باقری: روسیه و چین از مذاکرات نتیجه‌محور حمایت می‌کنند

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۳:۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۸۳۴۴۵
باقری: روسیه و چین از مذاکرات نتیجه‌محور حمایت می‌کنند

در ادامه رایزنی‌های چند روز اخیر علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان برای ارایه دیدگاه‌های تهران به کشورهای گروه 1+4 در مورد مذاکرات آتی وین که امروز در مسکو ادامه یافت، سرگئی ریابکوف، همتای روس وی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه بر لغو تحریم‌های ضدایرانی تاکید کرد.

دیدار باقری و هیات همراه با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه برای اشتراک دیدگاه‌ها در مورد مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران که قرار است در وین انجام شود، برگزار شد و طرفین درباره امکان لغو تحریم‌ها گفت‌وگو کرده و برای ادامه همکاری‌ها توافق کردند.

معاونان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در پایان این مذاکرات نتیجه گفت‌وگوهای طولانی امروز خود را مثبت و رضایت بخش اعلام کردند. ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد توافق هسته‌ای با بیان اینکه مسکو دغدغه‌های تهران برای از سرگیری گفت‌وگوها با کشورهای گروه 1+4 را درک می‌کند، افزود: تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران از نظر مسکو غیرقابل پذیرش است. وی تصریح کرد: هر دو کشور درباره گفت‌وگوهای توافق هسته‌ای و مسائل مربوط به به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدگاه نزدیک و مشترکی دارند و درباره نحوه از سرگیری مذاکرات و نتایج ملموس هم‌نظر هستند. ریابکوف افزود: در این مذاکرات، ما مسیری معین و رو به جلو را برای گفت‌وگوهای بعدی مشخص و تعیین کردیم و این نشست‌ها به‌طور منظم ادامه خواهد یافت. معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: تهران و مسکو بر اساس منافع مشترک و اصول و قواعد بین‌المللی به همکاری سازنده ادامه می‌دهند و هر دو کشور با اقدامات یکجانبه و غیرقانونی مخالف هستند. وی با اشاره تلویحی به اقدام ظالمانه و غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران گفت: هرگونه اقدام غیرقانونی از نظر روسیه غیرقابل پذیرش است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با سازنده دانستن مذاکرات امروز گفت: آنچه مورد تاکید ایران و روسیه است، گفت‌وگوهایی ثمربخش، ملموس و با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی ضد ایران است. باقری افزود که هنوز به زمانبندی دقیقی برای از سرگیری گفت‌وگوها نرسیده‌ایم، اما به رایزنی‌های دوجانبه با اعضای 1+4 برای حصول توافق درباره زمان دقیق گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم و به زودی این زمانبندی اعلام خواهد شد.  جلسه مثبت و ثمربخش با معاون وزیر خارجه روسیه

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در صفحه توییتر خود هم از برگزاری جلسه مثبت و ثمربخش با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه خبر داد. علی باقری کنی نوشت: در یک جلسه مثبت و ثمربخش با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، تحولات اخیر را مرور کرده و در مورد مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه به تبادل نظر پرداختیم. وی ادامه داد: تصمیم گرفته شد رایزنی‌های خود را در سطوح مختلف برای تقویت مواضع مشترک ادامه دهیم و بر اساس توافق انجام شده، قرار شد با کشورهای گروه 1+4 مذاکرات دو جانبه‌ای نیز با هر یک از این کشورها برای اشتراک دیدگاه‌ها درباره مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران انجام شود و در همین چارچوب به دعوت ریابکوف اولین دور این مذاکرات امروز جمعه با طرف روسی انجام شد. 

در این دیدار دو طرف تاکید کردند گفت‌وگوهای جدید تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که به لغو تحریم‌ها و اجرای تمام و کمال تعهدات طرفین منجر شود.

باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه تهران در مذاکرات جدید وین برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران به دنبال کسب نتیجه ملموس برای مردم کشورمان است، گفت: روسیه و چین نیز از مذاکرات «نتیجه محور» از ایران حمایت کرده‌اند.

باقری تصریح کرد: در مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران از این به بعد هم انتظار و هم پیش‌بینی ما این هست که این دو کشور همراهی خوبی را با مواضع جمهوری اسلامی ایران در قالب گفت‌وگوهایی که در قالب گروه 1+4 داریم، داشته باشند.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و چین، دیدگاه‌های نزدیکی در خصوص مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و به ویژه برجام دارند، افزود: لازم است دیگر اعضای اروپایی چهار به علاوه یک نیز به تعهدات خود پایبند باشند و برای لغو تحریم‌های غیرقانونی تلاش کنند.  معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز همچنین با میخاییل باگدانف، نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزارت خارجه روسیه در رابطه با مسائل و مناسبات دو کشور دیدار کرد. در این مذاکرات که صبح جمعه با حضور کاظم جلالی، سفیر کشورمان در محل وزارت خارجه روسیه برگزار شد دو طرف درباره مناسبات دو جانبه و مسائل خاورمیانه رایزنی کردند. وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک بر توسعه روابط دو جانبه میان ایران و روسیه، و همکاری‌های بین‌المللی میان تهران و مسکو تاکید کرد. دکتر علی باقری ضمن اشاره بر نزدیکی مواضع میان ایران و روسیه در خصوص مذاکرات 1+4، از توافق دو کشور بر تداوم رایزنی‌ها با هدف هماهنگی هر چه بیشتر خبر داد.

باقری، ایران را تنها کشوری عنوان کرد که تعهدات خود در چارچوب برجام را به انجام رسانده است و این در حالی است که طرف آمریکایی با نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و از سوی دیگر کشورهای اروپایی با عدم اجرای مفاد برجام، عملا تعهدات خود را نادیده گرفته‌اند. علی باقری تاکید کرد که کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، حتی در تامین اقلام بشردوستانه مانند دارو نیز به تعهدات خود عمل نکردند. «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب هفته جاری نیز در راس هیاتی دیپلماتیک وارد بروکسل شد تا مذاکراتی را که با انریکه مورا هماهنگ‌کننده جلسات کمیسیون مشترک برجام، در تهران آغاز کرده بود به سرانجام برساند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه در چارچوب صبحانه کاری با دبیرکل وزارت امور خارجه بلژیک دیدار کرد تا علاوه بر برجام، درباره مجموعه‌ای از مسائل دوجانبه، افغانستان و سایر مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کند.

باقری در توییتر نوشته بود: گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. وی افزود: توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

همچنین اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه گزارش داد که معاون سیاسی وزیر امور خارجه با آقای ‌مورا در خصوص لغو موثر تحریم‌ها و پایبندی سایر طرف‌ها به تعهدات خود رایزنی کرد.

.


امریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

امریکا روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد که این تحریم‌ها چهار فرد و دو نهاد را به لیست تحریم‌های امریکا اضافه می‌کند. به گزارش فارس یوسف ابوطالبی، سعید آقاجانی، عبدالله محرابی و محمدابراهیم زرگرطهرانی چهار فردی هستند که به لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری امریکا افزوده شده‌اند. شرکت «کیمیا پارت سیوان با مسوولیت محدود» و شرکت «اوج پرواز ما دونفر» دو نهادی هستند که به لیست تحریم‌های خزانه‌داری امریکا اضافه شده‌اند.وزارت خزانه‌داری امریکا مدعی شده، افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا مدعی شد که افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند حمایت‌های مهمی از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس انجام داده‌اند.«والی ادییمو» معاون خزانه‌داری امریکا مدعی شد: «انتشار پهپادهای ایران در سراسر منطقه، صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. ایران و گروه‌های نظامی وابسته، از پهپادها برای حمله به نیروهای امریکایی، شرکای ما و کشتیرانی بین‌المللی استفاده می‌کند.» این مقام امریکایی اضافه کرد: «خزانه‌داری، به بازخواست ایران برای اقدامات غیرمسوولانه و خصمانه ادامه خواهد داد.»در بیانیه وزارت خزانه‌داری امریکا آمده است که «سعید آقاجانی» که فرماندهی یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده دارد، به‌طور مستقیم در برنامه‌ریزی، تجهیز و آموزش عملیات‌های پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش دارد.

 


 

ارسال نظر