با مذاکره مفید مخالفتی نداریم

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۳۴

به نظر می‌رسد بعد از مشخص شدن شمایل رییس‌جمهور دولت سیزدهم ایران، فرانسه در حکم حلقه ارتباطی کشورهای غربی با دولت تازه بر صدر نشسته ایرانی عمل‌کرده است. در طول دو ماهی که از آغاز ریاست‌جمهوری رییسی بر رای هرم اجرایی کشور می‌گذرد تا به امروز مکرون 2بار در تماس تلفنی با رییسی تلاش کرده است اعتماد او را برای تداوم گفت‌وگوها با غرب جلب کند. جدای از تماس تلفنی مکرون در نشست کشورهای منطقه‌ای در بغداد نیز پالس‌های مثبتی به امیر عبدالهیان ارسال کرد و از آمادگی کشورش برای توسعه مناسبات ارتباطی با تهران خبر داد.

در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران بعد از مشخص شدن ترکیب کابینه به دنبال آگاهی از راهبردهای دولت سیزدهم در مواجهه با پرونده هسته‌ای و چشم‌انداز مذاکرات ایران با کشورهای 1+4و امریکا هستند، گفت‌وگوی روزگذشته ابراهیم رییسی با مکرون رییس‌جمهوری فرانسه بخش‌های بسیاری از این پازل ارتباطی را برای افکار عمومی روشن کرد. بعد از اخباری که از سوی امیر عبدالهیان در نشست منطقه‌ای بغداد از گفت‌وگو بارییس‌جمهوری فرانسه منتشر شد، گفت‌وگوی روزگذشته رییسی با مکرون را باید مهم‌ترین اقدام ارتباطی دولت سیزدهم برای ترسیم مناسبات ارتباطی معقول با غرب تفسیر و تحلیل کرد.البته پس از این در 18مردادماه و در نخستین روزهای ریاست‌جمهوری رییسی، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه در تماسی با او بر سر مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کرد. دو طرف از «توسعه»روابط با یکدیگر حرف زدند و رییسی از «عدم پایبندی اروپا» به تعهداتش انتقاد کرد. در جریان گفت‌وگوی مردادماه، ابراهیم رییسی تاکید کرد: «دولت جدید ایران از توسعه روابط با فرانسه بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل استقبال می‌کند.»دیروز نیز رییسی از اعلام آمادگی ایران برای توسعه مناسبات با فرانسه خبر داده است و مکرون نیز از آمادگی فرانسه برای رقم زدن فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی و ارتباطی دو کشور خبر داده است. باید دید سرانجام گفت‌وگوهای میان ایران و فرانسه باعث فروریزی دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و غرب خواهد شد یا اینکه دو طرف برای رسیدن به چشم‌اندازهای ارتباطی تازه به زمان بیشتری نیاز دارند.

رییس‌جمهوری ایران گفت: دولت ایران از توسعه روابط با فرانسه به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری استقبال می‌کند و آمادگی داریم همکاری‌های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنیم.

به گزارش پاد، عصر دیروز در تماس تلفنی امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه با استقبال از پیشنهاد وی درمورد بازنگری در روابط دو کشور و آغاز فصل نوینی از روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای تهران– پاریس، خاطرنشان کرد: دولت ایران از توسعه روابط با فرانسه به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری استقبال می‌کند و آمادگی داریم همکاری‌های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنیم. به‌طور قطع استقلال سیاسی ایران و فرانسه اندوخته ارزشمندی برای برقراری روابط متوازن، قوی و پایدار میان دو کشور است و منافع مشترک ما در ممانعت از دخالت عوامل برون‌زا در این روابط است. رییس‌جمهوری درپاسخ به اظهارات رییس‌جمهور فرانسه درمورد نشست سران کشورهای همسایه عراق در بغداد، با بیان اینکه ایران همواره و در مقاطع مختلف درکنار مردم عراق بوده است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مردم عراق برای برقراری صلح و آرامش در منطقه بوده است و همکاری‌های درون‌منطقه‌ای را در جهت ایجاد امنیت و آرامش درمنطقه بسیار مفید می‌دانیم. رییسی درخصوص تلاش کشورهای منطقه و جهان برای مبارزه با تروریسم، با بیان اینکه داعش توسط امریکایی‌ها ایجاد شده و مورد حمایت قرار می‌گیرد، گفت: امریکایی‌ها برای حمایت از داعش و تروریسم جدید باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند. وی با تقبیح سیاست برخی کشورها که تروریسم را به بد و خوب تقسیم می‌کنند، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران، تروریسم در هر نوع آن را محکوم می‌کند و از نظر ما فرقی بین داعش دمشق، داعش عراق و داعش خراسان وجود ندارد. رییس‌جمهوری درخصوص موضوع افغانستان با بیان اینکه امریکایی‌ها اشتباه بزرگی در افغانستان مرتکب شدند و ۲۰سال اشغال این کشور هیچ سودی برای مردم آن نداشته است، گفت: در شرایط فعلی، همه باید کمک کنند تا یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌ها در افغانستان تشکیل شود و اجازه دهیم مردم افغانستان، سرنوشت خود را رقم بزنند. رییسی با تاکید بر اینکه سیاست مداخله نظامی ناتو و امریکا در افغانستان شکست خورده است، گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که گروه‌های افغان به یک الگوی مورد قبول همه مردم افغانستان دست پیدا کنند و در این راستا جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح و آرامش و امنیت و جلوگیری از برادرکشی در افغانستان آماده است. 

 رییسی همچنین درخصوص مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی‌فایده است.

رییس‌جمهوری فرانسه نیز در با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط بین ایران و فرانسه و لزوم بازبینی در روابط دو کشور و رقم زدن فصل جدیدی در روابط دوجانبه گفت: باید حرکت جدیدی با محورهای جدید در روابط دو کشور در زمینه‌های دوجانبه و در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های منطقه‌ای آغاز کنیم. مکرون با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان تاکید کرد: معتقدم دولت آتی افغانستان باید حاصل اراده ملی مردم این کشور باشد و طالبان در این کشور باید به موضوعاتی همچون حقوق بشر و تعهدات بین‌المللی پایبند باشد. مکرون در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین با اشاره به موضوع هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین در این زمینه با حضور ایران از سرگرفته شود.

 

ارسال نظر