اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۰۹ - ۰۱:۵۰:۱۷
کد خبر: ۱۸۳۴۵۱

در جلسه سران قوا به میزبانی رییس‌جمهوری مطرح شد 

تاکید بر استمرار همکاری نزدیک قوای سه‌گانه برای پیشبرد امور کشور

جلسه سران سه قوه به میزبانی رییس‌جمهوری برگزار و در آن بر استمرار همکاری نزدیک قوای سه‌گانه برای پیشبرد هر چه بهتر امور کشور تاکید شد.

نشست شورای عالی هماهنگی سران قوا عصر شنبه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رییس قوه قضاییه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و به میزبانی آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهوری برگزار شد.

در این جلسه که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، درباره مهم‌ترین موضوعات کشور از جمله مسائل اقتصادی بحث و تبادل نظر شد.

 

خاندوزی:

وزارت اقتصاد برای فروش اموال مازاد دولتی راسا ورود می‌کند

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بخشنامه‌ای در دو هفته اخیر توسط معاون اول رییس‌جمهوری به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد مبنی بر اینکه دستگاه‌ها در مدت مشخصی اموال مازاد خود را بفروشند و وزارت اقتصاد اختیار دارد راسا برای فروش اموال مازاد همه دستگاه‌ها ورود کند.

به گزارش ایرنا، خاندوزی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در حسینیه ائمه اطهار برگزار شد، افزود: مساله اصلی در نظام اقتصادی کشور کسری بودجه است. اگر فشارهای تورمی در چندسال اخیر به اوج خود رسیده است، به سیاست‌های ارزی، مسائل بودجه‌ای و بانکی کشور بازمی‌گردد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در هر دو حوزه بانکی و بودجه‌ای، سه رکن وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هستند که مساله کسری بودجه و مدیریت بانک‌ها را حل و فصل می‌کنند. هر هدفی برای اشتغال، تولید، رشد، صادرات بالاتر و اهداف اقتصادی، بر پایه ثبات اقتصادی شکل می‌گیرد. جامعه‌ای که به لحاظ شاخص‌های کلان و سطح قیمت‌ها به ویژه نوسانات حوزه ارزی از بی‌ثباتی یعنی چشم‌انداز مبهم و غبارآلود برای فعالان اقتصادی در رنج باشد، حتما هیچ‌ فراخوان، ایده و دعوتی، منبری و وعظی که برای تشویق به سرمایه‌گذاری صورت بگیرد عملا بی‌اثر است و به سرانجام نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنترل بودجه و دو لنگر کسری بودجه و مسائل بانکی -که موتور تولید تورم است- به ثبات حداقلی نرسند، نمی‌شود انتطار داشت حرکت‌های توسعه‌ای صورت بگیرد. اینها پیش‌فرض و مقدمه واجب برای رسیدن به توسعه است. ما روی ریلی معیوب کارها را در دست گرفتیم. من یکی از کسانی بودم که در مجلس به عنوان مخالف کلیات بودجه نطق کردم. البته همان کلیات با درصد کمی تغییر مصوب شد.

عضو هیات دولت سیزدهم ادامه داد: بنابراین چارچوب بودجه و اقتصاد معیوب است. از ابتدا عامدا در بودجه اعداد و ارقامی وارد کردند که از پیش مشخص بود محقق نمی‌شود و پشت این اعداد خالی بود. ما ناچاریم روی این ریل معیوب سال ۱۴۰۰ را با کمترین هزینه و تلفات پیش ببریم، ان‌شاءالله در ۱۴۰۱ بودجه‌ریزی به نحو واقعی انجام خواهد شد. هدف‌گذاری ما برای امسال این است که اول مساله درآمدهای پایدار را -که ظرفیتش وجود دارد اما مقاومت‌ها مانع هستند- فعال کنیم.

وی در همین رابطه یادآور شد: مورد اول مساله اموال و دارایی‌های دولت است که سالانه دولت‌ها همیشه مکلف بودند اموال مازاد، تکالیف موارد ۱۶ و ۱۷ قانون بودجه را عملی کنند که متاسفانه بسیار اندک محقق شد. برای فروش اموال دستگاه‌ها مقاومت‌های شدید می‌کردند. مقاومت‌ها به این دلیل بود که مدیر یا وزیر احساس می‌کرد که قرار است بخش زیادی از اتوریته مدیریتی از او گرفته شود.

خاندوزی گفت: برای غلبه بر این ترس، رایزنی اولیه در جلسه ستاد اقتصادی صورت گرفت و بخشنامه‌ای در دو هفته اخیر توسط معاون اول به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. مبنی بر اینکه دستگاه‌ها در مدت مشخصی اموال مازاد خود را بفروشند و وزارت اقتصاد اختیار دارد راسا برای فروش اموال مازاد همه دستگاه‌ها ورود کند که بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند.


قیر رایگان

 به پروژه‌های عمرانی نرسید

درحالی‌که دستگاه‌های مجری پروژه‌های عمرانی از مصوبه اخیر مجلس در خصوص اختصاص قیر رایگان خوشحال بودند، در روزهای اخیر، قیر یک میلیون تومان در هر تن در بورس کالا افزایش قیمت داشته است. داریوش امانی، معاون وزیر راه پیش از این گفته بود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ به هیچ عنوان تخصیص قیر رایگان وجود ندارد. از ابتدای سال تاکنون به ما قیری ندادند و از محل منابع سازمان راهداری برای پروژه‌های راهسازی خصوصا راه روستایی، قیر خریداری می‌کنیم. امانی در مورد شائبه مفسده‌زا بودن قیر رایگان اظهار داشت: ساز‌و‌کار و سامانه‌ای برای توزیع قیر رایگان طراحی کردیم تا قابل رصد باشد. در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه کاملا قابل رصد است.

 

ارسال نظر