رییسی بر اجرای تعهدات عراق درباره مطالبات مالی ایران تاکید کرد

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۵۲
رییسی بر اجرای تعهدات عراق درباره مطالبات مالی ایران تاکید کرد

 ابراهیم رییسی روز گذشته میزبان اولین مقام عالیرتبه یک کشور خارجی به عنوان رییس جمهو‌ر بود. الکاظمی نخست‌وزیر عراق میهمان مقامات کشورمان بود. از نکات جالب این سفر ملاقات رییسی با الکاظمی نه در مجموعه سعدآباد که همواره پذیرای مقامات عالیرتبه خارجی بود بلکه با خرق عادت در مجموعه اجلاس سران میزبانی شد. در این دیدار رییس‌جمهوری با بیان اینکه تعامل گسترده اقتصادی بین تهران و بغداد به نفع دو ملت و توسعه منطقه است، بر اجرای تعهدات عراق درباره مطالبات مالی ایران تاکید کرد.

سید ابراهیم رییسی در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه دو ملت ایران و عراق از اشتراکات گسترده و عمیق تاریخی فرهنگی و مذهبی برخوردار هستند اظهار داشت: روابط دو ملت فراتر از سطح جغرافیایی و همسایگی بوده و هیچ عاملی نمی‌تواند در پیوند ناگسستنی دو ملت خدشه‌ای ایجاد کند. رییسی با بیان اینکه ظرفیت همکاری دو کشور خیلی بیشتر از سطح کنونی است، گفت: ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور مورد شناسایی و توافق قرار گرفته و اکنون زمان اجرایی کردن توافقات و تعامل گسترده اقتصادی به سود منافع دو ملت و توسعه منطقه‌ای است. رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به لزوم توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، اجرای توافقات موجود بین تهران و بغداد از جمله اتصال خطوط ریلی شلمچه-بصره را مورد تاکید قرار داد و خواستار اجرای تعهدات عراق درخصوص مطالبات مالی ایران شد. رییسی در ادامه با تاکید بر تداوم همکاری دو کشور در حوزه‌های راهبردی، به اجلاس بغداد اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از نقش‌آفرینی منطقه‌ای عراق حمایت می‌کند و به‌دنبال تثبیت امنیت منطقه با محوریت ایران، عراق و کشورهای پیرامونی بدون مداخله نیروهای خارجی هستیم.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: تهران حامی گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای، بدون مداخله بیگانگان است.

رییسی تصریح کرد: حضور نیروهای خارجی به ویژه امریکایی‌ها در منطقه در هر یک از کشورهای منطقه مخل امنیت و ثبات در سطح منطقه است و هیچ سودی برای کشورهای منطقه ندارد و اجرای قانون مجلس عراق در این رابطه می‌تواند موثر باشد.

رییسی همچنین مواجهه و بررسی قاطع ابعاد سیاسی و حقوقی ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مجامع حقوقی و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد.

رییس‌جمهوری با اشاره به ملاحظات دولت عراق درباره همه‌گیری ویروس کرونا اظهار داشت: امیدواریم تا حد ممکن، زمینه سفر عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) تسهیل شود.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه ارتباطات عمیق تاریخی، تمدنی و مذهبی، مناسبات ویژه‌ای در روابط ایران و عراق رقم زده است اظهار داشت: بغداد مصمم است سطح همکاری‌های خود در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری را هرچه بیشتر گسترش دهد و فعال کردن ظرفیت‌های توسعه روابط اقتصادی در همه بخش‌ها را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

نخست‌وزیر عراق با استقبال از سخنان آیت‌الله رییسی در مراسم تحلیف خاطرنشان کرد: سخنان شما درباره تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه بسیار خوب و دقیق بود و این نگاه با استقبال سران دولت‌های منطقه مواجه شد.

الکاظمی همچنین با تقدیر از نقش ویژه حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: آمادگی داریم تا فعالیت تیم مشترکی که مساله حقوقی این ترور را به‌صورت داخلی و بین‌المللی پیگیری می‌کند، تقویت کنیم.

نخست‌وزیر عراق همچنین با ارایه گزارشی از موفقیت‌آمیز بودن اجلاس بغداد، خواستار حمایت جمهوری اسلامی ایران از نقش آفرینی عراق در منطقه شد.

وی با اشاره به لزوم عملی کردن تعهدات کشورش در مقابل ایران، بر پیگیری سریع انجام کامل این تعهدات تاکید کرد.

  شمخانی:   پیگیر پرونده ترور سرداران مقاومت هستیم

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بعدازظهر (امروز یکشنبه) با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار دریابان شمخانی با استقبال از ابتکار عمل دولت عراق در برگزاری نشست بغداد تصریح کرد: تمرکز بر اشتراک مساعی و همگرایی کشورهای منطقه بدون حضور کشورهای فرامنطقه‌ای می‌بایست در دستور کار دایمی کشورهای منطقه باشد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تحرکات فزاینده گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را نگران‌کننده و مخل امنیت مرزهای دو کشور دانست و بر لزوم خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان از عراق تاکید کرد. شمخانی با اشاره به همکاری برخی کشورهای سازشکار منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: اینگونه اقدامات که در چارچوب دکترین جدید امنیت ملی امریکا در منطقه صورت می‌گیرد نه تنها کمکی به ایجاد امنیت و ثبات نمی‌کند بلکه موجب تصاعد بحران و تشدید ناامنی در منطقه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد؛ ۲۰ سال اشغال فاجعه‌بار افغانستان توسط امریکا ثابت کرد حضور و دخالت امریکا در منطقه، جز بی‌ثباتی، ناامنی و وارد شدن خسارت‌های بزرگ مادی و معنوی به مردم منطقه حاصلی ندارد. شمخانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه برای پایان دادن به حضور امریکا در منطقه تاکنون هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند؛ تصریح کرد: پیگیری پرونده ترور سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس و مجازات عاملین آن همچنان در صدر مطالبات دو ملت ایران و عراق و جبهه مقاومت قرار دارد و باید با همکاری دو کشور این خواسته به حق جامه عمل بپوشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اجرای کامل توافقات میان تهران و بغداد به ویژه در حوزه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و افزود گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با همسایگان، سیاست تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران و از اولویت‌های اصلی دولت جدید است.

در این دیدار مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در سخنانی با اشاره به نقش ممتاز و راهبردی جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم به ویژه داعش گفت: دولت و ملت عراق هیچگاه فداکاری و کمک‌های همه‌جانبه دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران در شرایط سخت عراق را فراموش نخواهد کرد. 

وی تصریح کرد: ملت و دولت عراق به پاس کمک‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران همواره در هنگامه مشکلات و سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهد ماند.

نخست‌وزیر عراق، همکاری مستمر نهادهای امنیت ملی دو کشور را در ابعاد مختلف مکمل و تسریع‌کننده مناسبات عراق و ایران عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: عراق با علاقه‌مندی آماده است که ظرفیت‌های سیاسی و امنیتی خود را در مسیر همکاری و نزدیکی بیشتر کشورهای منطقه و رفع سوءتفاهم‌هایی که مخل ثبات است به‌کار گیرد.

 

ارسال نظر