پاییز سرد بورس در سایه وعده‌های مجلس

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۱:۴۰:۳۶
کد خبر: ۱۸۳۴۸۸
پاییز سرد بورس در سایه وعده‌های مجلس

بورس  سقوط  کرد مجلس و دولت وارد شدند

ماموریت ویژه رییس‌جمهور به خاندوزی:  به مردم توضیح دهید

 

مجلس سال گذشته به داستان بورس ورود کرد اما در عمل هیچ نتیجه‌ای نداشت.

این روزها نیز مجلس به موضوع بورس و پرداخت سودها ورود کرده است و باید دید همانند سال گذشته بی‌نتیجه می‌ماند یا اینکه مجلس پیگیر این موضوع و از بین رفتن سرمایه‌های مردم خواهد بود.

روز گذشته و در دومین روز کاری بازار سرمایه افتی بیش از ۳۵ هزار واحد و معادل ۲.۵ درصد داشت که موجبات نابودی بیش‌از پیش سرمایه سهامداران را فراهم ساخت.

  این تصمیمات به مرحله اجرا می‌رسد؟

حامد علی‌محمد، کارشناس بازار سرمایه درخصوص این موضوع گفت: مجلس شورای اسلامی دوباره دست به کار شد در طی مشکلات روزافزون بازار سرمایه و ثبات در ریزشی بودن شاخص کل در طول هفته‌های اخیر مجلس بار دیگر در خصوص بازار سرمایه دست به کار شده تا مصوباتی را تحت حمایت از سهامداران داشته باشد.

ریزش‌های سال گذشته در شاخص باعث شد در دوره‌ای اوج تنش در بین سهامداران مجلس در دوره‌ای وارد شد و تصمیماتی را مطرح کردند که حمایت از سهامداران باشد ولی این اتفاق هیچ تصمیمی صورت نگرفت و در سکوت خبری از اذهان عمومی پاک شده بود.

تصمیم مجلس در دولت جدید گرفته شده است در صورتی عموم مردم و سهامداران دچار مشکلاتی شده‌اند و وضعیت اقتصادی بسیار دشواری را سپری می‌کنند، مجلس بعد رسوایی‌های که در بورس رخ داده خود را مصمم دانسته تا به این بازار که جمعیت بالای کشوری را دربرگرفته است، ورود کند و تصمیمات واضح و قدرتمندی را بگیرد و باید دید این تصمیمات چه زمانی به مرحله اجرا خواهد رسید.

  آقایان نماینده شاید این  آخرین فرصت باشد

 محمدرضا چراغی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص نوشت: این روزها که بازارِ سهام با روند نزولی مواجه است، برای عده‌ای از سهامداران خرد که فکر می‌کردند می‌توانند در شرایط بد اقتصادی از بورس سودی به دست آورند و شرایط خود را سامان دهند، بسیار سخت می‌گذرد. این عده که با وعده برخی از مسوولان، ناآگاهانه و بدون هیچ دانش مالی پس‌انداز خود را به بازار سرمایه آورده بودند دیگر به بورس و وعده‌های حمایتی بی‌اعتماد شدند و این موضوع خود یکی از دلایل تاثیرگذار در روند نزولی بازار سهام است.

در چنین شرایط دلسردکننده‌ای برای افرادی که سرمایه خود را رو به نابودی می‌بینند عده‌ای شعار حمایت از بازار سرمی‌دهند. اما آیا این سهامداران خرد که حاصل مدت‌ها تلاش‌شان از بین رفته می‌توانند به این شعارهای حمایتی دل‌خوش کنند؟

در این راستا برخی از اعضای مجلس نیز اظهارنظرهایی داشتند که باید از بازار حمایت کرد اما به راستی مجلس چطور می‌تواند از بازار سهام حمایت کند؟ آیا حمایت لزوما به معنی رشد قیمت سهم‌هاست؟

ما باید آگاه باشیم که اگر می‌خواهیم از بازار سرمایه حمایت کنیم این حمایت باید در کنار حمایت از صنایع باشد و حمایت از صنایع با انحصار و قیمت‌گذاری دستوری در تضاد است. توجه کنیم که ریشه قیمت‌گذاری دستوری، انحصار است و همین انحصار است که باعث شده با قیمت‌گذاری دستوری فقط لاشه‌ای از صنعت خودرو در کشور باقی بماند. قیمت‌گذاری دستوری که ریشه در انحصار دارد نه تنها در سال‌های متمادی نفعی برای صنعت خودرو نداشته بلکه سبب شده سهامداران خودرویی هر سال شاهد بیشتر شدن زیان انباشته باشند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین رویکرد حمایتی برای صنعت و بازار سرمایه شکستن انحصار و قیمت‌گذاری دستوری در صنایع است.

ما باید بدانیم که حمایت به معنی تمکین به قوانین و مقررات و ساز و کار بازار است. اگر اعضای محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهند سهامدارانی که دیگر از بازار و شعارهای برخی مسوولان ناامید و دلسرد شده‌اند را امیدوار کنند قدمی جدی در راستای رفع انحصار و قیمت‌گذاری دستوری بردارند و تدابیری اتخاذ کنند که بتوان به ساز و کار بازار ایمان داشت. 

نمایندگان محترم مجلس نیک می‌دانند که تا به امروز بسیاری از سیاست‌های حمایتی نه تنها به بازار سرمایه کمک نکرده بلکه سبب کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران و فرار سرمایه به سمت بازارهای مسکن ترکیه و بازار رمزارز شده است در حالی که تا دیروز نگرانی‌مان این بود که نقدینگی به «بازارهای موازی داخلی» از جمله ارز، طلا و مسکن برود امروز باید شاهد فرار سرمایه به خارج از مرزها باشیم!

فراموش نکنیم که شفافیت و نقدشوندگی دو اصل اساسی در بازار سرمایه است، نمی‌توان با ساز و کار بازار جنگید و انتظار داشت بازاری پویا داشته باشیم که به تولید و صنعت کمک می‌کند. آقایان نماینده! این روزها شاید آخرین فرصت برای حمایت واقعی از اقتصاد و بازار سرمایه و مهم‌تر از آن بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم باشد؛ صنعتگران و سهامداران را ناامید نکنید.

  پاییز سرد بورس  در سایه وعده‌های مجلس

امیر توپچی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص نوشت: بازار سرمایه این روزها در شرایط بدی به سر می‌برد و وضعیت فعلی بازار موجب نگرانی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه شده است.

در این میان اخباری که از گوشه و کنار در مورد بازار سرمایه منتشر می‌شود اوضاع را بدتر از آنچه هست پیش می‌برد. افزایش نرخ بهره بین‌بانکی و فروش روزانه اوراق، فعالان بازار سرمایه را جان به لب کرده و هر روز بر خروجی‌های زخم‌خورده این بازار می‌افزاید.

با توجه به سطح نفوذ بورس در کشور در طول دو، سه سال اخیر شرایط به ‌گونه‌ای رقم خورد که مسوولان برای کسب محبوبیت بیشتر هر از گاهی صحبت‌هایی درباره بورس داشتند و حتی در برخی موارد اظهارات ضد و نقیض آنها کار را به جایی می‌رساند که بگوییم اگر مرهم نیستید نمک بر زخم سهامداران نپاشید.

از آغاز ریزش بازار سرمایه در مردادماه سال 99 اظهار نظرات مختلفی از سوی مسوولان مطرح شد که خود را حامی بازار سرمایه می‌دانستند و با زیان‌دیدگان بورس اظهار همدردی می‌کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان صدای ملت اظهار نظرات مختلفی در این راستا مطرح کردند و طرح‌های مختلفی را برای بورسی‌ها در نظر گرفتند اما نتایج این طرح‌ها به کجا انجامید؟

نمایندگان مجلس در طول یک سال اخیر طرح‌های مختلفی را بررسی و در دستور کار قرار دادند که طرح استیضاح وزیر اقتصاد، تشکیل مجمع سهامداران حقیقی، تحقیق و تفحص از بازار سرمایه، طرح مجلس برای جبران زیان اشخاص حقیقی در بورس، ارسال لیست 50 نفره متخلفان بورسی برای قوه قضاییه از جمله مواردی بودند که بارها مطرح‌ شده و سهامداران متضرر را امیدوار کردند اما در نهایت هیچ ‌یک از آنها نتیجه‌ای در پی نداشت و کوچک‌ترین اتفاق مثبتی برای بازار رقم نخورد.

البته این موضوع شامل وعده‌های شیرین مجلس بود که در کنار آن تصمیماتی همچون مخالفت مجلس با ورود محصولات کشاورزی به بورس، کام سهامداران را تلخ کرد. 

طرح عرضه خودرو در بورس کالا نیز بارها و بارها در مجلس شورای اسلامی به بحث و تبادل‌نظر گذاشته‌ شده و حتی کمیسیون صنایع مجلس نیز با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت کرد اما در عمل همچون وعده‌های دیگر مجلسی‌ها اقدامی عملی صورت نگرفت.

البته تجربه نشان داده ایده‌های خوبی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که شاید فقط مختص مجلس باشد. در این راستا محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی اخیرا ضمن انتقاد از نبود سیاست جامع و اصولی برای هدایت نقدینگی سرگردان در جامعه به بورس گفت: از وزیر اقتصاد و امور دارایی انتظار می‌رود با توجه به اینکه آقای خاندوزی پیش از رفتن به این وزارتخانه ایده‌های خوبی داشتند، در خصوص ورود سریع‌تر نقدینگی به بورس که ارتباط مستقیم با زندگی و سرمایه مردم دارد، ورود کند.

شواهد نشان می‌دهد نمایندگان مجلس به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته نه‌تنها در طول یک سال اخیر نتوانسته‌اند گامی در راستای بهبود شرایط بازار سرمایه بردارند، بلکه وعده‌های داده شده در بیشتر موارد باعث رنجش خاطر سهامداران نیز شده است و چه بهتر که وعده‌ای داده نمی‌شد تا خلف وعده دل میلیون‌ها زیان‌دیده بورس را به درد نیاورد.

 

ارسال نظر