری کنند.

 

ارسال نظر