جزییات نرخ تورم استانی در تیرماه

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۶۸
جزییات نرخ تورم استانی در تیرماه

تعادل |

 براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت نرخ تورم تیرماه، عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ۳۲۷.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٥ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اطلاعات منتشر شده همچنین حاکی از این است که قم با ۴۰.۲ درصد و تهران با ۴۱.۷ درصد کمترین نرخ تورم دوازده ماه منتهی به تیرماه را ثبت کردند. مطابق آمار اعلامی، در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به لرستان با ٦.٩ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های سمنان و سیستان و بلوچستان با ١.٣ درصد افزایش است. در این ماه همچنین بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان خوزستان با ٥.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان با ١.٤ درصد افزایش است. مرکز آمار همچنین متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در تیرماه را منتشر کرد. بررسی نمودارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت موز و روغن نباتی جامد در تیرماه نسبت به ماه قبل از آن به ترتیب ۷.۲ و ۲.۶ درصد کاهش یافته است. نتایج حاصل از گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری همچنین نشان می‌دهد مرغ ماشینی با افزایش ۴.۲ درصدی بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه گذشته در گروه گوشت و فرآورده‌های آن داشته است.

     نرخ تورم در تیرماه

براساس گزارش مرکز آمار از وضعیت نرخ تورم تیرماه، عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۳۲۷.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان لرستان با ٥.٩ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سمنان با ١.٤ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٣.٦ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام با ٥٣.٩ درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با ٣٧.٧ درصد است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به عدد ٤٤.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان با ٥٠.١ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ٤٠.٢ درصد است.

     نرخ تورم خانوارهای شهری استان‌ها 

در تیر ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ۳۲۳.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به لرستان با ٦.٩ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های سمنان و سیستان و بلوچستان با ١.٣ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٢.٩ درصد است.بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به ایلام با ٥٢.٧ درصد با و کمترین آن مربوط به استان تهران با ٣٧.٧ درصد است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٣.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان با ٤٩.٩ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ٤٠.١ درصد است.

     وضعیت نرخ تورم خانوارهای روستایی

 در تیر ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) به ۳۴۷ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان خوزستان با ٥.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان با ١.٤ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٤٧.٧ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام با ٥٩.١ درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با ٤٠.٥ درصد است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٧.٣ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه با ٥٣.١درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با ٤١.٨ درصد است.

   کاهش قیمت موز و روغن نباتی در تیرماه

مرکز آمار متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در تیرماه را منتشر کرد. بررسی نمودارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت موز و روغن نباتی جامد در تیرماه نسبت به ماه قبل از آن به ترتیب ۷.۲ و ۲.۶ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، در گروه نان و غلات؛ رشته‌آش، شیرینی خشک، ماکارونی به ترتیب با ۳.۴ درصد، ۳.۲ درصد و ۱.۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به خرداد ۱۴۰۰ داشتند. مرغ ماشینی، گوشت گاو و گوساله نیز هر کدام با ۴.۲ درصد و ۱.۸ درصد بیشترین رشد قیمت را نسبت به ماه قبل ثبت کردند و در مقابل گوشت گوسفند با ۰.۶ درصد نسبت به دیگر اقلام خوراکی فرآورده‌های پروتئینی کاهش قیمت داشت. در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن نیز تخم مرغ ماشینی ۱۱.۶ درصد، روغن مایع ۳.۴ درصد و ماست پاستوریزه با ۲.۸ درصد بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند و در مقابل روغن نباتی جامد ۲.۶ درصد کاهش قیمت داشت. قیمت هندوانه و خربزه هر کدام ۱۳ درصد و ۱۰.۷ درصد رشد قیمت داشتند و لیموترش و موز نیز هر یک به ترتیب ۱۴.۶ درصد و ۷.۵ درصد کاهش قیمت داشتند. در تیرماه قیمت پیاز ۱۴ درصد و خیار ۱۰.۳ درصد افزایش یافت و گوجه فرنگی و سیب‌زمینی نیز هر کدام به ترتیب یک و ۰.۹ درصد افت قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.


 

ارسال نظر