چین برای تامین گاز دست به دامن امریکا شد

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۶۹

شرکت‌های بزرگ انرژی چینی در پی جهش قیمت‌ها و کمبود داخلی برق در مرحله مذاکرات پیشرفته با صادرکنندگان امریکا برای امضای قراردادهای بلندمدت تامین گاز طبیعی مایع (LNG) هستند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به رویترز گفتند: حداقل پنج شرکت چینی شامل شرکت‌های دولتی بزرگ سینوپک و شرکت ملی نفت فراساحلی چین (CNOOC) و شرکت‌ توزیع نیروی «ژیجیانگ انرژی» سرگرم مذاکره با صادرکنندگان امریکایی به خصوص چنیر انرژی و ونچر گلوبال هستند.

این مذاکرات می‌تواند به امضای قراردادهایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار منتهی شود که واردات LNG چین از امریکا را در سال‌های آینده افزایش می‌دهد. در اوج جنگ تجاری امریکا و چین در سال ۲۰۱۹، تجارت گاز برای مدت کوتاهی متوقف شد. ساخت تاسیسات صادرات LNG سال‌ها زمان می‌برد و چندین پروژه در امریکای شمالی در دست کار است که انتظار نمی‌رود صادرات از آنها تا اواسط دهه جاری آغاز بشود.

مذاکرات با صادرکنندگان LNG امریکا اوایل امسال آغاز شد اما در ماه‌های اخیر در بحبوحه یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای تولید نیرو و سوخت گرمایشی در چند دهه اخیر، شتاب گرفته است. قیمت گاز طبیعی در آسیا امسال بیش از پنج برابر افزایش یافته و نگرانی‌ها نسبت به کمبود برق در زمستان جاری را برانگیخته است.

یک منبع صنعتی آگاه از این مذاکرات گفت: شرکت‌ها با کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها روبرو هستند. مذاکرات از آگوست که قیمت‌های کوتاه‌مدت به ۱۵ دلار به ازای هر واحد mmBtu صعود کرده بودند، به شکل جدی دنبال می‌شد.

یک منبع چینی دیگر گفت: پس از نوسان شدید اخیری که در بازار مشاهده شد، بعضی از خریداران افسوس می‌خورند که چرا قراردادهای بلندمدت کافی امضا نکرده‌اند.

واردات برای زمستان سال ۲۰۲۱ با افزایش قیمت‌های جهانی که به تقاضا آسیب زده، محدود شده است. خریدهای جدید موقعیت چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار LNG جهان را تحکیم خواهد کرد. این کشور امسال ژاپن را به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده LNG جهان پشت سر گذاشت.

محموله‌های امریکایی پیش از این در مقایسه با صادرات گاز قطر و استرالیا که مبتنی بر قیمت نفت هستند، گران بود اما اکنون ارزان‌تر شده است.

ارزیابی حجم کلی قراردادهای خریدی که در دست مذاکره هستند، دشوار است اما منابع آگاه می‌گویند سینوپک به تنهایی می‌تواند سالانه چهار میلیون تن LNG خریداری کند. به گفته معامله‌گران، سینوپک در مراحل نهایی مذاکرات با سه تا چهار شرکت برای خرید سالانه یک میلیون تن به مدت ۱۰ سال از آغاز سال ۲۰۲۳ است و در راستای این نیاز به دنبال خرید محموله‌های امریکایی است.

بر اساس گزارش رویترز، تاخیر در پروژه‌های صادرات LNG در کانادا که پتروچاینا سهم دارد و موزامبیک که هر دو شرکت پتروچاینا و CNOOC در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خرید LNG امریکا را جذاب کرده است. صادرکنندگان LNG امریکای شمالی به دلیل تقاضا از سوی اقتصادهای بزرگ آسیایی به ظرفیت‌شان اضافه می‌کنند.

 

ارسال نظر