تضاد اینماد اجباری با نوآوری

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۰:۵۳:۵۵
کد خبر: ۱۸۴۸۸۰

زیست بوم نوآوری کشور و کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای نوآورانه، این روزها با چالشی جدی و سخت رو‌به‌رو شده‌اند؛ مانعی به نام اینماد اجباری. نماد اعتماد الکترونیک که باید در جهت ثبت اطلاعات شرکت‌ها و امتیازدهی به آنها باشد، حالا تبدیل به یک مجوز شده و کسب و کارهای خلاق، برای شروع به کار باید از سدی بزرگ بگذرند و همین سد باعث می‌شود بسیاری از نخبگان، قید کار را بزنند و وارد کارهای دیگری شوند و یا کشور را به مقصد کشورهایی که برای کسب و کارها تسهیلات ایجاد می‌کنند، ترک کنند. اما گویا مجلس با ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر اجباری شدن اینماد به عنوان پیش شرط ارایه خدمات درگاه پرداخت به کسب و کارها مخالف است.  حسین حسین‌زاده، نماینده لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شائبه به وجود آمده است که ابلاغیه بانک مرکزی خلاف جهت هدف نظام برای تسهیل فضا برای کسب‌ و کارهاست، می‌گوید: بروکراسی اداری همیشه مانع توسعه شده و اکنون که معیشت بسیاری به فضای مجازی گره خورده نباید این بروکراسی‌ها مانع کار مردم شود. عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور می‌‌شود: فضایی که بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمد، باعث شد که کسب و کارهای اینترنتی در اولویت کار بسیاری از خانواده‌ها قرار بگیرد و بسیاری از مردم هم به این فضا برای شروع کار روی آورده‌‌اند به عبارتی برخی از مردم که به دلیل شرایطی که ویروس کرونا در کشور به وجود آورده بود، کار خود را از دست داده بودند برای جبران هزینه‌های زندگی کسب و کار اینترنتی راه بیندازند و اکنون از این طریق گذران زندگی می‌کنند بنابراین حمایت از این قشر و تسهیل فضای کسب و کار برای آنان ضروری است. 

او با تاکید بر حمایت همه دستگاه‌ها و نهادها از فضای کسب و کار اینترنتی می‌افزاید: تا به امروز همه دستگاه‌ها و نهادها از جمله بانک مرکزی هم حمایت خود را از این فضا اعلام کرده‌اند. هدف مجلس هم این است که از آنان حمایت کند چون الان همه دنیا به این سمت و سو پیش می‌روند و هدف مجلس توسعه این فضا است و از هر اقدامی برای این مهم فروگذار نیست.  او با بیان اینکه «ما ناگریزیم که از کسب و کارها در فضای مجازی حمایت کنیم و این مساله‌ای پذیرفته شده در دنیاست» اظهار امیدواری می‌کند که این حمایت‌ها باید جنبه عملی هم به خود بگیرد و در پیچ و خم اداری گیر نکند و مردم بتوانند به راحتی به فعالیت خود در فضای مجازی ادامه دهند.  نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: این شائبه وجود دارد که ابلاغیه بانک مرکزی برعکس عمل کند و فضا را برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی محدود کند. اما امید است که موانع برطرف شود و مردم برای شروع کار خود در پیچ خم اداری گیر نکنند. 

سیدجواد حسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که مردم برای راه‌اندازی و شروع یک کسب و کار نباید به زحمت انداخته شوند و باید ضمن نظامند کردن کسب‌ و کارها و نظارت بر آنان، فضا را هم برای فعالیت و به ویژه شروع به‌کار آنان هموار کرد. 

او با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مخالف هر اقدامی مبنی بر بسته شدن فضا برای شروع فعالیت کسب و کارها است و اجازه نمی‌دهد ابلاغیه یا دستورالعملی فضای کسب و کار را برای مردم تنگ کند، می‌گوید: در وضعیتی که ایجاد اشتغال بسیار مهم است و از سوی دیگر هم وضعیت معیشتی مردم چندان درست نیست و در مضیقه به سر می‌برند، باید مسیر را برای فعالیت کسانی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند هموار کرد، نه اینکه عکس این عمل شود و مردم را از راه‌اندازی و شروع کار پشیمان کنیم. 

نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: اگر قانون یا دستورالعملی سختگیرانه باشد یا برای عده‌ای رانت ایجاد کند و منجر شود که صاحب کسب و کاری برای دریافت مجوز چند سال در نوبت باشد تا بتواند امضا و مجوز مربوطه را کسب کند، معلوم است ناامید می‌شود و عطای راه‌اندازی آن کسب و کار را به لقای آن می‌بخشد.  حسینی با بیان اینکه نمایندگان مجلس هم بر نظام‌مند شدن فضا و هم تسهیل فضای کسب و کار تاکید دارند، می‌گوید: ما دو سمت این را می‌خواهیم؛ یعنی ضمن اینکه باید نظارت وجود داشته باشد و کارها نظام‌مند باشد اما باید فضا هم برای شروع کسب‌وکارها تسهیل شود. اگر چه نظام‌مندی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است و باید این موضوع در مسائل مربوط به کسب‌وکارها رعایت شود و روی آنان نظارت صورت بگیرد ولی نباید به بهانه این نظارت فضا را بسته و محدود کنیم و مردم را سال‌ها برای دریافت یک مجوز چشم‌انتظار نگه داریم.  نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: نباید به هیچ عنوان مردم را برای شروع کار به زحمت بیندازیم و آنان را دچار مشکل کنیم. کارها باید به سهولت پیش برود و نباید کسی برای دریافت مجوز معطل یا با مسیر ناهموار مواجه شود چون این اتفاق برخلاف نظر ماست و چنان چه پی ببریم ابلاغیه بانک مرکزی برای مردم زحمت درست کرده، پیگیری کرده و در جهت لغو آن تلاش می‌کنیم.  حسینی به مردم اطمینان داد از این بابت نگرانی نداشته باشند و مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهد داد در این زمینه مشکلی برای صاحبان کسب‌وکارها ایجاد شود. 

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز تاکید می‌کند که نمایندگان با هر اقدامی که باعث ایجاد رانت شود یا شروع کسب و کار اینترنتی را برای مردم سخت، پیچیده، زمانبر و هزینه‌زا کند مخالف است و مقابل آن می‌ایستد. او با بیان اینکه «فضای مجازی را نباید متفاوت از فضای واقعی دانست و باید از ظرفیت فضای مجازی به درستی استفاده شود» می‌گوید: البته این حرف به معنای ایجاد فضای بی‌قانون نیست بلکه باید نظارت وجود داشته باشد و همه موافق این هستند.  نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «هدف ما تسهیل فضای کسب و کار در فضای مجازی است و بدین منظور مجلس قانون تسهیل فضای کسب و کار را تصویب کرد که جز قوانین خوب و به موقع ما بود» می‌گوید: من به عنوان یک نماینده مجلس و قانونگذار با هر پروسه‌ای که بخواهد فضای کسب و کار را پیچیده و زمانبر کند یا برای مردم هزینه داشته باشد و همچنین مفسده ایجاد کند قطعا مخالف هستم و جلوی آن می‌ایستم و کوتاه هم نمی‌آیم. ما نماینده مردم هستیم و نباید اجازه بدهیم در این شرایط کار کردن برای مردم سخت شود.  فیروزی می‌افزاید: هر کدام از دستگاه‌های دولتی که بخواهند چنین موانعی را در سازمان خود برای مردم ایجاد کنند ما از وقوع آن جلوگیری می‌کنیم و مجلس بر طبق وظیفه نظارتی که قانون برعهده آن گذاشته است جلوی آن را می‌گیرد و خواهش ما این است که گزارش اینها به کمیسیون‌هایی که متولی هستند ارایه شود.

او ادامه می‌دهد: ما هم مخالفیم که از دل مقررات و تشریفات اداری رانت یا امضای طلایی ایجاد شود چون اینها باعث زمانبر شدن صدور مجوزها می‌شود و کار را برای مردم سخت می‌کند و آنان از کار کردن در کشور پشیمان می‌کند. ما که نباید چنین کاری کنیم.  الان بسیاری از مردم در این بستر کار می‌کنند و کار سالم هم می‌کنند. کسب کارهای زیادی را می‌توان مثال زد بنابراین باید از ظرفیت فضای مجازی برای مردم استفاده کرد.  فیروزی با بیان اینکه «دلیلی ندارد صدور این مجوزها زمانبر و هزینه‌زا باشد و صاحبان کسب و کارها را به دردسر بیندازد» تاکید می‌کند: هدف ما تسهیل فضا برای کسب و کارهاست و اگر قانون یا مقرراتی برعکس این هدف باشد باید حتما متوقف شود و مجلس هم حتما در کنار مردم و در جهت منافع مردم حرکت خواهد کرد. 

 

ارسال نظر