اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۱۷

دلخوش: کمیسیون قضایی  به رمز ارزها ورود می‌کند

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن تشریح نقاط قوت و ضعف استفاده از رمزارز در تبادلات اقتصادی کشور گفت: با توجه به ابعاد حقوقی حوزه رمزارز ما درخواست کردیم که این موضوع برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز ارسال شود. سیدکاظم‌ دلخوش در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص ورود مجلس به موضوع تبادل رمز ارزها در کشور عنوان کرد: اعتقاد دارم استفاده از ظرفیت رمز ارزها در کشور می‌تواند خوب باشد و ما می‌توانیم مانند کشورهای دیگر با استفاده از این حوزه در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت داشته باشیم، البته این حوزه خطراتی دارد که باید به آن توجه کنیم، کنترل بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نهادها و دستگاه‌های نظارتی باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم از این رمز ارزها استفاده خوبی داشته باشیم. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: در همین تابستانی که گذشت شاهد بودیم که استفاده و استخراج نادرست از رمزارزها مشکلاتی را در حوزه قطعی برق برای مردم ایجاد کرد، مزارع بی‌در و پیکر استخراج فاقد برنامه‌ریزی بودند و مردم را دچار قطعی برق کردند و برای صنایع ما هم مشکل ایجاد کردند. دلخوش اضافه کرد: کمیسیون اقتصادی به صورت جامع به حوزه رمز ارز اشراف ندارد، این موضوع فعلا در اختیار یک گروه تحقیقاتی است، با توجه به ابعاد حقوقی حوزه رمزارز ما درخواست کردیم که این موضوع برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز ارسال شود.

اصلاح چرخه تخصیص اعتبار به تولید با ارایه کارت اعتباری

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با اجرای طرح کارت اعتباری در قالب زنجیره تامین چرخه تخصیص تسهیلات بانکی به بخش تولید اصلاح می‌شود. علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با ایبِنا، در رابطه با تخصیص کارت‌های اعتباری به مردم مبتنی بر زنجیره تامین اعتبار، اظهار کرد: این کارت در تمام دنیا عرف بوده و در آینده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از اینرو استفاده از این کارت‌ها در این شرایط می‌تواند به اقشار کم درآمد جامعه کمک کند.نباید به اعطای کارت اعتباری در جهت کمک به مردم اکتفا کرد و باید اقتصاد از ریشه درست شود یعنی برای اینکه بتوانیم قدرت خرید مردم را درست کنیم باید به صورت علمی این اتفاق بیفتد.اتفاق مثبتی که در تخصیص این کارت‌ها افتاده این است که به جای پول از اعتبار استفاده شده، زیرا اعتبار از همه جهات برای کشور و دولت بهتر است، زیرا این اعتبار سبب نمی‌شود نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند و همچنین باعث می‌شود تولید به حرکت در بیاید. بابایی کارنامی افزود: در گذشته کارت‌های اعتباری براساس پول بود و این پول توسط مردم در موارد دیگری به غیر از خرید کالا مورد استفاده قرار می‌گرفت و اصلا این یارانه به سمت تولید نمی‌رفت، ولی با این ابتکار می‌توان گفت که چرخه معیوب درست شده است.امروزه کمک به تولید کشور باید جزو اولویت‌های دولت جدید باشد، از اینرو این کارت‌های اعتباری می‌تواند به تولید کشور کمک کند و باعث رونق آن شود و همچنین به مردم در جهت تهیه نیازهای خودشان کمک خواهد کرد.در نهایت این روش بانک‌ها درست است و باید ادامه‌دار باشد، اما باید اجازه دهند تیم اقتصادی جدید دولت سر و شکل بگیرد و همچنین مجلس شورای اسلامی بیشتر بر روی این حرکت کار کند تا به صورت زیرساختی انجام شود.

لیر ترکیه در قعر تاریخی

ارزش پول ملی ترکیه در کمترین سطح تاریخی خود قرار گرفت.به گزارش بلومبرگ، تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره باعث ریزش مجدد ارزش لیر شد. بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با یک درصد کاهش به ۱۸ درصد برساند تا نرخ بهره مجددا به سطح خود در ماه آگوست برسد. این نگرانی در بین معامله گران وجود دارد که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در بانک مرکزی ترکیه، رجب طیب اردوغان مداخلات بیشتری را در کار این نهاد انجام دهد.

رییس‌جمهور ترکیه که یکی از منتقدان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می‌شود اخیرا در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفته بود نرخ بهره باید از مقادیر فعلی کمتر شود. وی با بیان اینکه رسیدن به یک محیط سرمایه‌گذاری آرام نیازمند خلاص شدن از شر نرخ بهره بالا است، افزود: نرخ تورم بالای ترکیه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به خاطر بالا بودن نرخ بهره است. 

نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و امریکا، کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس‌جمهور ترکیه- با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم‌ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و امریکا نیز به همین دلیل تحریم‌هایی علیه ترکیه اعمال کرده است. 

لیر که دو هفته پیش به بالا‌ترین سطح هفت هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در دو ماه ماه اخیر رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۸ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۲.۴۱ درصد افزایش به ۸.۸۹ لیر رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۴۱۸ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۱۵۸ لیر اعلام شد.


 

ارسال نظر