اقتصاد کلان

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۰۱:۳۴:۴۶
کد خبر: ۱۸۵۶۹۳

الزام خودرویی‌ها به پرداخت مالیات

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امورمالیاتی کشور، گفت: بر اساس قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده یا وصل‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ‌کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است. محمد مسیحی اظهار کرد: با توجه به اجرای قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب دوم خرداد ١٤٠٠ از تاریخ ١٣ دی ١٤٠٠ و بر اساس تبصره (۲) ماده (۳۰) قانون مذکور، اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده یا وصل‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ‌کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود. وی افزود: واردکنندگان و کارخانجات سازنده و مونتاژ‌کننده انواع خودرو، ضرورت دارد از تاریخ اجرای قانون یاد شده نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده بر اساس ماخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون موصوف، به نرخ یک درصد برای انواع خودروهای تولید داخل و دو درصد برای انواع خودروهای وارداتی کنند.

چند درصد از کارت‌خوان‌ها پرونده مالیاتی دارند؟

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از اتصال حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ دستگاه‌ کارتخوان بانکی به پرونده مالیاتی خبر داد. محمد برزگری رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: تمام اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده کرده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند. وی بیان کرد: طبق اطلاعات بانک مرکزی، در مجموع ۱۳ میلیون دستگاه‌ کارتخوان بانکی یا درگاه‌ پرداخت الکترونیکی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۴ میلیون دستگاه تعیین تکلیف شده است و ۵ میلیون کارتخوان همچنان بلاتکلیف هستند که امکان ثبت نام مودیان از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی فراهم شده است. برزگری افزود: حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ دستگاه‌ کارتخوان بانکی را به پرونده مالیاتی متصل کرده‌ایم و همچنین بانک مرکزی برای دو میلیون و ۲۰۰ دستگاه‌ کارتخوان بانکی پیامک فوری ثبت‌نام ارسال کرده است. در این برنامه، مهران محرمیان - معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی - نیز گفت: در حال حاضر برای آنکه یک دستگاه کارتخوان به فردی تعلق گیرد، باید فرد متقاضی پرونده‌ مالیاتی و مجوز فعالیت اتاق‌های اصناف را داشته باشد اما برای تسهیل در کسب‌وکارها سخت‌گیری زیادی انجام نمی‌شود و از طریق استشهاد محلی هم به فرد متقاضی دستگاه کارتخوان بانکی داده می‌شود. وی با بیان اینکه به لحاظ گردش مالی ۷۵ درصد شبکه پرداخت از نظر مبلغی پرونده مالیاتی دارند، تصریح کرد: ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی وجود دارد که برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

تصویب 19 هزار میلیارد تومان برای تعالی جمعیت

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مصوبه‌ای که مجلس به عنوان طرح تعالی جمعیت و خانواده مورد تصویب قرار داده ۱۹ هزار میلیارد تومان در این حوزه مصوب شده که امیدواریم این مهم هم اجرایی شود. محمدحسن آصفری کرد: با توجه به لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، مجلس اعتبارات خوبی در بخش‌های مختلف در نظر گرفته که جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح کلان کشور استفاده شود و توجه به پیشنهادهای خوب وزیر ارشاد نیز لحاظ شده است. وی افزود: نگاه دولت این است که اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی محله محور باشد، با توجه به لزوم حمایت از مجموعه‌ها و تشکل‌های فرهنگی، این مهم باید به صورت جدی دنبال شود، لذا مصوبه مجلس هم در این راستا خواهد بود. آصفری بیان کرد: اعتبار خوبی حدود ۳۵۰۰ میلیارد برای این مهم در نظر گرفته شده تا جهت کمک به کانون‌های فرهنگی کشور در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: با توجه به مصوبه‌ای که مجلس به عنوان طرح تعالی جمعیت و خانواده مورد تصویب قرار داده ۱۹ هزار میلیارد تومان در این حوزه مصوب شده که امیدواریم این مهم هم اجرایی شود. آصفری اضافه کرد: طرح‌ها و لوایحی هم در دستور کار است که قرار شده مجلس خارج از نوبت رسیدگی کند و با توجه به نگاه فرهنگی این دولت ان شالله بتوانیم مجموعه‌ها و تشکل‌های فرهنگی را مورد حمایت قرار دهیم.

آخرین وضعیت بیکاری  زنان و ردان ایرانی

آخرین گزارش از وضعیت بیکاری و اشتغال در ایران از کاهش تعداد بیکاران زن و مرد نشان دارد. آماری که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با وضعیت اشتغال و بیکاری در پاییز منتشر کرد، نشان داد که نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر به ۸.۹ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش داشته است. بر اساس این آمار در پاییز امسال جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که از این تعداد ۲۳.۵ میلیون نفر شاغل و ۲.۳ میلیون نفر بیکار هستند و نسبت به پاییز سال گذشته بیکاران ۰.۵ درصد و شاغلان ۰.۲ درصد کم شده‌اند. جزییات این گزارش از این حکایت دارد از بین ۲.۳ میلیون نفر بیکار، بیش از ۱.۶ میلیون نفر مرد هستند که حدود ۸۵ هزار نفر از تعدادشان کم شده و نرخ بیکاری آنها ۰.۵ درصد کاهش داشته است. 

 

ارسال نظر