فرصت‌های جدید صادراتی به اوراسیا

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۰۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۸۵۳۲۸
فرصت‌های جدید صادراتی به اوراسیا

تعادل | ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا در 8 ماهه سال، از نظر ارزشی 73 درصد رشد داشته است. بنابر آمارها، سه میلیارد و 626 میلیون دلار کالا بین ایران و پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بازه یاد شده تبادل شده که از این میزان 2 میلیارد دلار از مبدا این کشورها به ایران کالا فروخته شده که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه 98درصد در ارزش بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. درمقابل، صادرات ایران به اوراسیا هم به ارزش 763میلیون دلار بوده که نسبت به هشت ماهه سال 99تغییری در وزن نداشته اما در ارزش کالای صادر شده 18 درصد رشد داشته است. حال، مدیر اجرایی مرکز کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا خبر داده که با توجه به اینکه از مهر ماه ۱۴۰۱ عوارض گمرکی صادرات محصولات ایرانی به این اتحادیه برداشته می‌شود، برآورد شده که بتوان 300 میلیون دلار صادرات در یک سال به کشورهای این منطقه داشته باشیم. او همچنین در اظهاراتی گفته است: با توجه به قیمت رقابتی و استاندارد بودن، محصولات کشاورزی فرآوری شده و مواد غذایی بیشترین قابلیت صادرات را دارند.

 کدام کالاها قابلیت صادراتی دارند؟

مدیر اجرایی مرکز کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا روز گذشته در جمع خبرنگاران، بیان کرد: براساس قراردادهای تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا مقرر شده که از مهرماه 1401 کالاهای ایرانی بدون پرداخت حقوق گمرکی به کشورهای این منطقه صادر شوند. امیرعباس افشار امین افزود: کالاهای صادراتی البته باید استانداردهای مورد نیاز این اتحادیه را رعایت کنند به همین منظور حتی دفاتری نیز در مسکو و ایروان ایجاد شده است تا به صادرات کالاهای ایرانی کمک کند.

مدیر اجرایی مرکز کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا ادامه داد: براساس تفاهم صورت گرفته حتی مفاد اولیه مورد نیاز تولید کالاهای صادراتی به این منطقه تامین می‌شود تا بتوان کالایی رقابتی را به این کشورها صادر کرد. بنابه اظهارات افشار امین، انواع محصولات فرآوری شده غذایی مانند انواع «خشکبار فرآوری شد و خرما، ماکارونی انواع شیرینی و شکلات و کنسرو» قابلیت صادراتی بالایی برای ارسال به این کشورها دارند. او افزود: مواد غذایی فراوری کشور ما استانداردهای مورد نیاز برای صادرات به اتحادیه اوراسیا را پاس می‌کند، همچنین قابلیت‌هایی در زمینه صادرات محصولاتی مانند شیرآلات و پارچه داریم. او در ادامه بیان کرد: با توجه به تفاوت قیمتی که به ویژه در بخش مواد غذایی و در مرحله بعد پارچه و شیرآلات داریم می‌توانیم بخش مناسبی را از این بازارها در اختیار خود قرار دهیم. 

افشار امین با اشاره به استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی خام، گفت: متاسفانه در این بخش بسیاری از محصولات کشاورزی ما به صورت خام قابلیت صادرات به اوراسیا را ندارند به‌طوری که خرمای ما استانداردهای لازم و ضدعفونی مورد نظر اتحادیه اروپا را انجام نمی‌دهد اما کنسرسیوم خود برای انجام صادرات وارد میدان شده و محصولات صادراتی را براساس خواست این کشورها فراوری می‌کند. به گفته او، برای تسهیل صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا حتی شلف‌های فروشگاهی را در فروگشاه‌های زنجیره‌ای این کشورها اجاره کرده‌ایم و مبلغ حاصل از صادرات را بعد از فروش محصول خود در این کشورها دریافت می‌کنیم.

مدیر اجرایی مرکز کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا ادامه داد: در حال حاضر نیز صادرات به کشورهای روسیه و ارمنستان در حال انجام است که امیدواریم از سال آینده و با برداشته شدن تعرفه‌های گمرکی صادرات به دیگر کشورها را نیز شاهد باشیم و میزان صادرات به دو کشور یادشده افزایش یابد. افشار امین تاکید کرد: با برداشته شدن تعرفه‌های گمرکی از سال آینده براورد شده که بتوان 300 میلیون دلار صادرات در یک سال به کشورهای این منطقه داشته باشیم.

افشار امین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آنچه ما در کنسیرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا دنبال می‌کنیم، صادرات در منطقه اوراسیا است و صادرات مبلمان یکی از محصولاتی است که به عنوان هدف اصلی پیگیر آن هستیم. با این حال برای صادرات ابتدا باید محصولی با کیفیت تولید شود و آنچه شاهد هستیم اینکه زنجیره محصول از مرحله مواد اولیه، دچار نواقصی است. افشار امین افزود: با تفاهمنامه‌هایی که با تولیدکنندگان بزرگ مواد اولیه مصنوعات چوبی و مبلمان انجام داده‌ایم، توانسته‌ایم برای نخستین‌بار، این زنجیره را تکمیل کنیم. به عبارتی یک کنسرسیوم صادراتی، به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه با قیمت رقابتی و کمتر از بازار، با تولیدکنندگانی که توان صادراتی دارند، همکاری خواهد کرد و اقلامی از جمله «پارچه»، «اسفنج»، «نئوپان» و «چوب روسی» را برای تولید مصنوعات چوبی و مبلمان با قیمت ارزان در اختیارشان قرار خواهد داد. این بزرگ‌ترین قرارداد تامین مواد اولیه و ایجاد زنجیره تولید تا صادرات مصنوعات چوبی و مبلمان است و از آنجایی که در اختیار تولیدکنندگانی با توان تولید محصولات صادراتی قرار می‌گیرد، بنابراین در راستای اهداف کنسرسیوم انجام خواهد شد.

بنابراین گزارش، رامین مهمان پرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و فعال در بخش دیپلماسی اقتصادی نیز در این نشست، اظهار کرد: اقدامات حمایتی مانند تسهیل قوانین صادراتی، اعطای مشوق‌های صادراتی تامین و واردات مواد اولیه مورد نیاز و ماشین‌آلات از جمله مواردی هست که می‌تواند صادرات ما را به ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا افزایش دهد.

وی افزود: در حال حاضر وارد‌کننده‌های انحصاری کالا به شکل مافیایی در کشور وجود دارد و به اشکال مختلف چوب لای چرخ تولیدکنندگان داخلی می‌کنند حتی شاهدیم که در واردات نیز برای فراهم شدن امکان واردات اقدام به‌آمار‌سازی دارند. این فعال بخش دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: بازار منطقه یکی از جذاب‌ترین بازارهای دنیاست زیرا علاوه براینکه بکر و دارای امنیت لازم است برای کشورمان نیز مزیت‌های نسبی در ارتباط با هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده دارد. مهمان پرست اظهار داشت: قابلیت تامین بازار 600 میلیون نفری منطقه برای کشورمان مهیاست که بخش خصوصی خود با وجود تحریم‌ها می‌تواند راه‌های صادرات را هموار کند. وی تاکید کرد: تحریم‌ها تنها تا 20 درصد می‌تواند مشکل و هزینه ایجاد کند و بخش خصوصی خود زمینه‌های صادرات این محصولات را با شرکای خارجی خود فراهم می‌کنند.

 

ارسال نظر