هیچ ‌کس ممنوع‌الورود نیست

۱۴۰۰/۱۰/۰۹ - ۰۱:۴۷:۰۲
کد خبر: ۱۸۵۴۵۰
هیچ ‌کس ممنوع‌الورود نیست

همه ایرانیان می‌توانند به کشور تردد کنند

رییس‌جمهور، ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت و فرصت بزرگ توصیف کرد و با تاکید بر لزوم بازنگری و تحول در سازوکار پیگیری و رسیدگی به امور آنان گفت: مجموعه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای ایرانیان خارج کشور باید این حس را در آنان ایجاد کند که مسوولان جمهوری اسلامی ایران به دنبال حل مسائل و رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان هستند.

سید ابراهیم رییسی عصر چهارشنبه در جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، بر تلاش همه‌جانبه برای رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج، تاکید کرد و گفت: نخستین گام تحول در ساختار و ساز و کار تصمیم‌گیری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دبیرخانه این شورا است.

وی ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت و فرصت بزرگ توصیف کرد و افزود: دستیابی به نتیجه مطلوب در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها برای ایرانیان خارج کشور، نیازمند تحول در فرآیند است تا براساس آن، ایرانیان به این ادراک برسند که مسوولان جمهوری اسلامی ایران قصد دارند به حقوق آنان توجه کنند. رییسی در ادامه تاکید کرد: لازم است در فرآیند تصمیم‌گیری تا اجرا، تحول ایجاد شود و اگر این فرآیند با عمل و اقدام همراه نباشد، اتفاق قابل توجهی ایجاد نخواهد شد. رییس‌جمهور دغدغه‌مندی درخصوص مشکلات و نگرانی‌های ایرانیان خارج کشور را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: باید این احساس در بین دست‌اندرکاران و مسوولان مربوطه باشد که موفقیت ایرانیان خارج از کشور، موفقیت ایران است و هر آسیبی که آنها ببینند، به نوعی آسیب به کشور است و نیز این تلقی شکل بگیرد که آنها آبروی نظام و کشور هستند.

وی آمار دقیق از شمار و وضع ایرانیان خارج از کشور را برای تصمیم‌گیری در این زمینه ضروری دانست و گفت: یکی از نکات مهمی که باید شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دبیرخانه آن با جدیت پیگیری کند، کسب آمار دقیق از شمار و وضع ایرانیان خارج از کشور است.

رییس‌جمهور افزود: بر اساس قانون مدنی ایران که تابعیت را ریشه در خون و خاک می‌داند، نسل‌های دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور نیز ایرانی تلقی می‌شوند، هر چند تابعیت کشور دیگری را نیز داشته باشند.

رییسی با تاکید بر تلاش برای تقویت هویت اسلامی- ایرانی در بین ایرانیان خارج از کشور گفت: احساس تعلق خاطر به وطن و دین در وجود همه ایرانیان موج می‌زند و از جمله وظایف دستگاه‌های مسوول این است که این هویت را در بین ایرانیان خارج از کشور تقویت کنند. رییس‌جمهور بر ضرورت تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل تاکید کرد و گفت: هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست و همه ایرانیان می‌توانند به داخل کشور تردد کنند و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این زمینه به نحوی باشد که ایرانیان بدون مانع و به راحتی بتوانند به وطن خود تردد کنند.

رییسی گفت: شرایط انتقال پول به داخل کشور و افتتاح حساب از سوی ایرانیان خارج از کشور از دیگر اموری است که پیگیری و رفع مشکلات آن ضروری است و خبر تصمیم‌گیری در این باره باید بلافاصله به اطلاع ایرانیان خارج از کشور برسد. وی تصریح کرد: تدوین قانون جامع برای ایرانیان خارج از کشور که بتوانند از همه بایدها و نبایدها اطلاع یابند، کاملا ضروری است و لازم است این قانون هر چه زودتر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

رییسی در ادامه بر ضرورت پیگیری و فعال کردن مدارس خارج از کشور تأکید کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش مشکلات این حوزه را با دقت پیگیری کند تا فرزندان ایرانیان خارج از کشور بتوانند در این مدارس تحصیل کنند. رییس‌جمهور با اشاره به تلاش و جوسازی بدخواهان ملت ایران در ایجاد ترس و ناامیدی در بین ایرانیان خارج از کشور برای مراجعه نکردن آنان به ایران تصریح کرد: صدا و سیما و دستگاه‌های فرهنگی، با فعالیت رسانه‌ای و تبلیغی این ادراک را ایجاد کنند که همه ایرانیان می‌توانند به راحتی به داخل کشور مسافرت کنند. رییسی همچنین بر اهمیت تسهیل در سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد و گفت: این نوع‌سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند حمایت، تضمین سود و امنیت است و سرمایه‌گذاران باید در عمل مشاهده کنند که از فعالیت آنها حمایت می‌شود. رییس‌جمهور از سفرا و رایزنان فرهنگی نیز خواست فعال باشند و منتظر نباشند ایرانیان به آنان مراجعه کنند، بلکه خود در اجتماعات ایرانیان حضور یابند و خواسته‌ها و مشکلات آنها را پیگیری کنند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گرامیداشت روز بصیرت و میثاق با ولایت اظهار کرد: بصیرت، هدیه الهی است که می‌تواند مسیر درست را به انسان بنمایاند و یکی از الگوهای این عرصه شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی است.رییسی در پایان تاکید کرد: امروز بیش از همیشه نیازمند بصیرت هستیم و ضرورت دارد همگی به‌ویژه دست‌اندرکاران، همواره با بصیرت و دشمن‌شناسی حرکت کنند.

  ریس جمهور در جلسه هیات دولت:  وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم

همچنین رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید صادق‌الوعده باشد و وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، اظهار داشت: بزرگ‌ترین سرمایه دولت اعتماد مردم به این دولت است و تناقض در سخن و عمل این اعتماد را مخدوش می‌کند.

رییسی با تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای اهتمام به برگزاری کلاس‌های درس و آزمون‌های مدارس به صورت حضوری گفت: باید همه تلاش خود را برای ارتقای آموزشی و علمی کشور و جبران عقب‌ماندگی‌های دوران کرونا به کار گیرند.

رییسی در ادامه با تاکید بر لزوم شایسته‌سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسوولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: اگر بنا بر ابقای مدیران زیرمجموعه خود دارید این کار را انجام بدهید و اگر جابه‌جایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید؛ چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد. رییس‌جمهور با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات شهرداری تهران برای جمع‌آوری معتادین متجاهر، پاکسازی مناطق تجمع آنان و نیز ساماندهی وضعیت کودکان کار تصریح کرد: این اقدامات در کنار رسیدگی به وضعیت معتادان و کودکان کار، باعث ارتقای امنیت خاطر شهروندان می‌شود و بسیار مناسب است که طرح جامعی در این راستا تهیه و در تمام شهرهای کشور اجرایی شود.

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح در جامعه درباره سود تسهیلات بانکی و شب‌هات موجود در این باره خاطرنشان کرد: این موضوع باید یک‌بار برای همیشه در دولت سیزدهم ساماندهی شود. لازم است کارگروهی متشکل از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه تشکیل شود و بر اساس بررسی دقیق و میدانی و نه صرفا بر اساس گزارش‌های بانک‌ها وضعیت سود تسهیلات بانکی را بررسی و شبهات موجود در این باره را رفع کنند.

همچنین در این جلسه طرح بررسی وضعیت شرکت‌های دولتی زیان‌ده در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد در مدت یک هفته وزارتخانه‌های ذی‌ربط پیشنهادهای خود را برای واگذاری یا سودآور کردن این شرکت‌ها به دولت ارایه بدهند.

 

ارسال نظر