ضرب‌الاجل رییسی

۱۴۰۰/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۶۱
ضرب‌الاجل رییسی

آمار ابتلا به کرونا و مرگ بر اثر این بیماری طی روزهای اخیر بارها و بارها رکورد شکسته، بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان ادامه این روند را بحرانی و خطرناک توصیف کرده و معتقدند دولت باید هر چه زودتر چاره‌ای برای جلوگیری از این موج جدید کرونا دلتا بیندیشد. اما چه باید کرد؟ به گفته بسیاری از پزشکان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان دیر اقدام کردن برای واکسیناسیون سراسری و روند کند واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث بروز چنین وضعیت خطرناکی در کشور شده است. تعداد شهرهای قرمز بیش از 300 شهر است و بسیاری از بیمارستان‌ها اعلام کرده‌اند که دیگر نه تخت خالی در اورژانس دارند و نه جایی برای بستری بیماران بد حال در آی‌سی‌یو. این در حالی است که برخی مردم نیز از بستری شدن عزیزان‌شان در راهروهای بیمارستان خبر می‌دهند. از سوی دیگر حتی آرامستان‌های اکثر شهرهای بزرگ هم برای کفن و دفن متوفیان با مشکل مواجه هستند. اینکه بیشتر آرامستان‌ها آرایش بحرانی به خود گرفته‌اند و روزانه تعداد قابل توجهی متوفی دارند که باید برای کفن و دفن آنها اقدام کنند، در برخی از شهرها صحبت از تاسیس آرامستان‌های جدید هم به میان آمده است. این‌بار هم کرونا مثل خیلی از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله مسوولان را غافلگیر کرد. در حالی که هر روز از یک واکسن تازه توسط وزیر بهداشت رونمایی می‌شد و قرار بود این واکسن‌ها به دیگر کشورها هم صادر شود، حالا مردم با شرایط فوق بحرانی کرونا در سایه بی‌توجهی و روند بسیار کند واکسیناسیون مواجه‌اند. از سوی هنوز مسوولان هیچ اقدامی برای «لاک داون» انجام نداده‌اند و بررسی این موضوع بعد از چند روز به گفته وزیر کشور منتفی به نظر می‌رسد، در حالی که بسیاری از پزشکان و پرستاران زیر فشار رسیدگی به بیماران کرونایی که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، توان جسمی و روحی‌شان را از دست داده‌اند و تنها راه تجدید قوا برای کادر درمان را «لاک‌داون» کامل می‌دانند.

در این شرایط اما رییس‌جمهور جدید، دو روز بعد از مراسم تحلیف خود در اولین حضورش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از اقدام جهادی و جهشی برای مقابله با این بیماری سخن به میان آورده است. 

  اقدام جهادی، ضمانت اجرایی

رییسی در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود گفت: برای تغییر این وضعیت نیازمند اقدام جهادی و جهشی هستیم. او همچنین با بیان اینکه کار مسوولان اجرایی کشور فقط توصیه نیست، تاکید کرد: باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات اتخاذ شده درنظر گرفته شود.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید از انفعال در نحوه مقابله با کرونا خارج شویم و رویکردهای فعالانه اتخاذ شود، تصریح کرد: ضروری است که ساز و کارهای متناسب برای بسیج نیروهای داوطلب و نهادهای مردمی طراحی شود.

  نهایی کردن طرح تحول مقابله با کرونا

رییسی با اشاره به ضرورت دریافت پیشنهادهای تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجربیات عملی دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور برای نهایی کردن طرح تحول در مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هرچه زودتر تجارب یک سال و نیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادهای تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال کنند. رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد: طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات یک سال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار خواهد گرفت. رییسی افزود: طرح جامع تحول شامل پروتکل‌های بهداشتی، ساز و کارهای درمانی، فرآیند تامین و تولید واکسن، ساز و کار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکارهای پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش یافته ویروس، ساز و کارهای حمایت از کسب و کارهای متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهادهای مردمی در بخش‌های مختلف خواهد بود.

  دریافت نظرات کارگروه‌های تخصصی

رییسی با بیان اینکه تدوین طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا بلافاصله پس از پایان انتخابات، زیرنظر دفتر رییس‌جمهور آغاز شده بود، اظهار داشت: با دریافت نظرات کارگروه‌های تخصصی و فراخوان پیشنهادهای نو و اخذ تجربیات از مجامع علمی و تخصصی سراسر کشور، این طرح وارد مرحله نهایی و تصویب در ستاد ملی کرونا خواهد شد. رییس‌جمهور با بیان اینکه باید خودمان را مجهز کنیم که اگر کرونا ادامه داشت چگونه کشور را اداره کنیم، تصریح کرد: در عین حمایت از تولید داخلی واکسن، برای واردات واکسن از خارج نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

رییسی همچنین در این جلسه وضعیت برخی استان‌ها از جمله گلستان و خراسان رضوی که شرایط حادتری دارند را در ارتباط ویدئو کنفرانسی و در گفت‌وگوی مستقیم با استانداران این استان‌ها پیگیری کرد.

 

ارسال نظر