اولویت ایران همکاری و مشارکت اقتصادی با همسایگان

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۲:۲۸:۲۲
کد خبر: ۱۸۴۴۴۷
اولویت  ایران همکاری و مشارکت اقتصادی با همسایگان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به میزبانی ترکمنستان برگزار شد.  مسائل امنیتی، وضعیت افغانستان، تحولات در قفقاز و بررسی مسائل اقتصادی از جمله تقویت تجارت منطقه‌ای و رساندن حجم تبادلات تجاری کشورهای عضو به ۱۰۰ میلیارد دلار، تقویت کریدورها و مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای و همکاری‌های انرژی و اقلیمی، از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در اجلاس سران اکو بود. این اجلاس که با حضور سران ۹ کشور از ۱۰ کشور عضو این سازمان برگزار شده ‌بود، رییس‌جمهور در حاشیه اجلاس سران سازمان اکو علاوه بر دیدار با قربانقلی‌بردی‌ محمدف، رییس‌جمهور ترکمنستان و میزبان نشست با همتایانش از آذربایجان، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان و ترکیه نیز دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه داشت و با ایرانیان مقیم این کشور هم دیدار داشت.  سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوردر سخنرانی خود در این اجلاس گفت بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» است. رییس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است.

سید ابراهیم رییسی صبح روز یکشنبه در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) که به میزبانی شهر عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است.

رییس‌جمهور افزود: مجموعه «اکو» علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های مادی قدرت همچون جمعیت نیم میلیاردی، مالکیت یک سوم منابع انرژی جهان، موقعیت بی‌نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه با خلیج فارس و اقیانوس هند، نیروی انسانی جوان و پرتوان، در بردارنده هویتی ممتاز به نام اسلام است. رییسی تصریح کرد: ما فقط همسایگانی توانمند نیستیم بلکه میراث‌دار و در عین حال پیش برنده یک هویت اصیل منبعث از فرهنگ اسلامی هستیم که قادر است آینده بشریت را در درخشان‌ترین حالت رهبری کند و هم می‌تواند بالندگی و نشاط معنوی را به کالبد همکاری‌های همه‌جانبه میان ما تزریق نماید، طی سالیان گذشته دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان «اکو» به دست آمده است اما کماکان فاصله معناداری مابین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان وجود دارد. برای نمونه با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا تجارت درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم به دنبال ارتقای سطح همکاری‌ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است. ما معتقدیم که ابزارهای موثری برای جهش سازمان وجود دارد که در صورت اشتراک مساعی اعضا می‌تواند علاوه بر پیشرفت مادی کشورها، سعادت نسل‌های آینده را تضمین نماید. رییس‌جمهور با اشاره به به پیامدهای همه‌گیری کرونا گفت: اینک نیازمند دخالت جمعی دولت‌های عضو هستیم تا آثار مخرب همه‌گیری کرونا را از منطقه دور کنیم و مناسبات و تعاملات فی‌مابین را با شتاب مناسب و به کمک تجربه‌هایی که در حوزه سلامت و آموزش و تولید دارو داشته‌ایم، ارتقا دهیم.  رییسی در ادامه دیدار و گفت‌وگو با سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس همکاری‌های اقتصادی اکو، در دیدار رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی تهران آنکارا فراتر از سطح کنونی است، اظهار داشت: ایران و ترکیه می‌توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند.

 رییسی با اشاره به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی گفت: باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را تسهیل کنیم و در این زمینه می‌توان تعرفه‌های ترجیحی را بازنگری کرد.

وی در ادامه همکاری و ارتباط نزدیک ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه را حائز اهمیت دانست و گفت: سه کشور از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و اعتقادی برخوردار هستیم و ضمن اینکه نباید اجازه داد اخلالی در این روابط ایجاد شود بلکه با نزدیکی هر چه بیشتر روابط، دشمنان مشترک خود را ناامید کنیم.

رییسی در ادامه با ابراز نگرانی از حضور داعش در افغانستان و افزایش ناامنی در این کشور اظهار داشت: گروه‌های تروریستی نه‌تنها باعث ناامنی در افغانستان بوده بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کند لذا نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی همانند داعش و پ‌ک‌ک امنیت کشورهای منطقه را به خطر بیندازند.

رییس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند و بر این باور هستیم که باید همه گروه‌ها، اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آینده افغانستان نقش و مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به برقراری ثبات و امنیت در سوریه گفت: باید از ظرفیت‌های خود برای ایجاد آرامش، صلح و امنیت در سوریه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.رییسی همچنین بر ثبات و آرامش و احترام به تمامیت ارضی عراق تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روی کار آمدن دولت قوی و مورد قبول مردم عراق حمایت کرده و بر آن تاکید دارد. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم.

رییس‌جمهور ترکیه در ادامه تحولات افغانستان را نگران‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: کاخ سفید همه گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ‌ک‌ک را آموزش داده و مسلح می‌کند و برای ایحاد ناامنی، تجهیزات و ابزارهای تروریستی در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد، لذا همکاری مشترک برای برقراری صلح در منطقه را ضروری می‌دانیم.

اردوغان با اشاره به ضرورت ترتیبات امنیتی مبتنی بر حضور فعال کشورهای منطقه‌ای، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می‌توانند با همکاری سایر کشورهای منطقه امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.

  قرارداد گاز با ترکمنستان  حتما احیا خواهد شد

رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تسهیل فعالیت تجار و صادرکنندگان کشور به منظور رونق و توسعه صادرات گفت: با حضور در تاجیکستان و اجلاس شانگهای بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای کشور ایجاد شده است.

رییسی در دیدار تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی کشورمان در ترکمنستان، ایجاد تحول در همه حوزه‌ها به ویژه بخش اقتصادی، تجاری و بازرگانی را از اولویت‌های اقتصادی دولت دانست و گفت: لازمه دستیابی به رونق اقتصادی و افزایش صادرات این است که شرایط موجود به خوبی بررسی شده و راهکارهای‌های مناسبی برای رفع موانع و مشکلات، اتخاذ شود.

رییس‌جمهور با تاکید بر رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه گفت: زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری مناسبی برای توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای کشورمان وجود دارد و باید با تسهیل فعالیت تجار و صادر‌کنندگان در این مسیر گام‌ برداریم.

رییسی خاطرنشان کرد: با حضور در تاجیکستان و اجلاس شانگهای بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای کشور ایجاد شده است و شاهد گشایش‌های خوبی در زمینه ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه هستیم.

رییسی گفت: مشکل جدی و خاصی در توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد و با پیگیری و تعامل دوسویه و درک متقابل می‌توان ضمن رفع مشکلات موجود، گام‌های موثری در مسیر تقویت و تحکیم روابط برداشت.

رییس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگو با همتای ترکمنستانی خود در زمینه توسعه روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش گاز و ترانزیت اظهار داشت: امروز با پیگیری‌های انجام شده، ترکمنستان اطمینان یافته که دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و موانع موجود اراده جدی دارد. رییس‌جمهور تصریح کرد: قرارداد گاز ایران و ترکمنستان حتما احیا خواهد شد.

رییسی گفت: کشورهای منطقه و همسایه به خاطر اشتراکات عمیق فرهنگی و تاریخی، ترجیح می‌دهند با جمهوری اسلامی ایران همکاری و رابطه داشته باشند و در این زمینه باید موانع فعالیت تجار و صادرکنندگان برطرف شود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: بازرگانان و صادرکنندگان کشورمان نباید در مسیر فعالیت‌های خود با مشکل اداری و بروکراسی، مواجه باشند لذا دولت مصمم است تحولی در ساختارهای اداری کشور ایجاد کند تا تسهیل‌کننده فعالیت صادرکننده باشد. رییس‌جمهور همچنین بر تلاش برای اجرای موافقتنامه‌های همکاری سازمان اکو تاکید کرد و گفت: با جدیت موضوع اجرای موافقتنامه‌های همکاری را پیگیری خواهیم کرد. 

رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم بازگشت ارز صادراتی به کشور گفت: در این زمینه باید بازنگاهی در روند امور انجام شود تا رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و تجار خسارتی برای آنان نداشته باشد.

رییس‌جمهور گفت: متاسفانه برخی از مسائل با کشورهای همسایه به خاطر عدم پیگیری به موقع، به مشکل تبدیل شده است و مصمم هستیم ضمن حل این مشکلات، از تکرار چنین مواردی جلوگیری کنیم. در این دیدار مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در سخنانی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی سفر آیت‌الله رییسی به تاجیکستان و دیدار و گفت‌وگو با رییس‌جمهور این کشور اظهار داشت: پس از این سفر گشایش‌های اقتصادی قابل توجهی در مناسبات و همکاری‌های اقتصادی تهران و دوشنبه ایجاد شده و ضمن رفع موانع و مشکلاتی که در روابط دو کشور ایجاد شده بود، شاهد ارتقای حجم تبادلات اقتصادی دو کشور هستیم.

همچنین تعدادی از تجار و بازرگانان کشورمان در سخنانی مشکلات، دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را برای تقویت فعالیت‌های تجاری بیان کردند و رییس‌جمهور دستور داد بلافاصله پس از سفر، مشکلات مطرح شده، بررسی و برطرف شود

  دیدار رییسی با الهام علی‌اف

رییس‌جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سران کشور‌های عضو اکو با رییس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران کشور‌های عضو اکو در ترکمنستان، رییس‌جمهور کشورمان با الهام علی‌اف، رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

حجت‌الاسلام رییسی با اشاره به ریشه‌های عمیق تمدنی، فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: دو کشور از رابطه دیرینه و عمیق برخوردار هستند و هرگز اجازه نمی‌دهیم این روابط تحت تاثیر دشمنان قرار بگیرد.

رییس‌جمهور با یادآوری سابقه حمایت‌های ایران از استقلال و تمامیت ارضی آذربایجان گفت: ما اجازه ایجاد ناامنی و دخالت بیگانگان در امور کشور‌های منطقه را نمی‌دهیم و تجربه نشان داده که هر کجا کشور‌های منطقه از راه تفاهم و مذاکره، مسائل خود را حل و فصل کردند راه فتنه‌انگیزی و دخالت بیگانگان بسته شده است.

رییس‌جمهور با ابراز نگرانی از ناامنی و حضور بیگانگان در منطقه تصریح کرد: تروریسم داعشی و صهیونیستی دو عامل تهدید در منطقه است و باید با آن مقابله کرد. حجت‌الاسلام رییسی با اشاره به اهداف امریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اخلال در روابط ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد: دخالت بیگانگان به زیان کشور‌های منطقه است و باید در مقابل توطئه آنان هوشیار بود. حجت‌الاسلام رییسی از درخواست رییس‌جمهور آذربایجان مبنی بر تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور و توسعه مسیر‌های ترانزیتی با حضور شرکت‌های ایرانی استقبال کرد.

رییس‌جمهور آذربایجان گفت: کارگروه ویژه‌ای باحضور مقامات عالی دولت برای پیگیری و اجرایی شدن توافقات مطرح شده تشکیل خواهد داد.

الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان در این دیدار با تجلیل از حمایت بی‌سابقه ایران از استقلال جمهوری آذربایجان گفت: باکو برای روابط برادرانه خود با تهران اهمیت ویژه‌ای قائل است و اجازه نخواهیم داد هیچ خدشه‌ای به آن وارد شود.

رییس‌جمهور آذربایجان با اشاره به گفت‌وگو و تماس مقامات دو کشور برای رفع برخی سوءتفاهم‌های موجود بین دو کشور تصریح کرد: به امنیت مناطق مرزی متعهدیم و اجازه اخلال در روابط دوجانبه از سوی هیچ کشوری را نمی‌دهیم.

رییس‌جمهور آذربایجان با اشاره به اهمیت ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای اظهارداشت: مصمم هستیم مشکل ترانزیت را حل کرده و زمینه حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی را در آذربایجان فراهم کنیم.

علی‌اف همچنین گفت: این دیدار نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود و ما خود را نسبت به تامین منافع منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، پایبند می‌دانیم.

در پایان این دیدار، قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران به امضا رسید.

 

ارسال نظر