هیچ ایرانی خارج از کشور ممنوع‌الورود نیست

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۷۱

رییس قوه قضاییه دیروز ضمن گرامیداشت «روز خبرنگار»، خبرنگاران را «راویان صادق و امین جامعه» معرفی کرد و خطاب به مسوولان مرکز رسانه قوه قضاییه تاکید کرد که از ظرفیت همه رسانه‌های کشور به‌خصوص صداوسیما برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و افزایش دانش حقوقی مردم در راستای کاهش پرونده‌های قضایی استفاده کنند. غلامحسین محسنی اژه‌ای که در نشست شورای عالی قوه قضاییه سخنرانی می‌کرد، با اشاره به بازدید اخیر از بازداشتگاه‌های موقت و امنیتی اوین و گفت‌وگو با افرادی که به اتهام امنیتی یا غیر امنیتی در این بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند، به روسای کل دادگستری‌ها، دادستان‌ها و قضات دستور داد که هرچند وقت یک بار از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها سرکشی کنند. او گفت: مسوولان قضایی نباید به گزارش دادیاران و ناظران زندان اکتفا کنند، بلکه باید بیش از پیش بر زندان‌ها نظارت داشته باشند تا بتوانند درخصوص بازداشت‌شدگان تصمیمات درست اتخاذ نمایند. او همچنین با تاکید بر پرهیز از صدور قرارهای بازداشت موقت در موارد غیرضروری، در ادامه سخنانش به روسای کل دادگستری‌ها درباره تعیین تکلیف پرونده‌هایی که روند رسیدگی به آنها در دادسراها، دادگاه‌ها، شعب تجدیدنظر، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری طولانی شده تذکر داد و به آنها دستور داد علت و عوامل طولانی شدن رسیدگی به این پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دهند. رییس دستگاه قضا به‌طور خاص به رییس کل دادگستری استان تهران ماموریت داد که ظرف یک هفته با آمارگیری از شعب تجدیدنظر، وضعیت پرونده‌هایی که بیش از یک سال از تعیین تکلیف آنها گذشته را مورد بررسی قرار دهند.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخوردهای قضایی اظهار داشت: هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد. اژه‌ای گفت: اتفاقا مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آنها رسیدگی شود، به نفع آنهاست و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شوند. رییس قوه قضاییه گفت: در حال حاضر افرادی در خارج از کشور هستند که اموال و امکانات آنها در داخل سرپرست ندارد و برخی افراد ذینفع آنها را برای بازگشت به کشور می‌ترسانند، اما اگر این افراد برگردند، مسائل مالی آنها در یک تحقیق و بررسی ساده و دقیق روشن می‌شود.

اژه‌ای ادامه داد: افرادی هستند که به دلیل آنکه ممنوع‌الخروج بوده‌اند نگرانی دارند که به محض ورود به مرز دستگیر شده و راهی زندان شوند و به اتهامات آنها رسیدگی نشود که این افراد می‌توانند با هماهنگی با سیستم قضایی و بدون آنکه بازداشت شوند، به کشور بازگردند. رییس دستگاه قضا بر همین اساس به دادستان‌ها و روسای کل دادگستری‌ها متذکر شد افرادی که سالیان دور ممنوع‌الخروج بودند و اکنون نیز حکم جلب ندارند، ضرورتی ندارد صرفا به خاطر ممنوع‌الخروج بودن، در بدو ورود به کشور دستگیر شوند و حتما نباید این کار انجام شود. اژه‌ای تاکید کرد: بسیاری از افراد که پرونده کیفری یا حقوقی دارند به خصوص آنها که مساله حقوقی دارند و مدت زیادی از حکم جلب یا ممنوع‌الخروجی آنها گذشته، ضرورتی برای بازداشت‌شان وجود ندارد و این افراد می‌توانند با اعلام زمان و نحوه ورودشان به مرکز ارتباطات قوه قضاییه یا دادستان‌ها، بدون نگرانی وارد کشور شوند.

 

ارسال نظر