از گفت‌وگوی منطقه‌ای حمایت می‌کنیم

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۵۹

سخنرانان در نشست اجلاس حمایت منطقه‌ای از عراق  بخش مهمی از اظهارات خود را به حمایت از امنیت و ثبات در عراق اختصاص دادند. به گزارش «انتخاب»، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ثبات، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق، آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای اعلام می‌نماید. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تحقق صلح از طریق گفت‌وگو و مذاکره درون منطقه‌ای تاکید داشته و امیدوار است کشورهای منطقه‌ای به این باور مشترک دست یابند که امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه محقق نخواهد شد. عبدالله دوم شاه اردن که به این اجلاس آمده بود هم طی سخنانی گفت که حامی تلاش‌های عراق برای مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم و بازسازی در این کشور هستیم . وی گفت که عراق بخش محوری را در گسترش گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند. شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر یکی دیگر از سخنرانان در اجلاس حمایت منطقه‌ای از عراق بود. امیر قطر گفت که از همه تلاش‌ها برای ایجاد امنیت و ثبات در عراق حمایت می‌کنیم. شیخ تمیم تاکید کرد که کشورش از ملت عراق برای رسیدن به اهداف خود حمایت به عمل می‌آورد. عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر هم اجلاس عراق را فرصتی برای تبادل نظر و مشورت و رویارویی با بحران‌های منطقه بر شمرد. السیسی گفت: اطمینان داریم که عراق در برگزاری انتخابات آینده موفق خواهد بود. رییس‌جمهوری مصر اظهار داشت: از عراق در مسیر و ثبات و حفاظت از وحدت سرزمینی و بازسازی نقش آن در منطقه حمایت می‌کنیم . او تاکید کرد که کشورش مخالف هرگونه دخالت در امور عراق است . شیخ صباح الخالد الحمدالصباح، نخست‌وزیر کویت که به نیابت از امیر این کشور به عراق سفر کرده بود گفت که کشورش هرگز در امور داخلی عراق دخالت نخواهد کرد. آنها همچنین بر ضرورت یکپارچگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به شکلی که تاثیری مثبت بر ثبات منطقه داشته باشد، تاکید کردند. وی گفت که عراق با برگزاری انتخابات یک مرحله سرنوشت‌ساز را در پیش رو دارد. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم در این اجلاس تاکید کرد که کشورش آماده کمک برای بازسازی عراق از طریق اجرای پروژه‌های حیاتی و زیربنایی است . وی گفت که عراق نباید میدانی برای رقابت بلکه میدانی برای مشارکت باشد. تروریسم در آینده عراق جایی ندارد. آماده هرگونه حمایت از مبارزه عراق با تروریسم و پشتیبانی از نهادهای عراقی هستیم .

چاووش اوغلو با حمایت از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق گفت که مخالف وجود پ‌ک‌ک در عراق هستیم . فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان که آخرین نفری بود که برای شرکت در اجلاس بغداد وارد عراق شد، گفت که کشورش از ثبات و وحدت ارضی عراق حمایت می‌کند و نسبت به امنیت و ثبات و توسعه این کشور پایبند است. وی با بیان اینکه با عراق و دیگر کشورهای منطقه برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم همکاری می‌کنیم، اظهار داشت: دیپلماسی عربستان مبتنی بر حمایت از صلح و جلوگیری از تنش‌ها و ایجاد گفت‌وگو در مطقه است. جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین شرکت‌کنندگان در این اجلاس به شمار می‌رود و ریاست هیات ایرانی را در این اجلاس دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برعهده دارد. در این اجلاس امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه، عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، شیخ تمیم امیر قطر، عبدالله دوم پادشاه اردن، حاکم دبی و وزیران خارجه سعودی و ترکیه هم حضور دارند. عراق اعلام کرده است که این اجلاس با هدف کاهش تنش در منطقه و توسعه مناسبات اقتصادی و حل اختلافات میان کشورهای همسایه عراق برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی این نشست حمایت همه‌جانبه خود را از دولت و ملت عراق ابراز داشتند و افزودند: تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی باید منسجم شوند و تاثیر مثبتی بر ثبات منطقه و امنیت عراق بگذارند. شرکت‌کنندگان تاکید کردند، برگزاری این کنفرانس از سوی عراق دلیلی روشن بر دنبال کردن سیاست توازن و تعادل مثبت در روابط خارجی است.

در بیانیه پایانی کنفرانس آمده است، شرکت‌کنندگان اذعان کردند منطقه با چالش‌هایی روبرو است که مستلزم همکاری کشورهای منطقه براساس همکاری مشترک است. در بیانیه پایانی از تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به زمینه مشترک در دو فضای منطقه و جهان تقدیر شد. حاضران همچنین بر لزوم تقویت تلاش‌ها با عراق برای تعامل با چالش‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین و همچنین بر لزوم حمایت از تلاش‌های دولت عراق برای بازسازی و خدمت‌رسانی و حمایت از زیرساخت‌ها تاکید کردند. شرکت‌کنندگان حمایت خود را از تلاش‌های دولت عراق در تقویت موسسات کشور طبق سازوکار قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی و حمایت از تلاش‌های عراق در درخواست برای نظارت بین‌المللی به منظور تضمین شفافیت روند انتخابات آینده اعلام کردند. شرکت‌کنندگان بیان کردند چالش‌های فراروی منطقه تعامل کشورهای منطقه براساس همکاری مشترک و منافع متقابل طبق اصول حسن هم‌جواری و عدم مداخله در امور داخلی و احترام به حاکمیت ملی را می‌طلبد. شرکت‌کنندگان از تلاش‌های عراق و فداکاری‌های گسترده آن در جنگ علیه تروریسم با مساعدت ائتلاف بین‌المللی و برادران و دوستان برای رقم زدن پیروزی تقدیر کرده و از توانمندی‌های نظامی و امنیتی عراق به شکلی که در تقویت امنیت دخیل باشد، استقبال کردند. آنها بار دیگر مخالفت خود را با انواع تروریسم و تفکر افراطی ابراز داشتند.

 

ارسال نظر