شروع بودجه‌ریزی برای سال ۱۴۰۱

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۴۴
شروع بودجه‌ریزی برای سال ۱۴۰۱

با برگزاری اولین جلسه ستاد تدوین بودجه، فرایند بودجه‌ریزی سال آینده آغاز شد.

به گزارش ایسنا، امروز (دیروز) اولین جلسه ستاد تدوین بودجه ۱۴۰۱ در سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است، بودجه‌ای که دولت سیزدهم باید آن را به عنوان این لایحه پیشنهادی خود در نیمه آذرماه به مجلس تحویل دهد.

گرچه جزییاتی از این جلسه منتشر نشده ولی با توجه به شرایط موجود در بودجه ۱۴۰۰ و ابعاد مختلف درآمد و هزینه‌ای و کسری که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تدوین بودجه سال بعد می‌تواند برای دولت جدید بسیار پرچالش باشد.

برای بودجه امسال که رییس سازمان برنامه و بودجه نیز به کسری آن اذعان داشته و برخی نمایندگان این کسری را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌اند، با دستور رییس‌جمهور قرار بر بررسی و اصلاح و حتی ارایه متمم شده است که البته هنوز اعلامی درباره اقدام در این رابطه از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت نگرفته است.

به هر صورت عملکرد بودجه امسال و نحوه مدیریت دولت در منابع و مصارف و ایجاد راه‌های درآمدزایی قابل اطمینان و از سویی مدیریت هزینه در سال بعد در لایحه‌ای که در دستور کار قرار دارد حائز اهمیت خواهد بود، این در حالی است که در بودجه سال جاری رشد شدید هزینه‌ها به ویژه چند برابر شدن هزینه‌های جاری و از سویی افزایش منابع دولت در صورتی که تضمینی برای تحقق بخش‌هایی از آن نبوده، اکنون دولت را با مشکل در تامین منابع مواجه است.

آن‌طور که اخیرا میرکاظمی- رییس سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرده است عملکرد درآمدی در سال جاری فقط ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بوده در صورتی که در همین مدت مصارف به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است، از منابع مورد استفاده نیز حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواهی بوده که دولت از بانک مرکزی گرفته است، اقداماتی که عاملی برای افزایش پایه پولی و تشدید‌کننده تورم است.

بودجه امسال که خود با اعداد و ارقام قابل ملاحظه و رشدیافته‌ای نسبت به سال گذشته از سوی دولت راهی مجلس شده بود با افزایش بیشتری مواجه شد؛ به گونه‌ای که سقف کلی بودجه از ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان لایحه به بیش از ۲۸۸۰ میلیارد تومان رسید.

از بودجه کل، منابع عمومی که در سال گذشته کمتر از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود در لایحه امسال به۸۴۱ هزار میلیارد افزایش یافت که همراه با ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی بودجه عمومی را به ۹۲۹ هزار میلیارد تومان می‌رساند، با این وجود در مصوبه نهایی، بودجه رشد بیشتری کرد و منابع و مصارف عمومی در ۱۲۲۷ هزار میلیارد تومان تراز شد و بودجه عمومی از ۱۳۷۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

اکنون با توجه به این شرایطی که بودجه ۱۴۰۰ دارد اینکه دولت در سال بعد در بودجه چه برنامه‌ای برای پیش‌بینی منابع نفتی که در بودجه امسال چهار برابر شده و بسیار بحث‌برانگیز بود دارد یا در مورد تامین ارز کالاهای اساسی و مدیریت ارز ۴۲۰۰ چه تصمیمی می‌گیرد، مصارف را چگونه صرفه جویی خواهد کرد، فرار‌ها و معافیت‌های مالیاتی را چطور اصلاح می‌کند یا اهداف تورمی، اشتغال و مدیریت یارانه‌های پنهان و آشکار را بر چه اساسی انجام خواهد داد بخشی از اما و اگرهای اساسی تدوین اولین بودجه دولت سیزدهم خواهد بود.

 

ارسال نظر