دولت

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۱:۴۲:۳۴
کد خبر: ۱۸۴۲۲۱

رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت: 

رسیدگی به مشکل کم‌آبی صرفا به وزارت نیرو منحصر نمی‌شود

رییس‌جمهور با تأکید بر ضرورت ارتباط نزدیک و متقابل دولت و جوامع علمی و مراکز پژوهشی و دانشگاهی، گفت: نخبگان و جوامع علمی باید در این ارتباط دوسویه برای مسائل و مشکلات مختلف کشور، راهکار علمی و اجرایی پیشنهاد دهند.

سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت با اشاره به مشکل کم‌آبی و خشکسالی تصریح کرد: رسیدگی به مشکل کم‌آبی صرفاً به وزارت نیرو منحصر نمی‌شود و همه دستگاه‌های مرتبط، وظیفه دارند در مشورت با جوامع دانشگاهی راه‌حل ملی برای برای خشکسالی بیابند.

رییس‌جمهور تصریح کرد چنانچه مردم در موضوعی گله‌مند هستند وظیفه داریم ابعاد مختلف مشکلات و راهکارهای موجود را برای مردم تبیین و تشریح کنیم.

وی تغییر الگوی کشت را یکی از راه‌های مواجهه با کم‌آبی دانست و گفت: باید متناسب با اقلیم و داشته‌های منابع آبی برای کشت محصولات اقدام شود و آموزش مورد نیاز نیز به کشاورزان ارایه شود.

رییسی در ادامه توجه به آینده تحصیلی و شغلی دانشجویان و نخبگان را ضروری دانست و گفت: وزارتخانه‌های «علوم» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و معاونت علمی ریاست‌جمهوری باید برای استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان و امیدوار کردن دانشجویان به آینده شغلی و تحصیلی خود راهکارهای لازم را اتخاذ کنند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت آمادگی دستگاه‌ها برای مقابله با حملات سایبری اشاره و تاکید کرد: خدمات ارایه شده در بستر فضای مجازی به مردم باید از امنیت کامل برخوردار باشد و باید از «خدمات و داده‌ها» در مقابل حملات سایبری دشمن کاملا حفاظت شود.

رییسی در ادامه به ادعاهای دروغین علیه دولت و شایعه پراکنی در فضای رسانه‌ای کشور پرداخت و تاکید کرد: عده‌ای قصد دارند به اعتماد و امید مردم لطمه بزنند اما لازم است با سرعت و دقت به اینگونه شایعات پاسخ داده شود.

معاون اول رییس‌جمهور: 

دولت به دنبال فراوانی کالا ثبات قیمت‌ها و ارزانی است

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد که دولت ۳ برنامه فراوانی کالا، ثبات قیمت‌ها و ارزانی را با جدیت پیگیری می‌کند.

دکتر محمد مخبر صبح دیروز در حاشیه مراسم افتتاح ۲۵۵۰ طرح محرومیت‌زدایی که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت در دو مورد اول یعنی فراوانی کالا و ثبات قیمت‌ها تا حد زیادی موفق بوده است.

وی افزود: دولت تلاش کرده است که فراوانی اجناس دچار اختلال نشود و دومین هدف موضوع ثبات قیمت‌ها است که در حال تدبیر و برنامه‌ریزی هستیم تا این برنامه نیز به‌طور کامل محقق شود.

 دکتر مخبر ادامه داد: در مورد گرانی باید توجه داشته باشیم که دلایل و زمینه‌هایی وجود داشته که باعث گرانی شده نظیر آنکه با کسری بودجه و محدودیت‌های درآمدی مواجه بودیم.

وی با یادآوری اینکه دولت سیزدهم کشور را در شرایط سخت اقتصادی و با تورم بالا تحویل گرفت، تصریح کرد: ارز ترجیحی که البته واقعا آن را برای اقتصاد کشور مفید نمی‌دانم اما در هر صورت جزو ابزارهایی بوده که فنر قیمت‌ها را طی سال‌های اخیر متراکم نگه داشته است و متاسفانه بخش عمده مجوزی که مجلس برای سال ۱۴۰۰ برای استفاده از ارز ترجیحی داده بود در دولت گذشته هزینه شده بود و در نتیجه ما با مشکلات متفاوتی مواجه بودیم.

معاون اول رییس‌جمهور اظهار داشت: برنامه‌ریزی و تدابیر خوبی در مدت اخیر شکل گرفته و خوشبختانه در بخش ذخایر کالاهای اساسی وضعیت خوبی داریم و تهدیدی وجود ندارد؛ اما دسترسی به نتایج مطلوب قطعا زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: دولت مصمم است بودجه سال ۱۴۰۱ را بدون کسری ببندد که این خود کار مهمی است و ساماندهی بانک‌ها و جلوگیری از خلق پول که پایه پولی را تغییر می‌دهد و نتیجه‌اش تورم می‌شود نیز در بودجه سال آینده کاملا دیده شده است و امیدوارم با کمک مردم مشکلات را حل کنیم و اجازه ندهیم بیش از این بر مردم فشار وارد شود

 

ارسال نظر