اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۰۰:۳۹:۵۸
کد خبر: ۱۸۱۲۵۷

تحریم‌ چند نهاد و شخص به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه

امریکا چندین شخص و شرکت را به بهانه حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزارت خزانه‌داری امریکا با انتشار بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌هایی علیه چند نهاد و شخص به دلیل همکاری در زمینه نفتی و حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران ایران خبر داد. در این بیانیه ادعا شده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری امریکا (OFAC) افراد و نهاد‌های مرتبط با یک «شبکه بین‌المللی قاچاق نفت» را تحریم می‌کند که از نیروی قدس سپاه پاسداران ایران حمایت می‌کنند.» در این بیانیه نام یک فرد، ۴ شرکت و یک نفتکش تحریم شده از قرار زیر است:  «محمود رشید الحسبی» کارگزار تبعه عمان. شرکت «نیمر اینترنشنال ال. ال. سی» مستقر در عمان، به بهانه ارتباط با محمود رشید الحسبی و کمک به تسهیل فروش نفت ایران. شرکت «اوربیت پتروکمیکال تریدینگ ال. ال. سی» از عمان به دلیل ارتباط با شرکت نیمر اینترنشنال ال.‌ال.‌سی شرکت «برِیوری مریتایم» از لیبریا به دلیل ارتباط با محمود رشید الحسبی، شرکت «نیمر اینترنشنال اس. آر. ال» از رومانی به دلیل ارتباط با محمود رشید الحسبی، نفتکش «عمان پراید» با پرچم لیبریا به دلیل استفاده شرکت بریوری مریتایم از این نفتکش، این در حالی است که منابع خبری به تازگی اعلام کردند دولت کنونی امریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن» در نظر دارد فشار‌ها را بر ایران برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای افزایش بدهد. گزینه‌های امریکا در این راستا نیز شامل «محدودیت‌های شدیدتر برای صادرات نفت ایران» و همچنین «تحریم‌های جدید علیه برنامه‌های موشکی و هواپیما‌های بدون سرنشین ایران» است. مقامات دولت امریکا در حالی خود را در تلاش برای بازگشت به برجام نشان می‌دهند و ادعاهایی برای آن مطرح می‌کنند که با وجود گذشت ماه‌ها از روی کار آمدن دولت جدید امریکا تاکنون هیچ گام عملی در راستای عمل به توافقی که خود آن را نقض کردند و همچنین برداشتن تحریم‌ها برنداشته‌اند. مذاکرات برجامی در وینِ اتریش با هدف بازگرداندن امریکا به توافق هسته‌ای برجام و همچنین از سوی دیگر مجاب کردن ایران برای متوقف کردن اقدامات خود در راستای کاستن از تعهدات برجامی، از فروردین سال ۱۴۰۰ در وین آغاز شد.

 

شیوع دلتا چشم‌انداز بهبود تقاضا را تاریک کرد

 به دنبال افزایش شیوع نوع دلتای ویروس کرونا که باعث نگرانی از وضعیت تقاضای جهانی نفت خام شده، قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته نیز روند نزولی را ادامه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین از رویترز، از آنجا که افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در سراسر جهان دولت‌ها را مجبور به اعمال مجدد محدودیت‌های مسافرتی کرد، پس از هشدار آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص کاهش تقاضا برای نفت خام و فرآورده‌های آن، قیمت طلای سیاه روز جمعه برای دومین روز متوالی کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت به دنبال تجربه 13 سنت افت در جلسه معاملاتی گذشته، 58 سنت معادل 0.8درصد کاهش یافت و به 70 دلار و 73 سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت امریکا پس از 0.2درصد کاهش در روز گذشته، امروز با 65 سنت معادل 0.9درصد افت، به قیمت 68 دلار و 44 سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. هر دو شاخص در هفته جاری تغییر اندکی تجربه کردند. جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA اذعان داشت: «واکنش ناگهانی آژانس بین‌المللی انرژی بازار را تحت تاثیر قرار داد، مانع رشد قیمت نفت شد و واقعیت تاثیر نوع دلتا را نشان داد.»

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا، رشد تقاضا برای نفت خام در ماه جولای متوقف شد و قرار است با سرعت کمتری برای مدت باقی مانده سال 2021 افزایش یابد.

از طرفی، بانک‌ها نیز پیش‌بینی تقاضای خود را برای کوتاه‌مدت کاهش داده‌اند.

جی‌پی‌ مورگان اظهار کرد: «در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که تقاضای جهانی در ماه جاری متوقف شده است. تقاضای نفت در ماه آگوست به 98.3 میلیون بشکه در روز رسیده و به‌ طور میانگین انتظار می‌رود میزان آن در ماه سپتامبر  97.9میلیون بشکه در روز باشد. در مقایسه، تقاضا در ماه جولای به‌ طور میانگین 98 میلیون بشکه در روز بود.»

به همین ترتیب، از آنجا که قرار است تقاضا در ماه‌های آگوست و سپتامبر کاهش یابد، گلدمن ساکس برآورد خود را در خصوص کسری نفت جهان از روزانه 2.3 میلیون بشکه در کوتاه‌مدت، به یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است. با نگاهی به فراتر از ریسک کوتاه‌مدت ناشی از دلتا، این بانک همچنان انتظار دارد که بهبود تقاضا در کنار افزایش نرخ واکسیناسیون ادامه یابد.

در مقابل، به‌رغم نگرانی‌های فزاینده در خصوص افزایش موارد ابتلا به کووید-19، اوپک روز پنجشنبه بر پیش‌بینی‌های خود مبنی بر افزایش مجدد تقاضای جهانی نفت در سال جاری و رشد بیشتر در سال 2022 پایبند ماند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) در گزارش ماهانه خود همچنین انتظارات خود را برای عرضه در سال آینده، از سوی تولیدکنندگان دیگر از جمله شیل امریکا افزایش داد. کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالاها در Capital Economics  در یادداشتی نوشت: «اگر چه اوپک پلاس پیش‌بینی تقاضای خود را بدون تغییر باقی گذاشت، ما فکر می‌کنیم که چشم‌انداز تقاضای کوتاه‌مدت بدتر شده که می‌تواند به معنای امکان تعدیل برنامه‌های عرضه این گروه در نشست بعدی باشد.»

 

ارسال نظر